خاوران

نقطه رشد خاوران در توسعه صنعت گردشگری است

مدیر موسسه هنرآفرینان و فرهیختگان جوان خاوران گفت: تجربه برگزاری جشنواره انار و خرما در شهر خاوران به ما نشان داد که ظرفیت و نقطه رشد این منطقه در صنعت گردشگری است که متأسفانه هنوز عموم مردم از این نکته مهم غافل هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خفر، صنعت گردشگری در شهرهای کوچک که اکثراً نیز ناشناخته اند، از چنان نقش کلیدی در توسعه آن منطقه برخوردار است که غفلت از آن با ضعف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برابر خواهد بود.

به گفته کارشناسان در شهر کم جمعیتی چون خاوران که فراوانی آب باعث سرسبزی و رشد آن شده، تخصصی پرداختن به مسائل گردشگری باعث رونق اقتصادی می شود که برای تحلیل این مسئله با مدیر مؤسسه هنرآفرینان و فرهیختگان جوان شهر خاوران در این باره به گفتگو پرداختیم.

عبدالرضا ناصری با بیان اینکه خاوران همیشه نگین درخشان و سبزی در منطقه بوده و علت اصلی آن آب است گفت: یکی از ویژگی ها خاص خاوران طبیعت بکر آن است که متأسفانه چند سالی است با ساخت و ساز های غیر موجه این طبیعت دست خوش تغییر شده است و ما نیز هرچه به باغداران و مسئولین شهر گوشزد کردیم؛ توجیه های غیر قابل قبول شنیدیم.

وی با تأکید بر اینکه راه برون رفت مردم خاوران برای ایجاد شغل، مسئله گردشگری است افزود: بافت قدیم خاوران مملو از خانه هایی است که توریست عاشق آن است و ما بهترین آثار را در این منطقه تاریخی شاهد هستیم که اندک اندک مردم به رونق گردشگری نگاه خاصی پیدا کرده اند چنانکه یک مجموعه اقامتگاه بومگردی در بابت قدیم خاوران در حال راه اندازی است.

این فعال فرهنگی با اشاره به ثبت ملی چندین اثر تاریخی این شهر در میراث فرهنگی ادامه داد: گردشگری را باید در کنار صنایع دستی رشد دهیم و برگزاری کارگاه های آموزشی برای انتقال فرهنگ و هنر گذشتگان بهترین سرمایه برای آیندگان خواهد بود.

ناصری با بیان اینکه برگزاری جشنواره های مختلف با رویکرد بومی محلی می تواند خاوران را در نگاه همگان روشن سازد افزود: جشنواره انار و خرما در ایام قبل از کرونا یکی از مهم ترین فعالیت هایی بود که با فکر و اندیشه جوانان خاورانی راه اندازی شد و حضور افرادی از استان های مرکزی و جنوبی کشور در این جشنواره، بازار خوبی را برای خاورانی ها فراهم ساخت.

وی با اشاره به اینکه کرونا باعث اختلال فعالیت های گردشگری شده است گفت: تجربه جشنواره انار و خرما در این شهر به ما نشان داد که ظرفیت و نقطه رشد این شهر فقط در صنعت گردشگری است که متأسفانه هنوز عموم مردم از این نکته مهم غافل هستند و ما هرچه در توان داریم برای رشد گردشگری در شهرمان انجام می دهیم.

مدیر مؤسسه هنرآفرینان و فرهیختگان جوان خاوران با تأکید بر اینکه ظرفیت خوبی در بین خاورانی های مقیم شیراز است ادامه داد: ما فراخوان هایی را در نظر گرفته ایم تا برنامه ای تحت عنوان “خاوران شناسی” با کمک خاورانی های مقیم سایر شهر ها در سطح استان فارس به خصوص شهر شیراز راه اندازی نماییم تا پتانسیل های خاوران شناخته شود.

عبدالرضا ناصری به حمام تاریخی خاوران اشاره کرد و گفت: هرگونه تغییر غیرکارشناسانه در بافت حمام خیانت به هویت و تاریخ گذشتگان است و باید مرمت حمام با نظارت مستقیم کارشناسان اداره میراث فرهنگی صورت گیرد.

منبع:خبرگزاری فارس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *