خلجستان

خلجستان بهشت گردشگری قم

بخش خلجستان با آب و هوای ییلاقی عروس دشت بهشت گردشگری محسوب می شود و حضور در این منطقه برای گردشگران تداعی کننده حضور در منطقه شمال کشور است.

صنعت گردشگری یکی از پویاترین فعالیت‌های اقتصادی در عصر حاضر است. آمار سازمان‌های بین‌المللی و مطالعات علمی نشان می‌دهد صنعت گردشگری، رتبه اول درآمد کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است که مهمترین ویژگی‌های گردشگری کارآفرینی، اشتغال سریع و درآمد بالا است. صنعتی که ظرفیت آن به‌وفور در قم یافت می‌شود.

استان قم از مناطق جهانگردی زیارتی و مذهبی مهم ایران و یکی از قطب‌های بزرگ توسعه توریسم مذهبی کشور به شمار می‌آید. این استان با وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و نیز سایر بقاع متبرکه توان بالایی در جذب گردشگران بسیاری از سراسر کشور و جهان دارد و دارای ۱۲ منطقه نمونه گردشگری است.

بخش خلجستان یکی از مناطقی است که کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و می تواند به منطقه ای برای بوم گردی تبدیل شود. با وجود ناشناخته ماندن این منطقه می توانیم شاهکار آفرینش را در میانه کویر قم به تماشا بنشینیم.

منطقه ای ییلاقی که برای گردشگران سفر به استان های شمالی کشور را تداعی می کند. اداره کل میراث فرهنگی برای معرفی جاذبه های گردشگری در استان قم گام های موثری برداشته است که می تواند شرایط را برای حضور توریست های داخلی و خارجی به قم و بازدید از مناطق گردشگری را فراهم کند.

علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی قم در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه استان قم در طول سال میزبان زائران و مسافران فراوانی از خارج کشور است، اظهار کرد: میزان اقامت گردشگران در قم پایین است و با پروژه هایی که اداره کل میراث فرهنگی در بخش خلجستان در حال اجرا است ماندگاری گردشگران در استان قم افزایش پیدا می کند و می‌تواند مکمل زیارتی برای آنان باشد.

وی با بیان اینکه با ماندگاری زائران شاهد افزایش سهم اقتصاد گردشگری در استان قم هستیم، گفت: با بالا رفتن سهم اقتصاد گردشگری در استان شاهد اشتغال و مولدسازی برخی از کارخانه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی مؤثر خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم شرایط کنونی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: امیدوارم کرونا به‌زودی ریشه کن شود و انتظار داریم صنعت گردشگری از شهریور ماه رونق بیشتری بگیرد تا سرمایه‌گذاران و کسانی که در این زمینه آسیب دیدند، بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر بگیرند.

یکی از مناطق گردشگری بخش خلجستان اقامتگاه بومگردی وتوس است که در روستای کهندان قرار دارد که با محصولاتی مانند فندق، توت، گردو، گیلاس و زردآلو در سطح کشور حرفی برای گفتن دارد.

یکی از مواردی که در این روستا بسیار قابل توجه است شباهت کهندان به ابیانه است. ابیانه با حفظ ظاهر در یونسکو به ثبت رسیده است اما خانه های کهندان تخریب شده و برخی از خانه ها با معماری امروزی و با بتن در حال بنا شدن است.

غلامحسین کهندانی مؤسس خانه بوم گردی وتوس در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم از تلاش بی وقفه برای بازگرداندن روستای کهندان به سبک قدیمی خبر داد و بیان کرد: اقامتگاه بومگردی وتوس یکی از اقداماتی است که در این منطقه در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: من به‌اتفاق همسرم تصمیم گرفتیم که تا کهندان را به‌ظاهر قدیمی خود برگردانیم و نسل جدید شاهد کهندان قدیم باشند و با آداب‌ و رسومی که از باستان وجود داشته آشنا شوند که در این راستا از اقامتگاه بوم گردی وتوس کارمان را شروع کردیم.

کلبه وتوس که در سال ۹۸ تأسیس شده یکی از ابتکارات این زوج روستایی است که با احداث این کلبه به سبک قدیمی و با چیدمان وسایل‌های قدیمی روستاییان که در انبارها مانده است جذابیت خارق العاده ای دارد و حس نوستالوژی خاصی را برای گردشگران تداعی می کند.

 این کلبه که دارای ۱۰ اتاق است، ظرفیت پذیرایی بین ۴ تا ۸ نفر را در هر اتاق  دارد. به گفته کهندانی، راه اندازی فاز دوم این اقامتگاه در فاصله هزار و ۵۰۰ متری کلبه وتوس در دست اجرا است که در زمینی به وسعت ۹هکتار در دامنه کوه وتوس ایجاد می‌شود.

وی به امکانات برنامه‌ریزی‌شده برای این پروژه اشاره و بیان کرد: دریاچه مصنوعی، فضای سبز، بازارچه فروش محصولات کهندان، پارک بازی کودکان و سوئیت ازجمله امکانات پروژه جدید به شمار می رود.

منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت دیگر منطقه ای است که در بخش خلجستان قرار دارد که با ۱۱۸ هکتار وسعت در ۷۵ کیلومتری قم، ۴۵ کیلومتری تفرش و ۳۵ کیلومتری ساوه واقع‌شده است.

سید مجتبی میرحسینی سرمایه‌گذار منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت خلجستان قم در گفت و گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه فاز نخست این پروژه تا دوماه آینده به بهره برداری می رسد، عنوان کرد: مجموعه‌های اقامتی، ‌رستوران، دریاچه، ماهیگیری، قایق‌سواری و اسب‌سواری در فاز نخست این پروژه به بهره برداری می رسد و در فاز دوم نیز مجموعه کامل ورزشی که شامل زمین‌های ورزشی، زمین فوتبال، تنیس و سالن‌های سرپوشیده است بهره برداری خواهد شد.

این سرمایه گذار بخش گردشگری با بیان اینکه ورزش های جوان محور در این منطقه ایجاد می شود، تصریح کرد: ایجاد هتل، پرورش گل محمدی، گلاب‌گیری و پرورش و تولید گیاهان دارویی از دیگر برنامه‌های ما برای این دهکده است که در فازهای بعدی ایجاد می‌شوند.

وی میزان سرمایه‌گذاری برای این پروژه را تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: پیشرفت کار در کل این مجموعه حدود ۴۰ درصد است.

میرحسینی از دشواری فعالیت در این پروژه خبر داد و گفت: این پروژه به دلیل اینکه در منطقه کوهستانی قرار دارد دشوار است اما ارزش تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها را دارد.

وی اضافه کرد: اینجا گله ای با ۳۰۰ رأس دام داریم که افراد دوشیدن شیر را می‌توانند تجربه کنند و با توجه به خاک حاصل‌خیزی که دارد این امکان را برای گردشگران فراهم کرده که با کاشت سبزیجات باغبانی را نیز تجربه کنند.

سرمایه‌گذار منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت خلجستان قم یکی از جاذبه‌های ویژه این منطقه را شب‌های پر از ستاره آن ذکر کرد و گفت: این مکان به جهت پاکیزگی محیط و عدم وجود آلودگی‌های نوری، مثل کویر شب‌های عالی و پر از ستاره دارد که جاذبه‌ای بسیار تماشایی است.

وجود جاذبه‌های تاریخی متعدد از جمله کاروانسراهای بسیار مانند مادر کاروانسراهای ایران، کاروانسرای دیرگچین از دیگر جاذبه‌های این استان است. وجود جاذبه‌های کمتر شناخته شده طبیعی مانند تالاب حوض سلطان مشهور به آیینه کویری ایران، منطقه حفاظت شده پلنگ‌دره، ییلاق‌های قم مانند ارتفاعات کهک و کهندان، تالاب بهشت معصومه(بهشت پرندگان شکاری)، تالاب مره و همچنین گنبد نمکی قم از آثار طبیعی میراث فرهنگی قم به شمار می رود که به ثبت رسیده و فرصت بی‌نظیری برای جذب گردشگر ایجاد کرده است.

از این روست که بالابردن ظرفیت پذیرش نیروی کار در صنعت گردشگری راهی مطمئن برای ایجاد زمینه ورود گردشگران مذهبی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی و در پناه آن ایجاد فرصت‌های شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در رسته‌های متفاوت شغلی در رابطه با صنعت گردشگری است.

گردشگری به ازای هر دلار درآمد حاصله اشتغال بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها ایجاد می‌کند بنابراین توسعه بخش گردشگری برای کاهش بیکاری سیاست مطلوبی است.

منبع:خبرگزاری فارس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *