ترکیه

ممنوعیت سفر به ترکیه برداشته شد؟

درحالی که ترکیه برای سه هفته وارد قرنطینه شده و هنوز دستور ممنوعیت تبلیغ و اجرای تور ترکیه در ایران برداشته نشده، با نزدیک شدن تعطیلات عید فطر، بر شدت تبلیغ تورهای ترکیه افزوده شده است.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید-۱۹ در کشور ترکیه با ویروس جهش‌یافته، در نامه‌ای به تاریخ ۱۱ فروردین‌ماه، از وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا، توقف یک‌هفته‌ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با این کشور را درخواست کرد. ۱۷ فروردین‌ماه، معاون هماهنگی وزارت کشور از ابلاغ تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا، مبنی بر لغو فوری «تور ترکیه» به تمام شرکت‌های گردشگری خبر داد. با تصیم این کمیته، قرار شد پروازهای ترکیه متوقف و یا محدود نشود.

۱۸ فروردین‌ماه، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در بخشنامه‌ای به صورت مکتوب، دستور ممنوعیت هرگونه تبلیغ و برگزاری تور (گشت) مسافرتی و گردشگری به مقصد ترکیه تا «اطلاع ثانوی» را به تمام تشکل‌های مرتبط با دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس‌های گردشگری ابلاغ کرد. چهار روز پس از آن، یعنی ۲۱ فروردین‌ماه، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران این دستور را این‌طور بخشنامه کرد: «با توجه به لغو نشدن پروازها در این مسیر (ترکیه) و نیاز مسافران به خدمات اقامتی و ترانسفر در کشور مذکور، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به منظور جلوگیری از سرگردانی مسافران در مقصد، مجاز به فروش خدمات مورد نیاز ایشان اعم از هتل و ترانسفر فرودگاهی بوده و از هرگونه تبلیغ و فروش گشت و تور امتناع کنند.»

یونس دقیق‌کیا ـ رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ـ هم تایید کرد: پروازهای ترکیه همچنان برقرار است و تنها تورهای گردشگری لغو شده‌اند و بیشتر پروازهایی که در این مسیر انجام می‌شود، جنبه تجاری دارد.

با این حال، از زمانی که این دستورها و بخشنامه‌ها صادر شده، تبلیغ و فروش خدمات سفر به ترکیه متوقف نشده و فقط در عنوان محتوا تغییراتی داده شده است. آژانس‌دارها معتقدند، توری به نام ترکیه وجود ندارد و خدمات این مسیر به صورت بلیت هواپیما و هتل و معمولا بدون گشت عرضه می‌شود.

بنابراین، آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی همچنان فروش هتل و بلیت هواپیما را بدون توقف و محدودیت تا امروز ادامه داده‌اند و اکنون که تعطیلات عید فطر نزدیک شده است، با وجود قرنطینه سه‌هفته‌ای در ترکیه، تبلیغ تورها را حتی به شهرهای ساحلی این کشور علنی کرده‌اند.

اعتقاد آژانس‌داران از ابتدای طرح این مطالبه، بر این بود که با این شیوۀ محدودیت که تورها ممنوع شود و پروازها برقرار بماند، مرزها را نمی‌توان کنترل و از نفود ویروس جهش‌یافته به کشور جلوگیری کرد. حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز مصوبه دولت برای ممنوعیت اجرای تور ترکیه را اشتباه دانسته و گفته است: این مصوبه می‌گوید پرواز به ترکیه برقرار است، یعنی مسافر به بلیت و هتل نیاز دارد. مسافر می‌تواند در فرودگاه بماند؟ این مسافر نیازمند هتل و سایر خدمات است و دفاتر مسافرتی ملزم هستند به مسافران خدمات بدهند. این‌که گفته شده تبلیغ تور نکنند، در حالی که پروازها برقرار است، منطقی نیست. این‌که همه چیز برقرار باشد، اما اسمش را عوض کنیم و به آن «تور» نگوییم مسخره است.

او این مصوبه را «کارساز» ندانسته و گفته تا زمانی که پروازهای ترکیه برقرار است، مسافر به این کشور می‌رود. مسؤولان پروازهای خروجی و ورودی ترکیه را ببندند تا مسافر تردد نکند.

به دنبال علنی شدن تبلیغ تور ترکیه، پس از گذشت حدود سه هفته از اعلام رسمی آن، محمدحسن ذیبخش ـ سخنگوی سازمان هواپیمایی ـ در واکنش به برقراری تورهای ترکیه، گفت که پروازهای این مسیر بعد از صدور آن مصوبه، کم شده و پروازهای توریستی به ترکیه ممنوع است و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید پیگیر تخلف آژانس‌های مسافرتی در تبلیغ تور ترکیه باشد.

او اضافه کرده که سازمان هواپیمایی بعد از ابلاغ مصوبه ستاد ملی کرونا، پروازهای ترکیه را به کمترین مقدار نسبت به توافق بین دو کشور رسانده است تا شاهد سفر کمتری به سمت ترکیه باشیم.

سخنگوی سازمان هواپیمایی تاکید کرده که فقط پروازهای ضروری و تجاری بین دو کشور انجام می‌شود و پرواز توریستی نداریم. ذیبخش حتی معتقد است: با وجود تبلیغات آژانس‌های مسافرتی و تخفیف روی سفر به ترکیه،  به دلیل تعطیلی و قرنطینه شهرهای ترکیه جذابیتی برای توریست‌ها وجود ندارد.

این‌که چگونه پروازهای توریستی و تجاری از یکدیگر تفکیک شده‌اند جای سوال است، اما هم‌اکنون تبلیغ تور شهرهای ساحلی ترکیه (آنتالیا) در آستانه تعطیلات عید فطر با قیمت حراج‌خورده، حدود شش میلیون تومان در بعضی از آژانس‌های مسافرتی دیده می‌شود. همچین تور استانبول با توجه به محدودیتی که اعمال شده، به صورت پکیجِ پرواز و اقامت با قیمت پایه سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای پنج شب درحال تبلیغ است و وزارت بهداشت، ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم تا کنون واکنشی به این موضوع نداشته‌اند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *