گورستان

خاک بر سر گورستان ۵۰۰۰ ساله سقز، از شایعه تا واقعیت

گورستان باستانی سقز از آخرین اکتشافات تصادفی در استان کردستان است که این روزها شایعه پرکردن این محوطه باستان شناسی از خاک، توسط شهرداری سقز در فضای مجازی پیچیده است.

بررسی سیر تحول تاریخ در هر منطقه ای برای اهالی و مردم آن بسیار حائز اهمیت است؛ استان کردستان از جمله مناطقی است که با وجود داشتن ظرفیت های باستانی و تاریخی زیاد، پژوهش‌های باستان‌شناسی کمی در آن انجام شده و بسیاری از آن ها نیز بر حسب تصادف بوده است.

گورستان باستانی سقز نیز از آخرین اکتشافات تصادفی در استان کردستان است که طبق کاوش های انجام شده قدمت آن به ۵۰۰۰ سال می رسد و این روزها شایعه پرکردن این محوطه باستان شناسی از خاک، توسط شهرداری سقز در فضای مجازی پیچیده است.

نصرالهی، رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سقز، در گفت و گو با ایسنا در رابطه با محوطه باستانی موکریان در شهرستان سقز اظهار کرد: طی سال ۹۸ در اراضی که به تعاونی مسکن جهادکشاورزی با تغییر کابری برای احداث مسکن واگذار شد، در حین ایجاد انشعاب برای لوله های آب و فاضلاب پس از نمایان شدن آثار و شواهدی دال بر احتمال باستانی بودن این محدوده عملیات عمرانی متوقف شد و دستور رسیدگی به این موضوع توسط این اداره صادر شد.

وی افزود: مقدمات و تمهیدات لازم برای انجام کاوش علمی باستان‌شناسی و تعیین ارزش فرهنگی و تاریخی در این محدوده توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سقز انجام شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سقز، با اشاره به اینکه برای تامین هزینه باستان شناسی، مذاکراتی صورت گرفت و در نهایت در اواخر سال ۹۹ مجوز باستان شناسی از پژوهشگاه باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی دریافت شد اضافه کرد: پس از اخذ مجوز رسمی، عملیات میدانی کاوش در محوطه در قالب هیاتی کارشناسی به سرپرستی پژوهشگر باستان‌شناس ذبیح‌الله بختیاری و با مشارکت کارشناسان باستان‌شناسی اداره میراث فرهنگی شهرستان سقز، آغاز شد.

وی با بیان اینکه عملیات میدانی کاوش این محوطه در اوایل امسال آغاز شده است ادامه داد: در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ بر اساس مجوز اخذ شده کار کاوش به پایان رسید و نتایج حاصله نمایان کرد که این محوطه یک گورستان باستانی است و با توجه به داده های فرهنگی کشف شده از جمله ظروف سفالی و اشیاء مفتولی، دوره تاریخی آن به عصر مفرغ به قدمت ۵۰۰۰ ساله بر می گردد.

نصرالهی عنوان کرد: فصل اول عملیات کاوش این محوطه به پایان رسیده است و یکی از مراحل اصلی کاوش این است که طبق مجوز اخذ شده، ترانش هایی ایجاد شده در محدوده کاوش باید علاوه بر تعین قدمت، شیوه تدفین ها و آداب و رسوم ها، وسعت محوطه را نیز مشخص کند.

وی خاطرنشان کرد: این گمانه ها با برنامه ریزی کامل انجام شد و در مرحله بعد یکی از مراحل علمی کاوش باستان شناسی پر کردن ترانش ها و چاله های ایجاد شده با همان خاک برداشت شده از محوطه است؛ همچنین بعد از آن تمامی آثار و مکشوفات بعد از مطالعه ضبط شوند و به حالت اولیه خود برگردند.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سقز، در خصوص شایعه پر کردن چاله ها توسط شهرداری سقز یادآور شد: این چاله ها به دلایلی از جمله، حفاظت از محوطه و آثار کشف شده و همچنین به صفر رساندن سوء استفاده احتمالی در محوطه باید پر شود که این عملیات با هماهنگی میراث فرهنگی سقز صورت گرفته و شهرداری در این موضوع دخیل نبوده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *