فریمان

ثبت ۵ اثر معماری شهری به همراه باغ تاریخی فریمان

مدیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریمان گفت: با تهیه پرونده ثبتی برای آثار تاریخی فریمان تعداد پنج اثر معماری ارزشمند شهری در این شهرستان به همراه باغ تاریخی «آسیاب‌بند» فریمان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

حسن گیاهی روز پنجشنبه با اعلام این مطلب اظهار کرد: این پنج اثر معماری ساختمان‌های قدیم دارایی (اداره مالیه)، راه و ترابری قدیم (اداره طرق)، دادگستری  قدیم (عدلیه)، گمرک قدیم ( ساختمان کنونی نمایندگی میراث فرهنگی ) و منبع آب قدیمی فریمان (میراث صنعتی) هستند.

وی ادامه داد: به جز منبع آب که به عنوان میراث صنعتی به ثبت رسید و مربوط به دهه ۱۳۴۰ است دیگر آثار تاریخی ثبت شده مربوط به پیشینه شهرسازی و معماری اولیه شهر فریمان (دوره پهلوی اول) هستند که گذر از معماری سنتی به معاصر را نشان داده و جزء اولین بناهای بتنی ایران به شمار می‌آیند.

مدیر میراث فرهنگی فریمان گفت: این ساختمان‌ها بر اساس استمرار و تقابل معماری هویت‌مند و نوگرای ابتدای قرن ۱۴ شمسی و با الگوی معماری و شهرسازی ایرانی و اروپایی همزمان با ساختمان‌های تراز اول مملکتی پایتخت همچون کتابخانه ملی، موزه ملی، دانشگاه تهران و ایستگاه راه‌آهن تهران ساخته شده که دارای ارزش‌های هویتی و فنی و زیبایی شناختی است.

گیاهی افزود: اثر تاریخی ارزشمند باغ تاریخی آسیاب‌بند فریمان نیز که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده جزء آخرین نمونه‌های باغ سازی ایرانی است، که با استمرار الگوی سنتی  چهارباغ و در یک زمین سیمای پای کوهی طراحی و ساخته شده و نمونه‌ای کم نظیر از این سبک در شرق کشور است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی، وی ادامه داد: با افزوده شدن این ۶ اثر و پیشنهاد ثبت میدان قدیم فریمان (امام خمینی) تعداد آثار ثبتی این شهرستان به ۵۷ اثر افزایش یافته است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *