فریمان

فریمان واحد اقامتی برای ماندگاری مسافران ندارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فریمان از نبود واحد اقامتی برای ماندگاری مسافران در این شهرستان خبر داد.

حسن گیاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هرچند آمار دقیقی از ورود گردشگران به شهرستان فریمان در اختیار نیست اما بر اساس برآوردهای صورت گرفته هر هفته به طور میانگین ۲۰۰۰ نفر برای بازدید از آثار تاریخی به این شهرستان می‌آیند.

وی با بیان اینکه بیشتر گردشگران برای بازدید از سد فریمان به این شهرستان می‌آیند، افزود: علی‌رغم اینکه یک فاز از مجموعه شاهان گرماب تاکنون راه‌اندازی شده اما به دلیل شیوع کرونا میزان گردشگران آن بسیار کاهش یافته است. در صورتی که اگر این ویروس نبود، میزان ورود گردشگر به منطقه سه برابر افزایش می‌یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان فریمان بیان کرد: حدود ۸۰ درصد از گردشگرانی که به این شهرستان می‌آیند، از سد فریمان و باقی از مجموعه شاهان گرماب، روستاهای پشت بند فریمان، شهر فریمان و منطقه سنگ‌بست و گردشگران مذهبی از مزار تاریخی سید نظام‌الدین روستای عشق‌آباد بازدید می‌کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا اکنون فقط حدود هشت تا ۱۰ درصد گردشگران از مجموعه شاهان گرماب بازدید دارند که اگر این مجموعه به طور کامل تکمیل شود، بازدید از آن کمتر از سد فریمان نخواهد بود.

گیاهی عنوان کرد: اخیرا قرارداد مطالعات منطقه گردشگری سد فریمان بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با شهرداری برای سرمایه‌گذاری و ارتقای قطح گردشگری این سد منعقد شده است.

وی در ادامه از نبود هیچگونه واحد اقامتی برای ماندگاری مسافران در شهرستان فریمان خبر داد و گفت: هر چند در شاهان گرماب ۳۰ واحد اقامتی سنتی در دست احداث است اما به جز این واحدها هیچ مکان دیگری در شهر فریمان وجود ندارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان فریمان از نیمه‌کاره ماندن ۲ هتل در حال ساخت در این شهرستان خبر داد و افزود: هر چند یکی از این ۲ هتل موافقت اصولی دارد اما سرمایه‌گذاران به دلایل مختلف تمایلی به ادامه کار ندارند. البته تا کنون مراجعه‌ای هم برای بررسی وضعیت موجود نداشته‌اند.

وی فاصله ۴۵ کیلومتری فریمان به مشهد را یکی دیگر از دلایل عدم ماندگاری مسافران و گردشگران در این شهرستان دانست و گفت: متاسفانه بروکراسی اداری برای گردشگری بسیار آزار دهنده شده، چندین سال است که برای به نتیجه رساندن مجموعه شاهان گرماب درگیر اخذ استعلام‌ها از ادارات مختلف و حل مشکلات اداری هستیم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

گیاهی بیان کرد: هر چند تا کنون چندین سرمایه‌گذار پای کار آمده اما بروکراسی شدید اداری اجازه نمی‌دهد سرمایه‌گذاران به راحتی بتوانند کار خود را انجام دهند و این وضعیت برای‌شان چالش‌آفرین شده است.

وی گفت: سه سال است که سرمایه‌گذار درگیر چالش‌های اداری است. بروکراسی‌های اداری بعضا سرمایه‌گذاران را از ادامه فعالیت منصرف می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان فریمان افزود: اگر چه چالش‌های اداری بسیار دست پاگیر سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری شده اما اگر این مسائل رفع شود، زمینه و بستر مناسب بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود خواهد داشت.

وی عنوان کرد: تا کنون ۱۰۰ اثر تاریخی در شهرستان فریمان شناسایی شده و ۵۸ اثر نیز ثبت ملی شده است.

گیاهی نبود اعتبار را یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات گردشگری فریمان دانست و گفت: با توجه به اینکه اعتبارات در حد صفر است، این موضوع موجب شده برای نگهداری و مرمت آثار تاریخی با مشکلات جدی مواجه باشیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *