کاروانسرای سرایان

کاروانسرای سرایان در یک قدمی ثبت جهانی یونسکو

مسئول میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان گفت: کاروانسرای سرایان واقع در محدوده تاریخی شهر سرایان از مدت‌ها پیش مراحل نامزدی و منتخبی در ثبت جهانی یونسکو را پشت سر گذاشته است و مقدمات این رخداد مهم در دست انجام و در انتظار ثبت است.

محمد عرب در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: محدوده تاریخی شهر سرایان شامل کاروانسرا، آب‌انبار، حمام، بازار و مسجد جامع یک مجموعه تاریخی و مرکز محله زنده شهری هستند که هنوز جایگاه اجتماعی خود را حفظ کرده و زنده‌ترین نقطه شهر است و مردم تعاملات خوبی با این محدوده دارند.

وی ادامه داد: به منظور آماده‌سازی این اثر، عملیات محوطه‌سازی زمین روبروی کاروانسرا و آب انبار انجام می‌شود و برای نهایی شدن ثبت این اثر در فهرست میراث ‌جهانی، نیازمند حمایت و مشارکت همه مردم و توجه جدی دستگاه‌های اجرایی شهرستان با هدف آماده‌سازی کاروانسرا برای حضور ارزیابان ثبت جهانی هستیم.

وی با بیان اینکه فرایند ثبت قطعی این آثار در فهرست جهانی پس از نتایج گزارش ارسالی بازدید تیم محلی یونسکو انجام می‌شود، افزود: نهایت کار در حوزه آثار تاریخی بعد از مرمت و احیاء، ثبت در فهرست میراث جهانی است. کاروانسراهای ایرانی همچون خانه ایرانی، باغ ایرانی، قنات ایرانی و برج ایرانی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که بدون در نظر گرفتن ارزش معماری خاص آن از لحاظ جایگاه اجتماعی، فرهنگی و تعاملات ساختاری دارای ارزش‌های بالایی است.

مسئول میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان بیان کرد: به دور از تعریف و گسترش کالبدی کاروانسراها آنچه اهمیت می‌یابد، مولفه‌های فرهنگی اجتماعی است که در اعصار مختلف در آن طی شده و استمرار یافته است و در طول چند هزار سال بدون گسست ارزش‌های معماری ایران در کنار فرهنگ جامعه حفظ شده است.

عرب اظهار کرد: از ابتدای حضورم در شهرستان سرایان برنامه‌های مرمت، حفظ، احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی شاخص شهرستان بر مبنای ثبت حداقل یک اثر در فهرست میراث جهانی بوده و تمام برنامه‌های مرمتی و احیاء مشاغل صنایع‌دستی در محدوده تاریخی شهر سرایان از جمله مرمت حمام تاریخی، مرمت و احیاء بازار میثم و تجمیع کارگاه‌های چلنگری و زنگوله‌سازی، کمک به ایجاد کارگاه‌های تراش سنگ و خراطی و راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی، همچنین مرمت آب‌انبار و محوطه‌سازی اطراف بناها و محوطه‌سازی میدان کوثر و … برای تحقق هدف ثبت جهانی این مجموعه بوده است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان بیان کرد: مجموعه تاریخی شهر سرایان، مجموعه تاریخی شهر سه‌قلعه، آب‌انبارهای شهر آیسک، کویر زیبای سه‌قلعه بهشت منجمان و کویرنوردان، آب‌انبارهای شهر سرایان، غار بتون، مجموعه آبشارهای دره کلگی و دوتگی واقع در منطقه سبزرود، منطقه گردشگری کریمو و مصعبی و روستاهای ییلاقی شمال شهرستان، کال زو و منطقه گردشگری زابر، برخی از آثار جذاب تاریخی و طبیعی شهرستان سرایان هستند که آب انبارهای شهرستان و مجموعه کال زو و آبشارهای دره سبزرود نیز قابلیت کاندید ثبت جهانی شدن را دارند.

وی با بیان اینکه شهرستان سرایان ۲۸۶ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۶۳  اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یادآور شد: ثبت جهانی شدن آثار منافع متعددی مثثل جلوگیری از تخریب و حفاظت از آن، اعطای کمک‌های مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از اثر ثبت شده از جمله این مواهب است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *