زنجان

طارم؛ بهشت پنهان گردشگری زنجان

ساخت کمپ‌های اقامتی در مسیر کوهنوردی طارم می‌تواند در جذب گروه‌های گردشگری بسیار موثر باشد.

شهرستان طارم با 47 هزارنفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است. طارم را می‌توان ییلاق زیبای استان زنجان نامید، چراکه همسایگی با طبیعت بکر شمال و حاشیه رود قزل اوزن، زیبایی چهار فصلی به طارم بخشیده که بسیار دیدنی است.

جاذبه‌های طبیعت‌گردی، بوم‌گردی، آثار تاریخی متعدد به‌جا مانده از دوره ساسانی، اشکانی و دوره صفوی و همچنین وجود امامزادگان متعدد در ارتفاعات کوهستانی با مناظر بکر و طبیعتی خاص، از طارم بهشتی ساخته است که می‌تواند گردشگران را با هر سلیقه‌ای به‌سوی خود جلب کند. وقتی هم پای محصولات کشاورزی و باغی به میان بیاید، بازهم طارم زیبایی خاص خود را دارد. گردشگران در هر فصلی که راهی این شهرستان شوند، دست خالی برنمی‌گردند و می‌توانند سوغات ویژه همان فصل همچون  زیتون، سیر و برنج را با خود به خانه ببرند.

این، همه زیبایی‌های طارم نیست و این شهرستان با داشتن 55هزار هکتار جنگل طبیعی از درختان ارس و 20هزارهکتار باغ‌های زیتون، هوای بسیار دلپذیری دارد که می‌تواند روح گردشگران را نوازش کند، اما با وجود همه ظرفیت‌های گردشگری و توانمندی‌های فراوان، این شهرستان هنوز به جایگاه مناسبی در اقتصاد گردشگری دست نیافته است و گردشگری، نانی در سفره طارمی‌ها نمی‌گذارد.

سرمایه‌گذاری؛ نیاز گردشگری طارم

«علی نوری» یکی از ساکنان طارم است که دراین باره می‌گوید: طارم هرچند میزبان گردشگران زیادی است، اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی برای اقامت بیشتر و درآمدزایی، عملا گردشگری تاثیر چندانی در اقتصاد اهالی این منطقه ندارد.

وی با بیان اینکه شغل بیشتر مردم طارم کشاورزی است، می‌افزاید: حاشیه رودقزل اوزن و جنگل‌های ییلاقی طارم پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری دارد و می‌تواند درآمدزایی مناسبی برای مردم داشته باشد، اما هیچ خبری از این موضوع نیست. نوری ادامه می‌دهد: ما مردم این منطقه انتظار داریم مسئولان مربوط برای رونق گردشگری اقتصادی، برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشند. این شهروند همچنین با اشاره به ظرفیت‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی شهرستان طارم می‌افزاید: مسیر کوهنوردی طارم به ماسوله و طارم به قلعه رودخان در استان گیلان مشتاقان زیادی برای کوهنوردی دارد و ساخت کمپ‌های اقامتی و رفاهی دراین مسیر می‌تواند در جذب گروه‌های گردشگری بسیار موثر باشد.

بروکراسی؛ بلای جان سرمایه‌گذاران

نماینده اداره میراث فرهنگی در طارم نیز با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شهرستان می‌گوید: ظرفیت های گردشگری طارم بی‌نظیر است و ما هم برای تقویت و توسعه صنعت گردشگری دراین شهرستان به دنبال برنامه‌ریزی منسجم و همچنین جذب سرمایه‌گذار هستیم.

«زهرا جعفری» نگاهی نیز به ظرفیت‌های گردشگری طارم دارد و دراین باره عنوان می‌کند: دراین شهرستان تعداد زیادی آتشکده وجود دارد و علاوه بر آن، مسافران می‌توانند با سفر به «آب بر»، منطقه‌ای خوش آب و هوا که ییلاق‌های سرسبز و چشم‌اندازهای خیره کننده‌ای دارد، خاطرات ماندگاری را تجربه کنند. به گفته نماینده اداره میراث فرهنگی در طارم، این منطقه دارای مجموعه کامل گردشگری ازجمله «آب بر چایی»، رودخانه طبیعی و یک فضای سبز است. این منطقه همچنین به وجود مقبره یک امامزاده متبرک است و چشمه‌های طبیعی دارد که می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد.

وی با تاکید فراوان بر لزوم توسعه بوم‌گردی در این شهرستان می افزاید: یکی دیگر از ویژگی‌های گردشگری طارم، وجود 4روستای هدف گردشگری دراین شهرستان است. در همین راستا تاکنون 10محل بوم‌گردی دراین شهرستان راه‌اندازی شده است تا مشتاقان بوم‌گردی بتوانند با فرهنگ و سبک زندگی اصیل طارمی‌ها آشنا شوند و از آن لذت ببرند. جعفری درباره امکانات اقامتی برای گردشگران نیز می‌گوید: درحال حاضر 15مرکز اقامتی در طارم وجود دارد که این تعداد، به‌طور معمول در کنار خانه‌های بوم‌گردی تا حدودی نیاز گردشگران را رفع می‌کند، اما در فصول اوج گردشگری، گاه مسافران با مشکلاتی مواجه می‌شوند و به همین دلیل هم شهرستان طارم نیاز به مراکز اقامتی بیشتری دارد.

حضور گردشگران خارجی

نماینده اداره میراث فرهنگی و گردشگری در طارم همچنین با اشاره به حضور گردشگران خارجی در چند سال اخیر در این شهرستان می‌گوید: باید زیرساخت ها به‌گونه‌ای فراهم شود که پاسخگوی نیاز این گردشگران نیز باشد و رضایت آنها را به همراه داشته باشد و بتوانیم به طرز شایسته‌ای میزبان این میهمانان خارجی باشیم.

وی همچنین روستاهای «شیت»، «هزار رود» و «ده بهار» را به عنوان مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران عنوان می‌کند و می‌افزاید: روستای «شیت» به منطقه گیلاس معروف است، چراکه این روستا در فصل شکوفه‌های گیلاس زیبایی خاصی دارد و اکنون نیز فصل برداشت این محصول است. این روستا هم در زمان اوج شکوفه‌های گیلاس و هم اکنون که زمان برداشت این میوه فرا رسیده، می‌تواند گردشگران بسیاری را جلب کند. جعفری عنوان می‌کند: بی‌شک با وجود این ظرفیت‌های خدادادی، طارم قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعت اکوتوریسم را دارد.

 نماینده اداره میراث فرهنگی در شهرستان طارم از بروکراسی اداری موجود در روند جذب سرمایه‌گذاران گلایه می‌کند و می‌افزاید: سرمایه‌گذاران در استان‌های همسایه با روندی به مراتب آسان‌تر از طارم موفق به اخذ مجوز می‌شوند، اما دراین شهرستان به دلیل برخی سنگ‌اندازی‌ها و طولانی شدن روند اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری، از ادامه راه منصرف می‌شوند. به همین دلیل هم از اداره‌ها و ارگان‌های مربوط درخواست همکاری بیشتر برای جذب سرمایه گذار و توسعه گردشگری طارم را داریم.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *