تخت جمشید

وجود ۳ دسته شال ستون کتیبه‌دار در موزه تخت جمشید

مشاور بخش زبان‌شناسی و کتیبه‌ها از بررشی شال ستون کتیبه دار در موزه تخت جمشید خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سهیل دلشاد (مشاور بخش زبان‌شناسی و کتیبه‌ها) در توضیحاتی مختصر در رابطه با کتیبه‌های نقر شده بر برخی از شال ستون‌های تخت جمشید، گفت: در بررسی‌هایی که در طول مستندنگاری، ساماندهی و مطالعه اسناد نوشتاری و کتیبه‌های تخت جمشید انجام شد، متوجه شدیم تعداد زیادی قطعه از شال ستون‌های مختلف در مخزن وجود دارد. زمانی که این قطعات را ساماندهی کردیم متوجه شدیم ۳ دسته شال ستون کتیبه‌دار در مخزن موزه موجود است.

او ادامه داد: این دسته‌بندی بر اساس شکل، زبان و خطوطی که در شال ستون‌ها استفاده شده انجام شده است. چنانکه دسته نخست، شال ستون‌هایی هستند که تک خطی و به یک زبان و خط نوشته شده‌اند. زبان به کار رفته در این قطعات فارسی باستان است.

دلشاد با اشاره به دسته دوم شال ستون‌هایی که در مخزن موزه تخت جمشید نگهداری می‌شوند، گفت: این شال ستون‌ها از نظر شکل، خط و زبان با گروه‌های دیگر متفاوت است. مانند گروه اول تک خطی هستند ولی برخلاف گروه اول و شبیه به گروه سوم در قالب ۳ خط و ۳ زبان نوشته شده است.

مشاور بخش زبان‌شناسی و کتیبه‌ها تصریح کرد: گروه سوم از شال ستون‌ها که قطعات زیادی از آن‌ها پیدا کردیم، به ۳ خط و ۳ زبان و در ۳ سطر نوشته شده. این قطعه در طول حفاری‌های موسسه شرق‌شناسی شیکاگو پیدا شده و متنی که در آن نوشته شده به زبان‌های ایلامی، اکدی و فارسی باستان است.

منبع:ایلنا

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *