گردشگری ایران

۳۰ کشور بازار هدف گردشگری ایران هستند

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ۱۳شاخص اصلی و ۶۰ زیرشاخص برای انتخاب کشورهای بازار هدف گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر ۳۰ کشور در چهار گروه سطح‌بندی و اولویت‌بندی شده‌اند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، بازار هدف گردشگری میزان جذب و ورود گردشگر از کشورهای مبدا و فروش محصولات و خدمات صنعت گردشگری است؛ ابعاد و عمق بازار هدف گردشگری به شاخص‌های جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی مانند قرابت و اشتراکات فرهنگی، هم‌منطقه بودن، نزدیکی مسافت و تنوع دسترسی بستگی دارد که ۸۵ درصد بازار گردشگری کشورها تعیین می‌کند که در مورد ایران از میان ۱۰ کشور اول بازار هدف گردشگری ایران، ۷ کشور همسایه با جمعیت بیش از ۴۰۰ میلیون نفر، هدف قرار داده شده است.

کشورها معمولا برای توسعه بازار گردشگری خود راهبردهای بازاریابی هم تدوین می‌کنند، برقراری و تقویت ارتباطات و تعاملات نزدیک دولتی و بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که تقریبا همه کشورها در آن عضو هستند و با یکدیگر پیوند دارند، انطباق بازار با محصولات و استفاده از مزیت‌های گردشگری که برای بازارها جذاب است و نیز توجه و تمرکز به زیرساخت‌ها و ابزارهای گردشگری الکترونیک می‌تواند به تعمیق بازار هدف کشور مقصد کمک کند.

این در شرایطی است که تبلیغات و معرفی جاذبه گردشگری با تمرکز بر جذب گردشگر از بازار هدف دارای یک برنامه جامع و عملیاتی هم باشد، برنامه‌ای که محصول و خدمات گردشگری ایران را بتواند به خوبی به مخاطبان در بازار هدف معرفی کند؛ البته اینکه کدام سبک از تبلیغات برای گردشگران کدام کشورها اثربخش و جذاب است نیازمند مطالعه و تحلیل مخاطب در بازار هدف به طور کلی و در هر یک از کشورها به طور خاص است.

در همین چارچوب شناخت دقیق انتظارات گردشگران از محصولات و خدمات در مقصد، شناسایی محصولات و خدمات مورد علاقه آنها و همچنین شبیه‌سازی و تطبیق حداکثری عرضه محصولات و خدمات با تقاضا، می‌تواند راهبردهای اصلی برنامه تبلیغاتی برای تاثیر بر مخاطبان در کشورهای بازار هدف قرار داده شود؛ البته وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سیاستگذاری‌های تبلیغاتی و اصناف و بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری در اجرا باید بر مبنای توسعه و تعمیق بازار هدف گردشگری محصولات و خدمات موجود را مطابق با ظرفیت مقصد و نیاز و سلیقه مشتری طراحی و عرضه کنند.

 

لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره کشورهای هدف گردشگری ایران و شیوه های بازاریابی و تبلیغات در این مناطق گفت: بازارهای هدف گردشگری براساس یازده شاخص اصلی و ۶۰ زیرشاخص تعیین می‌شوند و در حال حاضر ۳۰ کشور جهان در ۴ گروه به عنوان کشورهای بازار هدف گردشگری ایران سطح‌بندی و الویت‌بندی شده‌اند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی گفت: کشورهای چین، عراق، جمهوری‌آذربایجان، ترکیه و عمان، اولویت اول بازار هدف گردشگری ما هستند و بر اساس شاخص‌های ارزیابی کشورهای افغانستان، هندوستان، پاکستان، روسیه و ارمنستان هم در گروه دوم هدف گردشگری قرار دارند؛ همسایگی، هم‌مرز و نزدیک‌بودن با ما بسیار مهم است، هندوستان اگر چه هم‌مرز ما نیست، اما قرابت و اشتراکات فرهنگی تاریخی باعث می‌شود در اولویت نخست قرار گیرد؛ داشتن بازارهای مشترک و متنوع و یا مانند چین و روسیه داشتن روابط سیاسی و اقتصادی در سطح راهبردی هم از شاخص‌های ارزیابی و انتخاب برای بازار هدف است،

وی سطح روابط سیاسی کشور مبدا با ایران را یکی از شاخص‌های اصلی تعیین بازارهدف گردشگری عنوان کرد و گفت: مزیت ویژه کشور مبدا برای ایران، درآمد سرانه و قدرت خرید سرانه کشور مبدا (برابری قدرت خرید)، میزان هزینه‌کرد گردشگران خروجی از کشور مبدا و همچنین تعداد گردشگران خروجی از کشور مبدا از شاخص‌های اصلی برای اولویت‌بندی کشورها به عنوان هدف بازار گردشگری است.

اژدری با بیان اینکه امکانات و تسهیلات ایران در کشور مبدا از شاخه‌های ارزیابی برای انتخاب بازار هدف است، افزود: ۱۰ کشور آلمان، ایتالیا، فرانسه، قطر، کویت، ژاپن، کره‌جنوبی، اسپانیا، قزاقستان و امارات متحده عربی در اولویت سوم هدف گردشگری ایران قرار دارند. ما برای اولویت‌بندی کشورها امکانات و تسهیلات ایران در کشور مبدا، میانگین هزینه تمام‌شده سفر یک‌هفته‌ای هر گردشگر از کشور مبدا به ایران (بر مبنای هزینه حمل‌ونقل، اقامت و ویزا) و همچنین تعداد گردشگر ورودی از کشور مبدا را هم در نظر می‌گیریم.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اظهار داشت: علاوه بر تعداد پروازهای مستقیم میان کشور مبدا و ایران در طول هفته، حجم مبادلات بازرگانی کشور مبدا و ایران، تعداد اتباع ایرانی مقیم کشور مبدا (بر مبنای سفرهای با هدف دیدار اقوام و دوستان)، وضعیت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و همچنین جمعیت کشور، از شاخص‌های اصلی برای تعیین اولویت کشورهای هدف بازار گردشگری است.

وی افزود: بر اساس مجموع ۱۳ شاخص اصلی کشورهای انگلستان، سوییس، سوئد، اتریش، مالزی، هلند، گرجستان، بلژیک، دانمارک و لبنان ۱۰ کشور گروه اولویت چهارم در مجموعه کشورهای بازار هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

لغو روادید با کشورها در هر شکلی به سود منافع ملی است

اژدری همچنین درباره لغو روادید با کشورها گفت: با کشورهایی مانند ترکیه، جمهوری‌آذربایجان، عمان، چین، روسیه، ارمنستان، لبنان، سوریه، مالزی و چندین کشور دیگر پیمان لغو روادید داریم، با برخی یک طرفه، برخی دوطرفه و برخی هم لغو روادید گروهی است؛ البته شرایط و محدودیت‌های کرونایی تاثیرگذار است. همچنین باید ویزای فرودگاهی را هم در نظر گرفت.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی افزود: موضوع لغو روادید از چند منظر قابل بررسی است که یکی از آنها تسهیل تردد بین شهروندان کشورهای مختلف است؛ باور داریم در بلندمدت لغو روادید با کشورها در هر شکلی، به سود منافع ملی است.

 

محتوای تبلیغات گردشگری محصول‌محور شده است

اژدری گفت: حضور در نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری، برگزاری تورهای آشناسازی و استفاده از افراد تاثیرگذار برای معرفی ایران در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از برنامه های عملیاتی معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

وی همچنین درباره تولید محتوای تبلیغاتی برای جذب گردشگر از کشورهای دارای اولویت، اظهار داشت: بر روی توسعه حدود ۱۰زبان در کشورهای بازار هدف گردشگری کار شده و محصولات متنوع مانند کتابچه، کتاب، بروشور دیجیتال و اقلام تبلیغاتی تولید شده است؛ همچنین با محصول‌محور کردن محتواهای تبلیغاتی در زمینه گردشگری سلامت، گردشگری فرهنگی، گردشگری تاریخی، بوم‌گردی، گردشگری مذهبی و … تولیدات متنوعی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی به ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا در سفر و گردشگری تاکید کرد و گفت: موشن‌گرافی ایمن سفر کنید و کلیپ EXPERIENCE SAFE TRAVEL IN IRAN (تجربه سفر ایمن در ایران) از محصولات تبلیغاتی با محتوای موضوعی است که در این دوران تولید شده است.

اژدری با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و نهادها در هم‌افزایی توان تبلیغاتی برون‌مرزی مانند سفرا، کاردارها، رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای خارجی خاطرنشان کرد: بر اساس پایش و بروز رسانی اطلاعات، محتوای تخصصی و تکنیکی سایت VISIT IRAN‌ ارتقا داده شده است، همچنین زبان‌های مورد نیاز بر اساس پایش مخاطبان و بازدیدکنندگان در این سایت به ۵ زبان افزایش یافته، همچنین شیوه‌نامه تولید عکس و ویدیوهای تبلیغاتی ۳۶۰ درجه، تهیه و تدوین و به ادارات کل استانی میراث فرهنگی در سراسر کشور ابلاغ شده که تولید محتوای معرفی و تبلیغات گردشگری ایران بر این اساس انجام می‌شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *