قلعه یالدور

داستان قلعه رها شده «یالدور»

قلعه یالدور در بخش شرقی شهر مرند سال‌هاست که رها شده و مرمتی در محدوده آن صورت نمی‌گیرد.

مرند شهری با 150 اثر تاریخی منحصر به فرد است که قدمت برخی آثار تاریخی آن به 6 هزار سال می رسد. در بخش شرقی شهر مرند تپه‌هایی وجود دارد که با کمی دقت هنوز هم برج و باروی قلعه‌های قدیمی «یالدور» در آن دیده می‌شود. قلعه‌ای یادگار زمان‌های دور که هویت شهری مرند است. این قلعه که دور تا دور را خانه و خیابان گرفته به گفته شهروندان این روزها به مکانی برای زندگی سگ‌های ولگرد و تردد افراد معتاد و اراذل و اوباش تبدیل شده است. فنس کشی ناقص اطراف قلعه هم مانعی برای تردد حیوانات و معتادان نیست.

وعده‌های بی‌سرانجام
اواسط سال 98 بود که مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان مرند، اعلام کرد: این قلعه تاریخی در سال ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و بازسازی آن به زودی آغاز می‌شود.
امیر جدایی خاطر نشان کرده بود: با توجه به محدودیت اعتبارات و اولویت بندی سایر پروژه‌ها، در سال 98 و 99، بر روی ساماندهی این  تپه باستانی تمرکز خواهیم کرد. اما پیگیری‌های خبرنگار همشهری نشان می‌دهد که طی این سال‌ها هیچ اقدامی برای مرمت و احیای قلعه صورت نگرفته است.
از سوی دیگر علیرضا قوچی، معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از پاسخگویی به خبرنگار همشهری درباره این قلعه تاریخی و رها شده، شانه خالی کرد.
برنامه‌ای برای مرمت وجود ندارد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرند با بیان اینکه طی سال‌های اخیر برنامه‌ای برای مرمت و احیا این قلعه تاریخی وجود نداشته است، بیان می‌کند: سال گذشته برای مرمت قلعه یالدور که در داخل شهر قرار دارد، دیدارهای زیادی با شهرداری و اعضای شورای شهر انجام داده‌ایم. در این زمینه برای ایجاد پیاده‌راه در محدوده قلعه و تبدیل آن به محلی برای گردشگری، تفاهم نامه‌هایی با شهرداری داشتیم اما با توجه به انتخابات پیش روی شورای شهر و احتمال تغییر شهردار، این تفاهم نامه‌ها به مرحله اجرایی نرسیده است.
عبدالعلی محمدی که به عنوان اولین رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرند منصوب شده به خبرنگار همشهری می‌گوید: هیج برنامه‌ای از سوی این اداره برای مرمت یا بازسازی قلعه در سال 1400 وجود ندارد و علت آن هم کمبود منابع مالی و ضرورت اولویت‌بندی‌های مرمتی است.
وی تاکید می‌کند: این قلعه تاریخی ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد و باید در این زمینه شهرداری کمک کند.
این مسئول درباره آسیب حفاری‌هایی که برای پیدا کردن اشیای تاریخی در این قلعه صورت می‌گیرد، اظهار می‌کند: سال‌های گذشته حفاری‌هایی وجود داشت که به قلعه آسیب می‌زد اما اکنون این حفاری‌ها متوقف شده است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *