یزد

توسعه انواع گردشگری در یزد با شکل‌گیری کمیته‌های ۲۰ گانه

چهار سال از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گذشته است و طی این مدت، اتفاقات متعددی در حیطه گردشگری و میراث فرهنگی یزد مانند شروع حجم گسترده‌ای از مرمت‌ها، توسعه بومگردی‌ها و تنوع بخشی در حوزه گردشگری یزد را شاهد بودیم.

یکی از اتفاقاتی که پس از ثبت جهانی یزد اتفاق افتاد، شکل‌گیری کمیته‌های ۲۰ گانه گردشگری در یزد بود به طوری که هر کدام از انواع گردشگری صاحب کمیته و دپارتمان‌های متعددی شدند و از آن شبکه گسترده و رابطه شکل گرفته، انواع دیگر گردشگری نیز جان گرفتند.

به مناسبت سالگرد ثبت جهانی یزد، کمیته‌های متعدد گردشگری یزد گرداگرد هم جمع شدند و گزارشی از عملکرد خود ارائه دادند اما یکی از مسائلی که در این جمع گردشگری مطرح شد، سازگاری ساختار گردشگری با تغییر دولت دوازدهم به سیزدهم بود اما برنامه‌هایی که چشم انداز گردشگری یزد را برای دولت آینده تعیین می‌کند، برنامه‌هایی است که بخش قابل توجهی از آن توسط کمیته‌های گردشگری و بخش خصوصی اجرایی می‎شود.

در این جمع رونق گردشگری روستایی، گردشگری اسب و نجوم و همچنین انواع دیگر گردشگری مانند گردشگری ورزشی و توسعه و پیوند آنها با دیگر انواع گردشگری مطرح شد و فعالان این صنعت به گفتمان نشستند.

در این جمع یکی از اندیشکده‌های یزد که به مسئله گردشگری با دیدگاه متفاوتی پرداخته است، حضور یافت و با انواع کمیته‌های گردشگری آشنا و صحبت‌هایی در خصوص لزوم تدوین برنامه‌ای مدون و مستمر برای توسعه این صنعت ارائه کرد.

مسئولان کمیته‌های گردشگری متعدد نیز در خصوص توسعه گردشگری به عنوان یکی از رویکردهای توسعه اقتصاد استان یزد اعلام آمادگی کردند.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در این نشست، با بیان این که سیر گردشگری و تکامل آن نشان‌دهنده رشد گردشگری بدون حمایت دولت‌ها و حاکمیت است، تصریح کرد: در کشور ما سال‌هاست که گردشگری حذف شده و جایگاهی نداشته است اما کم کم رشد و نمو آن را شاهد هستیم.

وی با بیان این که رشد گردشگری کاملا وابسته به مردم است، گفت: این رشد به واسطه اهتمام مردم بوده و امروز نیز با وجود شکلگیری وزارت‌خانه از کمترین اعتبارات برخوردار است.

وی با اشاره به این که گردشگری بدون اعتبار و حمایت رشد کرده است، تصریح کرد: این کمبود اعتبارات به میزانی است که حتی قابل قیاس با اخرین وزارت خانه از نظر اعتباری هم نیست.

فاطمی نسبت به ارتقای جایگاه وزارت میراث و گردشگری و صنایع دستی در اینده ابراز امیدواری کرد و گفت: آینده گردشگری هنوز قابل تصور برای ما نیست اما شاهدیم که دولت‌ها با نگاه‌های نزدیک بهم برای صنعت گردشگری برنامه ریزی کرده‌اند.

وی با تاکید بر این که هدایت در مسیرهای تعریف شده‌ای باید اتفاق بیفتد، گفت: ممکن است گردشگری به حاشیه رفته باشد اما نباید ناامید شد بلکه باید به آینده این صنعت امیدوار بود و با اهتمام و همکاری در جایگاه‌های مرتبط برای گردشگری قدم برداریم.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد با اشاره به این که وضعیت یزد در گردشگری خوب است، تصریح کرد: ما با تکیه بر طرفیت‌ها و امکانات موجود میتوانیم در عرصه گردشگری استان و کشور تاثیرگذار باشیم و باید فارغ از ابهام و امیدهای اینده، اقدامات اثرگذاری انجام دهیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *