خَمَس

وصف یاقوت‌های سرخ روستای گردشگری «خَمَس» خلخال

برداشت آلبالوهای خوش‌گوار روستای گردشگری خَمَس شهرستان خلخال با اجرای جشنواره سنتی آلبالو آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در ۱۵ کیلومتری مرکز شهرستان خلخال، برداشت یاقوت‌های سرخ و خوشگوار آلبالو آغاز شده است؛ این میوه سردرختی امسال زودتر از موعد به بار نشسته و تا ساکنان و باغداران این منطقه خوش آب و هوا زودتر از سال‌های گذشته جشن چینش آن را برگزار کنند.

مردم مهمان‌نواز روستای خَمَس، خوش طعمی آلبالوهای این منطقه را در طبیعت و تعذیه از آب‌های زیرزمینی و برف‌های یخ شده کوه‌های طالش دانسته و معتقدند که امسال به‌دلیل وضعیت متفاوت آب و هوایی، فصل برداشت چند روزی جلو افتاده است.

اهالی روستای خمس همه ساله در این ایام جشنواره آلبالو را برگزار می‌کنند، جشنواره‌ای که با فرهنگ بومی و سنتی مردم آمیخته شده و هر چند شیوع ویروس کرونا موجب شده که جشنواره آلبالو امسال با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود ولی مردم با علاقه‌ای خاص در این جشنواره که نشان از خیر و برکت است شرکت می‌کنند.

در روستای خَمَس اهالی در روز برگزاری جشنواره علاوه بر برداشت آلبالو، با درست کردن شربت آلبالو از میهمانان پذیرایی کرده و با پخت انواع غذاها از میوه آلبالو هنر خود را به حاضرین نشان می‌دهند.

اینجا در کنار برگزاری جشنواره آلبالو، بازارچه محلی فروش انواع محصولات دستباف و صنایع دستی از جمله جاجیم، گلیم، گبه و جوراب‌های پشمی نیز برپاست تا شرکت‌کنندگان در جشنواره، با صنایع دستی و سنت‌های منطقه بیشتر آشنا شوند.

در این جشنواره داروهای گیاهی خلخال همچون؛ پونه، نعناع، گل سرخ، گل محمدی، گل زرد، انواع میوه‌های خشک شده نیز به میهمانان و مسافران عرضه می‌شود.

علی درویشی، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خلخال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، هدف اصلی از برگزاری این جشنواره را معرفی قابلیت‌های روستاهای شهرستان و روستای گردشگری «خَمَس» و عرضه محصولات تولیدی از تولید به مصرف و فروش محصولات باغی ارگانیک و صنایع دستی دانست.

وی افزود: ایجاد روحیه شاد و مفرح برای خانواده‌ها در این ایام کرونایی در فضایی باز و با رعایت پروتکل‌ها در دستور کار برگزارکنندگان جشنواره قرار دارد که با استقبال گرم مردم از مناطق مختلف کشور مواجه شد.

درویشی بیان کرد: در این جشنواره، میهمانانی از استان‌های البرز، تهران، قزوین، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، سنندج و اصفهان حضور دارند.

شهناز عاملی محرم زاده، دبیر جشنواره آلبالو در  روستای خمس شهرستان خلخال نیز گفت: این جشنواره برای نیم روز تدارک دیده شده بود که با استقبال گرم میهمانان از مناطق مختلف کشور مواجه شد که بیش از ده نوع آش و غذاهای محلی به همراه اجرای زنده موسیقی مادری در این جشنواره در فضای باغات و کوچه‌ باغ‌های روستای خمس ارائه شد.

وی افزود: به خاطر مهمان نوازی اهالی روستای خمس این روستا به‌عنوان محل برگزاری جشنواره برگزیده شد و فضای جشنواره به‌طوری بود که در همان فضا محصول آلبالو از درختان برداشت و در همان محل نیز به فروش می‌رسید

عاملی محرم زاده با اشاره به استقبال گرم گردشگران از روستای خمس گفت: در بخشی از این جشنواره میهمانانی از شهر اصفهان با ارائه غذای محبوب مردم اصفهان یعنی سمبوسه از مهمانان پذیرایی کردند.

منبع:خبرگزاری فارس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *