ساری

از “ساری ۲۰۲۲” چه خبر؟

ساری در سال ۲۰۲۲ قرار است به پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به «اکو» تبدیل شود اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه زمان کمی تا وقوع این رویداد وجود دارد، باید دید آیا این تنها یک شعار تبلیغاتی بوده یا واقعا گام های اساسی برای رونق گردشگری در مازندران برداشته خواهد شد، موضوعی که حتی استاندار مازندران روز گذشته در نامه به رییس موسسه فرهنگی اکو مستقر در تهران، خواستار همکاری بیشتر این مجموعه با این رویداد شد.

گردشگری به عنوان یک صنعت پایدار از نظر منابع ارزی و توسعه پایدار در اقتصاد معیشتی مازندران بسیار موثر است، هرچند این استان به دلیل جاذبه های بیشمارو مواهب طبیعی جنگل، دریا و کوه ظرفیت بالقوه گردشگری دارد و همیشه مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و از این ابزار قدرتمند در جهت تولید اشتغال،رفع بیکاری و بحران حاکم باید به درستی استفاده کرد،اما تا تبدیل به یک قطب گردشگری که دارای ایده‌آل ها و مولفه های خاصی است، فاصله بسیار دارد.

متاسفانه یکسالی از حضور نحس مهمان ناخوانده ویروس کرونا می گذرد، ویروسی که تمام جهان را در حوزه های مختلف از جمله گردشگری تحت تاثیر خود قرار داده است.انتشار سریع این ویروس جهش یافته باعث شد تا ورودی کشورها بر روی مهمانان و گردشگران خارجی بسته شود و البته درداخل کشور هم رفت و آمدها و مسافرت ها تعریف چندانی نداشت.

استان پهناور و سرسبز مازندران که سالانه میزبانی جمعیت میلیونی گردشگران را به نحوی شایسته انجام می داد متاسفانه با شیوع ویروس کرونا شاهدبسته شدن یک به یک مراکز اقامتی و بومگردی و هتل ها و امکان مذهبی بود. سایه سنگین ویروس کرونا بر پیکره مراکز تفریحی و گردشگری چیزی جز سکوت و خاموش شدن چراغ آن ها نبود.

سال ۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران پیشنهاد میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو به وزیر میراث فرهنگی کشور داده شد که به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو رسید.

ادعای بزرگ مازندران در میزبانی ساری به عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۲۲!

اما محمدرضا اورمزدی چندی پیش در گفت وگو با ایسنا گفته بود که مازندران با وجود مشکلات فراوان زمانی می تواند ادعای میزبانی برای گردشگران داخلی و خارجی را داشته باشد که هتل های استاندارد،مراکز اقامتی مناسب، شبکه آژانس های مطلوب و امنیت جاده ای را درحد ایده آل داشته باشد.

متاسفانه به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا و کاهش گردشگران داخلی و خارجی و محدودیت های جاده ای بسیاری از مراکز و آژانس های مسافرتی تعطیل و بسیاری از اقامتگاه های بومگردی فروخته و هتل ها در معرض نابودی قرارگرفتند.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه با این پای لنگان نمی توان به سمت میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ حرکت کرد، گفت که هرچند این موضوع یک فرض ایده آل محسوب می شود و باید برای آن تلاش کرد،اما واقعیت ها و مشکلات پیش روی مازندران به لحاظ اقتصاد کلان و خرد و اقتصاد گردشگری باید دیده شود.

همه باید در این رویداد سهیم باشند

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران در جلسه ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ کشورهای عضو اکو گفته که کسب این عنوان دراجلاس تاجیکستان اقدام ساده ای نبوده بلکه این مهم در ۳ سال اخیر عملیاتی شده است.

همچنین برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها، دعوت از کشورهای مختلف در حوزه فرهنگی، علمی و اقتصادی می تواند منجر به اقدامات قابل توجهی در برجسته سازی رویداد ساری پایتخت کشورهای ۲۰۲۲ شود.

وی با اشاره به اینکه رویداد ساری ۲۰۲۲ پایتخت گردشگری کشورهای اکو یک اقدام نمادین است، افزود: هدف این است توجه کشورهای منطقه را به یک استان و شهرهای مختلف و ظرفیت ها و مزیت های موجود جلب کنیم و این مهم موجب تقویت شناخت مردم و ظرفیت های موجود در حوزه های مختلف می گردد.

استاندار مازندران گفت که آنچه باعث عقب ماندگی استان شده مطرح کردن مسائل منطقه ای و بخشی نگری است هر چند بعنوان نماینده عالی دولت در استان همیشه بر مازندران یکپارچه تاکید کرده‌ایم.

وی بیان کرد: وقتی میهمان داشته باشید و عنوان پایتخت گردشگری را کسب کنی سعی می کنید تا میزبانی آبرومندی رقم بخورد، پس به جای حاشیه سازی کمک کنیم تا پایتخت خوبی باشیم.

درخواست استاندار مازندران از رئیس موسسه فرهنگی اکو مستقر در تهران

از سویی دیگر، روز گذشته، احمد حسین زادگان، استاندار مازندران درنامه ای به سرور بختی، رییس موسسه فرهنگی اکو مستقر در تهران، خواستار همکاری این مجموعه با رویداد ساری، پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۲ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری مازندران، احمد حسین زادگان در این نامه؛ با بیان این که انتخاب ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو فرصت مناسبی برای ایجاد همدلی و پیوند میان مردمان این کشورها از طریق گردشگری است، اظهار کرد: پایتخت گردشگری می تواند زمینه ساز آشنایی هرچه بیشتر فرهنگ غنی کشورهای عضو اکو و تبادل فرهنگی و اقتصادی فی مابین از طریق صنعت گردشگری باشد.

استاندار مازندران، یادآور شد: جمعیت میلیونی کشورهای عضو اکو می تواند در توسعه ارتباطات فرهنگی و گردشگری با یکدیگر باتوجه به داشته های فرهنگی دوطرف موثر افتد و دوستی و صلح را تقویت نماید.

حسین زادگان، با بیان این که نباید از این فرصت ارزشمند براحتی عبور کرد و کشورهای ذی نفع شرکت کننده در این رویداد باید همکاری و همراهی خود را در این راستا گسترش دهند، عنوان کرد: تشویق و ترویج همکاری های نزدیک تر میان مردم منطقه بطور کلی و میان رسانه های گروهی، اندیشمندان و هنرمندان بطور خاص در برگزاری مطلوب تر این رویداد بسیار موثر است.

استاندار مازندران، همچنین؛ انجام پژوهش هایی در زمینه میراث فرهنگی مشترک کشورهای منطقه با ایران و ساری، هماهنگی جهت برنامه های تبادل فرهنگی از قبیل بازدید از مازندران و ساری توسط چهره های تاثیرگذار این کشورها و توسعه همکاری ها میان دانشگاه ها و دیگر مراکز فرهنگی این کشورها با مازندران را از جمله تعاملات تسریع کننده این ارتباط دانست و گفت: میزبانی و برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای ادبی، آموزشی و فرهنگی که جنبه های فرهنگی و اجتماعی زندگی مردم مازندران را منعکس می کنند، برگزاری نمایشگاه های هنرهای فولکلور، سنتی و مدرن، انجام هماهنگی و برگزاری هفته فرهنگی اکو درساری و فراهم کردن تمهیدات لازم جهت تبادل فیلم های مستند و برنامه های رادیویی – تلویزیونی که در ارتباط با زندگی، آداب و رسوم و فعالیت های اجتماعی مازندران باشند نیز از جمله اقدامات مطلوب در این خصوص است که لازم صورت گیرد.

وی در ادامه خطاب به سرور بختی، به لزوم توسعه همکاری در زمینه های تاریخ، جمعیت شناسی، مردم شناسی، باستان شناسی و حفظ میراث فرهنگی و معماری مشترک، برقراری شبکه ارتباطی میان مراکز فرهنگی، توسعه همکاری های منطقه ای در زمینه های ورزشی، توسعه همکاری های فی مابین رسانه های استان و کشورهای عضو، گسترش تفاهم میان ملل منطقه با تمرکز بر ادبیات، فرهنگ فولکلور، موسیقی سنتی و آداب و رسوم ملی کشورهای عضو با مازندران و انجام هر گونه اقدام لازم دیگری جهت گسترش درک عمیق تر و روابط نزدیک تر میان مردم کشورهای عضو از طریق برنامه های فرهنگی در این زمینه اشاره کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *