ایران

چه راه‌ حل‌هایی برای رونق صنایع دستی مناسب ایران است؟

 فعالان حوزه صنایع دستی معتقدند شناسایی بازار هدف، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی، اصلاح اساس‌نامه معاونت صنایع دستی، تامین مواد اولیه و کمک دولت به فروش صنایع دستی از جمله راه‌کارهای رونق این صنایع در کشور است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین غزنوی فعال حوزه صنایع دستی در نشستی با موضوع چالش ها و فرصت های حوزه صنایع دستی با اشاره به مشکلات فراوان صادرات محصولات این عرصه برای فعالان گفت: باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم تا بتوانیم با آگاهی از مشکلات این حوزه اقدام به رفع آنها کنیم

وی افزود: بسیار ضروری است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی کشور، بازار هدفشان را به خوبی شناسایی کنند به عنوان مثال سلیقه خریداران صنایع دستی در شمال، مرکز و جنوب قاره اروپا با یکدیگر متفاوت است.
وی با اشاره به جایگاه ایران در خصوص صادرات صنایع دستی گفت: غیر از چین کشورهای مراکش، تونس، پرتغال، اسپانیا و پرو نیز از صادر کنندگان مطرح صنایع دستی هستند اما آنچه شرایط را برای ایران می تواند تغییر دهد ارزش ریال در برابر دلار است که برای مشتری های خارجی رقم قابل توجهی است.

این فعال حوزه صنایع دستی در استان البرز تاکید کرد: صنایع دستی ایران، مشتری‌های بسیار خوبی در کشورهایی همچنین عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد؛ اما ایراد این است که در نمایشگاه های تخصصی شرکت نمی کند و تنها در نمایشگاه هایی حضور پیدا می کنند که نمایشگاه سوغات است و برای تولید کنندگان صنایع دستی مناسب نیست.
غزنوی با بیان اینکه ایران باید از فرصت ها و ظرفیت هایی که در حوزه صنایع دستی برخوردار است بیش از پیش استفاده کند، گفت: به عنوان مثال ایران می توانست همکاری جدی را با کشور قطر که میزبان جام جهانی است و رابطه سیاسی خوبی با این کشور دارد، داشته باشد، و بخشی از طراحی و دکور های ساخت و ساز که برای جام جهانی استفاده کرد را از ایران بهره می برد. اما این اتفاق نیفتاد و دیگر کشورها گوی رقابت را از ایران ربودند.

وی صادرات صنایع دستی ایران به کشور ترکیه را یکی از فرصت های پیش روی ایران ارزیابی کرد و گفت: به دلیل تعرفه بالا، چین امکان صادرات صنایع دستی به ترکیه و کشور ترکیه نیز به دلیل حجم بالای تقاضا امکان تولید کافی صنایع‌دستی را ندارد، بنابراین این امکان وجود دارد که ایران با رایزنی با مسولان کشور ترکیه، تعرفه‌های صادرات به این کشور را کاهش دهد و از این این بازار بزرگ استفاده کند.

غزنوی در ادامه فاصله دانشگاه تا کسب مهارت صنایع دستی را در ایران زیاد دانست و گفت: مسئولان حوزه صنایع دستی می توانند برای کمک به فعالان این عرصه در بخش فروش آنها کمک کنند چون بسیاری از صنعتگران صنایع دستی امکان و علم فروش محصولات شان را ندارند.
وی در ادامه کمک به مواد اولیه برای فعالان این صنعت از سوی دولتمردان را یکی دیگر از نیازمندی های این حوزه دانست.

دولت به جای وام مواد اولیه در اختیار فعالان صنایع دستی قرار دهد
بهروز سیف‌الهی یکی از فعالان باسابقه حوزه صنایع دستی ایران با تاکید بر اینکه نیاز است اساس نامه معاونت صنایع دستی با توجه به تغییرات و گستردگی که رشته های صنایع دستی داشته، تغییر کند، گفت: این اساسنامه متعلق به چند دهه گذشته است و اکنون که صنایع دستی خانواده ۲ میلیون نفری دارد نیاز به اساسنامه به روز داریم.

 وی با اشاره به ثبت چندین شهر جهانی صنایع دستی ایران گفت: آنچه باید برای ما در اولویت قرار بگیرد صادرات صنایع دستی است، ایران هم اکنون در رتبه سی ام صادرات صنایع دستی قرار دارد که با توجه به ظرفیت و توانایی آن رتبه خوبی برای ایران نیست.

سیف اللهی خواستار حمایت های همه جانبه از رشته های صنایع دستی شد و افزود: به طور مثال تعاونی مس و قلمزنی به دلیل حمایت‌های مناسب از شرایط مطلوبی برخوردار شده اما دیگر رشته های صنایع دستی از این شکل حمایت ها محروم هستند.
وی درباره وام ۱۲ درصدی دولت برای کمک به فعالان حوزه صنایع دستی برای کاهش آسیب های ناشی از کرونا گفت: وام مشکلی از فعالانه این حوزه کم نمی کند، مشکل اصلی فعالان این حوزه در دسترس نبودن مواد اولیه است.
وی با اشاره به تشکل غیردولتی جامعه تخصصی صنایع دستی گفت: تا زمانی که کارگروه های تخصصی در آن شکل نگیرد، در حد شعار باقی می ماند باید از ظرفیت تمام فعالان استانی برای تشکیل چنین تشکلی بهره برد.

صنایع دستی نیازمند شفافیت و مشورت با فعالان این حوزه است

حسن بختیاری مدیر عامل سازمان غیر دولتی مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی با بیان این که شفافیت مسئولان حوزه صنایع دستی برای توسعه و پیشرفت این صنعت ضرورت دارد، گفت: بهترین مشاوران برای رهایی از مشکلات که برای حوزه صنایع دستی پیش آمده، فعالان این حوزه است.

وی با بیان این که برای تغییر و بهبود حوزه صنایع دستی نیاز به تدوین اساسنامه جدید برای این معاونت است، گفت: هم اکنون فعالیت های صنایع دستی با استناد به اساسنامه ای که ۴۰ سال قبل تدوین شده پیش می رود که قطعا ایراد دارد. باید ساختار قانونمندی با توجه به گسترش کنونی صنایع دستی تهیه و تدوین شود.

بختیاری با اشاره به افزایش رشته‌های جدید صنایع دستی  به نسبت سال های قدیم گفت: در حالی ۴۰ سال قبل حدود ۱۰ هزار نفر در رشته های مرتبط با صنایع دستی مشغول بودند که این خانواده صنایع دستی امروز حدود ۲ میلیون نفر است.

وی همچنین تشکیل کمیسیون مختص میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری قوانین حمایتی برای این حوزه را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی با تشکیل این کمیسیون به تدوین و تهیه قوانین حمایتی کمک کند.

رئیس هیات مدیره سازمان غیر دولتی مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی همچنین از برگزاری مراسمی به مناسبت روز صنایع دستی برای تجلیل از اساتید این حرفه و همچنین مدافعان حوزه سلامت در تاریخ ۲۳ خرداد خبر داد و گفت: امسال دومین سال از برگزاری همایش تجلیل از اساتید برجسته صنایع دستی است و در کنار آن مقرر شده از تعدادی از مدافعان سلامت که طی این دو سال جانشان را برای سلامت مردم به خطر انداختند تجلیل شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *