موزه ادب و عرفان اهر گنجینه آثار فاخر ایران زمین

اولین موزه ادب و عرفان ایران در سال ۱۳۷۴ داخل بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری ایجاد شده که شامل سه سالن بوده و آثار فاخری از دوره صفویه و قاجاریه در آن به نمایش گذاشته شده است.

حسین پورفرج – مسئول موزه ادب و عرفان شهرستان اهر در گفت‌وگو با ایسنا، موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین اهر را گنجینه آثار فاخر و ارزشمند ادب و عرفان ایران زمین برشمرد و افزود: آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه در زمینه ادبیات عرفان و یا عرفان بوده که در ضلع شمالی بقعه و در یک صحن چهار قسمتی ایجاد شده و هم اکنون شامل موزه فعلی است.

وی با بیان این‌که اشیاء و وسایل به نمایش گذاشته در این موزه از زمان تولد شیخ شهاب الدین اهری عارف قرن ششم(ه.ق) تا قرن پانزدهم(ه.ق) است، گفت:  این آثار برای بازدید علاقه مندان در محل بقعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به آثار نفیس و با ارزش ادبی و عرفان این موزه، اظهار کرد: آثار این موزه از جمله قرآن‌های خطی مربوط به دوره قاجاریه و صفویه در قطع‌های مختلف وزیری، جیبی و رحلی در شکل‌های مختلف و به زبان عربی، فارسی و برخی با تفسیر فارسی در حاشیه برگ و همچنین کتیبه پارچه ای مزین به آیات کل قرآن کریم است که با قلم غباری “خط دانگ ریز” و در سالن شماره دوم نیز درب پاشنه دار قدیمی مربوط به درب یک امامزاده و در دو لنگه از درخت گردو ساخته شده و هر لنگه در چهارده قسمت، مربوط به چهارده معصوم  تقسیم شده است، بالای این درب شجره نامه امامزاده و سازنده آن که در قرن هشتم بوده، حک شده است.

پور فرج افزود: در غرفه‌ها و ویترین‌های شیشه ای این موزه نیز می توان به اشیاء نفیسی مانند سجاده، جانماز، مهر، قبله نما و غیره در ارتباط با نماز، تابلوهایی از ائمه اطهار(ع) مربوط به دوران قاجاریه اشاره کرد که شامل عکس‌های منتسب به پیامبر اکرم(ص) با مدح فارسی و عربی سعدی شیرازی” ماه فروماند از جمال محمد سرو نباشد به اعتدال محمد”، تمثال منتسب به حضرت امام علی(ع)، متن حدیث کِساء که به خط سید عباس سید احمدیان و متن زیارت سیدالشهدا به خط میر آقا اهری که در سال ۱۳۱۸ نوشته، است.

وی ادامه داد: در صحن اصلی این بقعه که محل آرامگاه شیخ شهاب الدین محمود اهری عارف و شاعر قرن هفتم هجری قمری در آن واقع است، حصار سنگی مستطیلی با سنگ‌های حجاری شده منحصر به فرد و نفیس کشیده شده است که در ورودی اصلی این حصار سنگی کلمه شهادتین و اسامی الله، محمد و علی روی سنگ به خط کوفی منقش شده است و جنس این سنگ‌ها از نوع آذرین بیرونی و از آثار نفیس این مجموعه است.

مسئول موزه ادب و عرفان شهرستان اهر در خصوص حصار خشتی مجموعه بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری نیز افزود: این حصار خشتی در گذشته، تمام محدوده ۱۱ هکتاری این بقعه را شامل می‌شد که متاسفانه در دوران پهلوی قسمت اعظم این حصار یا دیوار خشتی از بین رفته و در این میان نیز ادارات زیادی در این محوطه ساختمان سازی کرده و حصار را از بین برده‌اند.

وی با بیان این‌که قسمت‌های باقی مانده این دیوار خشتی با ارتفاع شش متر با سر کنگره ای آن نشان دهنده‌ی شیوه ساخت آن است، ادامه داد: تنها در ضلع غربی دو سه تکه آن باقی مانده که در سال‌های اخیر به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی این قسمت از حصار مرمت و بازسازی شده است.

وی با بیان این‌که امیدواریم با تکمیل حصار خشتی و آغاز انتقال ادارات ساکن در داخل محوطه بقعه شیخ شهاب الدین اهری به بیرون از این بقعه به زودی شاهد ثبت جهانی این اثر فاخر گردشگری و فرهنگی شهرستان اهر و منطقه ارسباران شویم، گفت: با ثبت جهانی شدن این بقعه می‌توان شاهد زمینه ساز حضور گردشگران ملی و بین المللی از اقصی نقاط جهان در این شهرستان شد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *