خراسان رضوی

کاهش ۹۰ درصدی درخواست سفر در نوروز ۱۴۰۰

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: دستگاه‌های دولتی نه تنها از یک درصد حقوق خود نمی‌گذرند بلکه سخت‌گیرتر شده‌اند و جرائم را نیز نمی‌بخشند. تمام وعده‌های داده شده نیز در حوزه گردشگری در حد حرف و روی کاغذ بوده است.مجید فرقانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت آژانس‌های مسافرتی مشهد پس از سفرهای نوروزی اظهار کرد: وضع آژانس‌های مسافرتی به هیچ عنوان بهبود پیدا نکرده و هر درخواست سفری هم از که سوی مسافران وجود داشته، به دلیل عدم اطمینان از وضعیت شهرها لغو شده است. نسبت به نوروز ۹۸ بیش از ۹۰ درصد کاهش درخواست سفر داشتیم.

وی افزود: اگر شرایط به همین منوال باشد و وضعیت قرمز تمدید شود وضعیت آژانس‌ها نه تنها بهتر نخواهد شد، بلکه امکان تعطیلی آژانس‌های مسافرتی بیشتری هم وجود دارد که منجر به کاهش دفاتر فعال خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در خصوص تاثیر سفرهای نوروزی در افزایش شیوع کرونا و قرمز شدن وضعیت شهرها گفت: سفرها به تنهایی در  افزایش شیوع کرونا تاثیرگذار نبوده است. اکثر سفرها با پروتکل‌های بهداشتی انجام شده و این صف‌های مرغ، گوشت و مهمانی‌هایی نوروزی بوده که باعث به وجود آمدن وضعیت قرمز کنونی شده است.

فرقانی در رابطه با تاثیر سفرهای نوروزی بر بهبود وضعیت آژانس‌های مسافرتی خاطرنشان کرد: سفرها به هر شکلی که انجام شده، تاثیر چندانی بر افزایش درآمد دفاتر نداشته و خسارتی از آنان را جبران نکرده است، شاید تنها در حد این بوده که هزینه ماه جاری دفاتر آژانس مسافرتی تامین شده باشد.

تعدیل ۸۰ درصدی کارکنان دفاتر آژانس مسافرتی در سال ۹۹

وی با بیان این که آژانس‌های مسافرتی در سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد تعدیل نیرو داشته‌اند، عنوان کرد: نیروهایی که تا کنون باقی مانده‌اند به صورت درصدی قرارداد دارند، اگر هم قرارداد آنان مطابق قانون کار بوده، بعید می‌دانم امکان پرداخت حقوق آنان وجود داشته باشد.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: سال‌ها روی این افراد در بحث‌های تجربه و آموزش سرمایه گذاری کردیم. دولت و دستگاه دولتی مانند سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار و بانک‌ها باید از دفاتر و کارکنان آژانس‌های مسافرتی حمایت می‌کردند تا بتوانیم آنان را حفظ کنیم. به عنوان یک بخش خصوصی با چه توان مالی می‌توانیم کارمندان خود را حفظ کنیم و ماهی ۴ میلیون تومان هم حقوق پرداخت کنیم؟

فرقانی یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی از یک درصد حقوق خود کوتاه نمی‌آید و جرائم خود را نمی‌بخشد. تمام وعده‌هایی که داده‌ شده نیز در حد حرف و روی کاغذ بوده است. بانک‌ها و دارایی نه تنها از حقوق خود نمی‌گذرند؛ بلکه سخت‌گیرتر هم شده‌اند. آن وقت با چه توانی نیروهای خود را حفظ کنیم در حالی که آنان را خودمان پرورش داده و می‌خواهیم از آنان استفاده کنیم؟ در حال حاضر مانند پدری شده‌ایم که به دلیل اوضاع آشفته مالی فرزندش را از خودش جدا کرده و به شهر دیگری می‌فرستند.

گردشگری برای بازگشت به شرایط اولیه خود سال‌ها زمان نیاز دارد

وی تاکید کرد: حداقل تا یکی دو سال دیگر صنعت گردشگری در ایران و دنیا کمر راست نخواهد کرد و تا زمانی که به شرایط اولیه بازگردیم سه تا چهار سال زمان نیاز است. در حال حاضر آینده مبهمی پیش‌رویمان است، شاید در آینده به بیکاری کسب‌وکارها و کارکنان صنعت گردشگری برسیم. این صنعت قرار بوده جایگزین نفت باشد، پس باید در حد نفت نیز مورد حمایت قرار می‌گرفت اما متاسفانه در حد انتظاری که از آن وجود دارد حمایتی صورت نگرفته است.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بیان کرد: صنعت گردشگری در خراسان رضوی بیش از ۵ هزار اشتغال مستقیم و بیش از ۱۵ هزار اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده که به تمامی آنان صدمات زیادی وارد شده و بیش از یک سوم این مشاغل کاهش یافته است. این اتفاقات آینده خوبی را پیش‌روی صنعت گردشگری نمی‌گذارد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *