اصفهان

اصفهان و جشن گل سرخ

برپایی جشنواره‌ی گل سرخ در محدوده‌ی چهارراه تختی تا میدان آزادی از امروز، بهانه‌ی بیان پیشینه‌ی پیوند اصفهان با گل سرخ است و نیز، نشر نامه‌ای خطاب به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، برای درخواست تداوم کاشت این گل در شهر.

شاهین سپنتا، عضو انجمن دوستداران اصفهان به ایسنا می‌گوید: پیترو دلاواله، گردشگر ایتالیایی که در دوره‌ی صفوی از اصفهان دیدن کرده، به جزئیات دقیقی از جشن گل سُرخ و آیین‌های شاد همراه با گل‌افشانی اشاره می‌کند و گردشگران اروپایی دیگری هم مثل توماس هربرت، گردشگر انگلیسی و تاورنیه گردشگر فرانسوی، از برپایی جشن گل سرخ در اصفهان یادکرده‌اند، ضمن اینکه مادفون روزن، جهانگرد سوئدی صراحتاً شهر اصفهان را «گل سرخ جهان» می‌نامد.

او تصریح می‌کند: از دیرباز در ایران، هم‌زمان با شکوفا شدن گل‌های سرخ یا گل سوری یا گل آتشی، در روز سوم اردیبهشت، جشنی به نام اَردیبهشتگان یا گلستان جشن برپا می‌شده که در اصفهان به نام جشن گل سرخ امتداد داشته و به همین خاطر سال گذشته پیشنهاد شد که روز سوم اردیبهشت‌ماه به برپایی این جشن در اصفهان اختصاص یابد تا این آیین زیبا زنده شود.

نویسنده‌ی «جشن گل سرخ در شهر گل سرخ»، با استقبال از برپایی جشنواره‌ی گل سرخ از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: کاشت ۲۰ هزار درختچه گل سرخ حدفاصل چهارراه تختی تا دروازه شیراز، اقدام بسیار ارزشمند و شایسته‌ای برای برپایی جشنواره گل سرخ در اصفهان است که البته امسال هم‌زمان با عید فطر انجام شده و شاید نهادن گلدان‌های گل سرخ در چشم‌انداز میدان نقش‌جهان، روی پل‌های تاریخی و یا در کنار آثار تاریخی دیگر، همراه با برگزاری برنامه‌های شاد و گل‌آرایی و گل‌افشانی در سال‌های آینده، بتواند بر زیبایی‌های این جشن بیفزاید و موجب رونق گردشگری در اصفهان شود.

سپنتا خبر می‌دهد که انجمن دوستداران اصفهان در همین رابطه، نامه‌ای را خطاب به مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نوشته است و در این نامه، که مشروح آن برای نشر در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده‌شده، آمده است:

«به نام پروردگار گل سرخ

سرکار خانم مرتضایی نژاد، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان

با درود و احترام

انجمن دوستداران اصفهان، بایسته می‌داند از تلاش و پیگیری شما برای زنده‌سازی جشنواره‌ی گل سرخ در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ و کاشت ۲۰ هزار درختچه گل سرخ حدفاصل چهارراه تختی تا دروازه شیراز، صمیمانه سپاس‌گزاری نماید.

بی‌گمان نظر به گستره دانش و تجربه حضرت‌عالی، بهتر از همه ما می‌دانید که گل سرخ اصفهان که با نام‌های Ispahan’d Rose و کوکب شهزادگان (Princes des Pompon) در جهان شناخته می‌شود، با گل‌های صورتی روشن و پُرپَر، یکی از انواع گل رز یا rose Damask با نام علمی damascene Rosa است.  بر این پایه، انتخاب گونه مناسب و مقاوم برای کاشت در سطح شهر و به‌ویژه در محور تاریخی چهارباغ و چشم‌انداز آثار تاریخی می‌تواند در بازبرپایی جشن گل سرخ در اصفهان مؤثرتر باشد.

رنگ سفید گل‌های نسترن که اکنون به گستردگی در سطح شهر کاشته شده، در نظر عموم سرد و تداعی‌کننده گل پنبه یا گل‌برفی است و مفهوم گل سرخ را در اذهان متبادر نمی‌کند. همچنین بیم آن می‌رود، که این‌گونه با توجه به ویژگی‌هایی که دارد به‌سرعت به یک‌ گونه ی غالب و مهاجم در فضای سبز شهر تبدیل شود. امید است با ژرف‌نگری شما و همکاران پرتلاش شما در سازمان پارک‌ها و فضای‌سبز اصفهان، آوازه گل‌های سرخ اصفهان بار دیگر از شرق تا غرب عالم‌گیر شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *