اهواز

شهرداری بافت تاریخی اهواز ایجاد می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به آغاز احیای بافت تاریخی اهواز، از آغاز بازآفرینی شهری در آینده نزدیک خبر داد.

سیدحکمت‌اله موسوی در آیین آغاز پروژه مرمت و ساماندهی معابر بافت تاریخی اهواز که امروز (۱۴ تیرماه) انجام شد، اظهار کرد: از شهرداری اهواز و راه و شهرسازی خوزستان بابت آغاز یک کار مشارکتی برای حفظ، مرمت و نگهداری بافت تاریخی تشکر می‌کنم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: منابع مالی این پروژه از سوی شهرداری تامین می‌شود و کارهای فنی و نظارتی در حوزه میراث فرهنگی پیگیری خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: در کنار این طرح، به زودی کار در حوزه بازآفرینی آغاز می‌شود که امسال اعتباری از منابع اداره‌کل میراث فرهنگی برای آن  اختصاص می‌یابد.

موسوی بیان کرد: برای اولین بار است که چنین کار مشارکتی در راستای حفظ بافت و ابنیه تاریخی در حال انجام است که بسیار نویدبخش است. در گذشته کارها برعکس بود و در بسیاری از بافت‌ها به ویژه بافت و ابنیه تاریخی اهواز شاهد تخریب بودیم اما اکنون این رویکرد ناگهان تغییر پیدا کرده است که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

وی در خصوص پروژه مرمت و ساماندهی معابر بافت تاریخی اهواز گفت: بر اساس ماده ۱۱۶ برنامه سوم، مقرر شد که محدوده بافت‌های تاریخی در سطح کشور تعیین شوند بنابراین این کار در شش شهر تاریخی خوزستان انجام و در سال ۸۹ به صورت رسمی ابلاغ شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: یکی از شهرهایی که بافت تاریخی آن مصوب شده، اهواز است که مقرر شده شهرداری، راه و شهرسازی و میراث به وظایف خود ورود کنند.

موسوی افزود: مقرر شد، در راستای حفظ و تضمین بافت تاریخی، شهرداری بافت تاریخی اهواز ایجاد شود. حداقل در منطقه یک و هفت شهرداری اهواز، می‌توانیم شهرداری بافت تاریخی داشته باشیم؛ این بافت‌های تاریخی عموما مربوط به دوره قاجار به بعد هستند که بخش‌هایی از آن سالم مانده‌اند و شاید سالم‌ترین قسمت‌های آن در منطقه عامری باشد. تلاش می‌شود با هم‌افزایی از این بافت نگهداری کنیم و آن را به اصالت خود برگردانیم تا زمینه قوی برای جذب گردشگری باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان بیان کرد: کار شهرداری در محله بعدی در معین‌التجار خواهد بود که میراث فرهنگی نیز بازآفرینی شهری در این منطقه را آغاز خواهد کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *