مسکو

مردم روسیه به شناخت ایران علاقه فراوان دارند

 الکساندر سیدوف رییس موزه ملل شرق مسکو گفت: مردم روسیه به شناخت فرهنگ و تمدن و آثار هنری ایران علاقه فراوان دارند.

رئیس موزه ملل شرق مسکو روز شنبه در حاشیه نمایشگاه هنر ایرانی در دوره قاجار در موزه ملل شرق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به علاقه مندی روسها به ایران به عنوان همسایه با تمدن دیرینه چند هزار ساله اظهار داشت: من امیدوارم که نمایشگاه «هنر ایرانی در عصر قاجار» به مردم روسیه برای آشنایی با ایران همسایه نزدیک ما با تمدن بسیار کهن و فرهنگ غنی کمک کند.

نمایشگاه «هنر ایرانی در عصر قاجار» در موزه «ملل شرق» در شهر مسکو روز جمعه طی مراسمی که در آن شخصیت های فرهنگی روس به پیشرو بودن فرهنگ و هنر اصیل ایران در جهان اذعان کردند، افتتاح شد و در آن بیش از ۳۰۰ اثر شامل نقاشی، اشیاء از جنس سرامیک و شیشه، آثار هنری از چوب و فلز، فرش و پارچه های قلمکار، نسخ خطی و سلاح به نمایش گذاشته شده است.

رئیس موزه ملل شرق مسکو با بیان اینکه با همسایه های خود باید از نزدیک آشنا شد، اظهار داشت: ما تاریخ کهن ایران را بسیار خوب می دانیم اما ایران معاصر را بسیار کم می شناسیم که باید در این عرصه تلاش و برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: مردم روسیه علاقه بسیار زیادی به شناخت فرهنگ و هنر ایران دارند و آثار فرهنگی و هنری ایرانی در روسیه طرفداران زیادی دارد. اما سفر به این کشور با توجه به همه گیری کرونا در شرایطز کنونی ناممکن است.

سیدوف خاطرنشان کرد: تا آغاز شیوع همه گیر کرونا، شمار گردشگران روس که به ایران سفر کردند به شدت افزایش یافت. من امیدوارم که با پایان همه گیری کرونا، بار دیگر جریان گردشگری از روسیه به ایران افزایش بیابد.

وی در مورد موزه ملل شرق مسکو گفت که در این موزه ۱۵۰ هزار شی هنری و تاریخی وجود دارد که بیش از یک هزار شی مربوط به ایران است.

ایران دارای موزه های بزرگ و فرهنگ غنی است

رئیس موزه ملل شرق مسکو در مورد آثار تاریخی ایران به سفر خود به این  کشور اشاره کرد و گفت: من در هیاتی به سرپرستی الکساندر آودییف وزیر فرهنگ پیشین فدراسیون روسیه به ایران سفر کردم.

وی با بیان اینکه من باستانشناس هستم اظهار کرد: من در مورد شرق ایران مطالعاتی کرده ام و این کشور موزه های بزرگ و بسیار زیبایی دارد.

سیدوف در پاسخ که در یک جمله ایران ار چگونه توصیف می کنید، گفت: ایران کشور بزرگ، دارای مردم بزرگ و تمدن بزرگ است.

وی خاطر نشان کرد: ایران کشوری با چند هزار سال تمدن است که در عرصه فرهنگی و هنری از کشورهای پیشرو محسوب می شود.

سیدوف در مورد نمایشگاه هنر ایران در عصر قاجار با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ اثر هنری نفیس در این نمایشگاه عرضه شده است، افزود: این آثار هنری به دوره قاجار مربوط می شود که البته نمی شود این دوره را دوره شکوفایی خواند اما فرهنگ و هنر ایرانی در این دوره ناپدید نشد.

وی یادآورشد: در این نمایشگاه آثار هنری بسیار نفیس وجود دارد که بسیاری از این آثار هنوز جایی نمایش داده نشده است.

سیدوف ادامه داد: بخشی از آثار هنری ایران در دوره قاجار از اروپا بدست امده است که در ایران در آن زمان توسعه و ترویج یافت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که پیوندهای فرهنگی بین ایران و روسیه گسترش بیابد و مردم دو کشور بتوانند فرصت های بیشتری برای مطالعه و شناخت بیشتر از همدیگر بدست بیاورند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *