گردشگران سلامت

چرا گردشگران سلامت از سفر به ایران امتناع می‌کنند؟

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمام دستگاه‌ها، گروه‌ها و موسسات دولتی و خصوصی باید مدیریت شده و برخورد آنان با بیماران گردشگر سلامت مورد ارزیابی قرار گیرد. اینکه هر دستگاهی بخواهد تقصیرات را به سایر دستگاه‌ها یا اشخاص دیگر واگذار کند فقط باعث فرصت‌سوزی در این عرصه شده است.داوود خوش‌شکن در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان ورود گردشگر سلامت به مشهد در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۰، اظهار کرد: در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۰ مجموعا ۱۱۸۴ بیمار بین‌المللی بستری و ۱۲۸۳ بیمار بین‌الملل به صورت سرپایی در بیمارستان‌های مشهد خدمات دریافت کرده‌اند. همچنین در سال گذشته ۵۰ درصد کاهش ورود گردشگر سلامت به مشهد نسبت به سال ۹۸ داشته‌ایم.وی در خصوص رقبای جدید ایران در گردشگر سلامت گفت: رقبای جدیدی اضافه نشده‌اند. کشورهای هندوستان و ترکیه در منطقه از گذشته رقیب ما بوده‌اند. برخی از موانع باعث شده که این کشورها در حوزه گردشگری سلامت موفق‌تر از ایران عمل کنند. اگر مجموعه آدم‌ها، گروه‌ها و موسسات دولتی و خصوصی که در صنعت گردشگری سلامت فعالیت دارند به تعرفه‌ها، تکریم‌ها، برخوردها و فرایند انسانی و اخلاقی توجه نداشته باشند، ما درآمد این بخش را از دست خواهیم داد.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اینکه هر دستگاهی بخواهد تقصیرات را به سایر دستگاه‌ها یا اشخاص دیگر واگذار کند تنها باعث فرصت‌سوزی شده است. ترکیه پیش از کرونا در گردشگری سلامت از ایران جلوتر بود. بسیاری از بیمارانی که پیش از این برای انجام خدمات درمانی به ایران سفر می‌کردند، در دوران کرونا ترکیه را انتخاب کرده و انجام کارهای درمانی خود را به این کشور منتقل کردند.

خوش‌شکن یادآور شد: جامعه هدف ما در گردشگری سلامت افغانستان، عراق و ترکمنستان است که در حال حاضر به ترکیه سفر می‌کنند. تمام افراد و گروه‌های دولتی باید وظایف خود را به درستی انجام دهند. پزشک نباید پول اضافی از بیمار بگیرد، سیستم دولتی نباید برخورد خارج از روابط با بیمار داشته باشد، لیدرها نباید به دنبال اهداف شخصی خود باشند. اگر بتوانیم تک تک گروه‌ها را مدیریت کنیم، موفق شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: بیماران گردشگری سلامت به دلیل این که کالای سلامتی ارزان در اختیارشان قرار گیرد و برخورد و تکریم خوبی با آنان شود، کشور هدف خود را انتخاب می‌کنند. در برخی از موارد ضعف داریم که باید مورد بازنگری قرار گیرند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: مدیریت گردشگری سلامت وزارت بهداشت در حال طراحی سامانه‌ای الکترونیکی است تا ورود گردشگر سلامت از کشور خودش را پیگیری کند. با طراحی این سامانه مشخص خواهد شد که بیمار بین‌الملل از چه شرکتی وارد ایران می‌شود، در چه بیمارستانی خدمات دریافت کرده و چه میزان تعرفه پرداخت می‌کند. با این سامانه مشخص خواهد شد که گردشگر سلامت در چه بخشی خدمات درستی دریافت نکرده است.

خوش‌شکن بیان کرد: در مشهد ظرفیت‌های زیادی داشته و داریم اما این ظرفیت‌ها را هیچ موقع به درستی معرفی نکرده‌ایم. در سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد لینکی به عنوان معرفی گردشگر سلامت قرار داده شده است. در حالی‌که ۹۰ درصد مردم از فضای مجازی اطلاعات کسب می‌کنند، از ظرفیت فضای مجازی استفاده نکرده و نمی‌دانیم غالب فضای مجازی خانواده کشورهای هدف ما چیست.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت مشهد به دنبال ایجاد محتوای درست و بارگذاری آن در فضای مجازی هستیم. اگر بتوانیم فضای گردشگری سلامت مشهد را به خوبی معرفی کنیم این فضا رونق پیدا خواهد کرد که مشهد و خراسان رضوی از این قضیه نفع خواهد برد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *