گردشگری پزشکی

آینده گردشگری پزشکی در پساکرونا

محققان اظهار کردند: با توجه به اینکه دیدگاه درباره سفرهای جهانی و گردشگری پزشکی متعلق به اروپا و امریکا بوده است، اما در حال حاضر، بیشترین رشد سفرهای پزشکی در اطراف کشورهای چین، آسیا، افریقا و خاورمیانه صورت گرفته است.

به نقل از ای ام تی جی، گزارش اخیر سازمان تحقیقات اقتصادی دانشگاه هاوایی (UHERO) پیش‌بینی تاریکی، بدتر از پیامدهای ۱۱ سپتامبر برای گردشگری هاوایی و سراسر ایالات‌متحده را نشان داد. ایان یانگمن، تحلیلگر صنعت گردشگری بین‌المللی می‌گوید: بحران بیماری کرونا باعث شده تا برخی از کشورها دیگر به دنبال جذب گردشگر پزشکی نباشند، زیرا بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ سال ۲۰۲۰ را سالی از دست رفته در صنعت گردشگری تبدیل کرده است. ایان یانگمن با بررسی دیدگاه دیگری از سفر افزود: برای بخش سفرهای پزشکی، به روز بودن در مورد جهانگردی و روند جهانی فعلی امری حیاتی است.

از مارس ۲۰۲۰ صنعت جهانگردی هاوایی تعطیل و ورود بازدیدکنندگان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل با ۷۳ درصد کاهش مواجه شد.

این گزارش بررسی می‌کند که آینده گردشگری در درجه اول در ایالات‌متحده آمریکا و پیامدهای آینده برای گردشگری هاوایی، ممکن است چگونه باشد. در همه‌گیری کنونی و با توجه به وابستگی اقتصادی هاوایی به جهانگردی (وابستگی ایالت نوادا به گردشگری) این ایالت را در میان بدترین عملکرد اقتصادی قرار داده است و برای بهبود گردشگری راهی طولانی و نامطمئن در پیش دارد.

کارشناسان بهداشتی هشدار می‌دهند که بیماری کووید- ۱۹ ممکن است سال‌ها وجود داشته باشد و حتی با وجود واکسن نیز افراد نسبت به سفر دلهره داشته باشند.

آکسفورد اکونومیکس، شرکت تحقیقاتی انگلیسی پیش‌بینی کرده بود، در سال ۲۰۲۰ ایالات‌متحده آمریکا شاهد کاهش ۷۶.۵ درصدی ورودی‌های بین‌المللی خواهد بود که معادل ۶۱ میلیون بازدیدکننده کمتر است و انتظار روند بهبودی کامل تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ وجود ندارد.

صنعت سفر ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۱، به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر فلج شد. در حالی که شرکت‌های هواپیمایی برای جلب مردم برای پرواز  کرایه‌ها را پایین می‌آوردند، وزارت امنیت داخلی مقررات امنیتی بیشتری را وضع کرد که به زمان، هزینه و دردسر پرواز منجر می‌شود.

این تغییرات همراه با ترس، مسافران را وادار به استفاده از روش‌های حمل‌ونقل زمینی به‌ویژه برای سفرهای کوتاهتر کرد، در نتیجه اقتصاد ضعیف سفرهای داخلی و بین‌المللی را کاهش داد، اما هاوایی از این جایگزینی بهره‌مند شد، زیرا بسیاری از آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند به جای مقصد خارجی از جزایر داخلی بازدید کنند.

محققان افزودند: در شرایط کرونایی، ترس از پرواز تنها مانع سفر نیست. محدودیت‌های سفر به‌ویژه بسته شدن مرزها و قرنطینه‌ها  و نیاز به آزمایش ویروس و معطلی، افراد را از سفر منصرف می‌کند، اما این گزارش استدلال می‌کند، گردشگری پس از شوک‌های بزرگ از جمله پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اپیدمی سارس۲۰۰۳ و بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ بارها و بارها مقاومت کرده است.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد، گردشگری در پساکرونا با تغییرات پایدار ادامه پیدا می‌کند و بسیاری از افراد به‌خصوص افراد مسن، ترجیح می‌دهند سفر نکنند یا سفر خود را محدود کنند. افرادی که سفر می‌کنند این کار را در کشورهای خودشان یا مناطق ایمن انجام می‌دهند و بسیاری از دستورالعمل‌های بهداشتی دائمی خواهند شد.

همه‌گیری در حال تسریع برخی تغییرات گردشگری است که برای مدتی وجود داشتند. طبق این گزارش، مسافران باهوش تصمیم به بازدید از مکان‌هایی را دارند که موارد بهداشتی را کامل رعایت می‌کنند و سفرهای با فاصله کوتاهتر و مدت طولانی‌تر را انجام می‌دهند.

وقفه فعلی در سفر و گردشگری به علت بیماری کووید- ۱۹ فرصتی برای ساکنان مقاصد گردشگری فراهم می‌کند تا درباره نقش گردشگری در جوامع خود تجدیدنظر کنند. البته در آینده، از فناوری گردشگری هوشمند نیز برای کمک به مدیریت مقصد به‌طور فزاینده‌ای استفاده خواهد شد.

بسیاری از کشورها قبل از همه‌گیری نیز در گردشگری پزشکی موفق نبودند و بعد از آن نیز با مشکلاتی مواجه شدند. محققان عنوان کردند: بین افرادی که معتقدند این وضعیت به حالت عادی برمی‌گردد و افرادی که تصور دارند، روند جدیدی ایجاد خواهد شد، بحث و گفت وگوست. اما نظر سوم نیز وجود دارد که برخی از کشورها دیگر به دنبال جذب گردشگر پزشکی نباشند، به این دلیل که افراد مسن کمتر رفت‌وآمد هوایی یا مسافت‌های طولانی را انتخاب می‌کنند و ممکن است سفرهای پزشکی خود را داخلی یا منطقه‌ای انجام دهند.

بنابراین، مقاصد سفرهای پزشکی که هنوز به دنبال آمار گردشگران پزشکی یا ایجاد امنیت دربرابر بیماری کووید-۱۹ در فرودگاه مبدا و مقصد هستند، کشورهایی هستند که هزینه‌های بیشتری را صرف و دستورالعمل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کنند و احتمال ماندگاری خواهند داشت. البته ادامه این روند درچند سال آینده با موانع بسیاری مواجه خواهد شد، اما این موانع خسته‌کننده نخواهند بود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *