بنا‌های تاریخی

دلِ شکسته‌ی بنا‌های تاریخی!

در این گزارش، درباره بنا‌های تاریخی ارزشمند که به راحتی و در خاموشی تخریب شدند، بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بناهای تاریخی ارزشمندی در شهر تهران وجود دارد که برخی از آن ها در سایه بی مهری مسئولان، تخریب شده و به دست فراموشی سپرده شده اند.در این متن گزارشی از بنا‌های تاریخی ارزشمندی که به راحتی و در خاموشی تخریب شده اند، بخوانید.

ساختمان پرچم (خیابان فخرالدوله)

ساختمان شرکت ایران اسکرین (تولیدکننده پرچم)، معروف به ساختمان پرچم، نبش خیابان فخرالدوله (شهید مشکی) و در مجاورت مسجد تاریخی فخرالدوله قرار داشت. قدمت این ساختمان به دهه ۱۳۲۰ برمیگشت. از آن جا که این ساختمان، سال‌ها محل استقرار شرکت ایران اسکرین (تولیدکننده پرچم) بود، به ساختمان پرچم موسوم شد.

ساختمان پرچم در فروردین ماه ۱۳۹۰ تخریب و به جای آن یک مجتمع تجاری ساخته شد. ساخت این مجتمع نه تنها باعث شد که گنبد مسجد فخرالدوله (از نماد‌های شاخص بافت تاریخی تهران) درسایه قرار بگیرد، بلکه موجب افزایش ترافیک چهارراه فخرآباد و دروازه شمیران گردد.

خانه سپهبد امیراحمدی (میدان حسن آباد)

خانه سپهبد امیراحمدی، خانه نخستین سپهبد ایران (سپهبد امیراحمدی)، بود. قدمت این خانه مربوط به اواخر دوره قاجار و دارای ۱۱ عمارت تاریخی است. بخش اصلی این خانه در اواخر قاجار و توسط سردار عظیم (پدر همسر امیراحمدی) بنا شد و برخی از عمارت‌های این خانه هم در دوران پهلوی اول و دوم توسط سپهبد امیراحمدی بنا گردید. خانه‌ی هفت هزار متری سپهبد امیر احمدی، در میدان حسن‌آباد قرار داشت.

در سال ۱۳۹۵ این خانه توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) که مالک این بنا بود، با انتشار آگهی عمومی، با رقم ۲۴ میلیارد تومان از طریق مزایده فروخته شد.

خانه ملکه توران (زعفرانیه)

خانه توران امیرسلیمانی، خانه‌ای با مساحت پنج هزار متر و با دیرینگی ۹۴ سال در خیابان پسیان تهران قرار داشت. این خانه یکی از نخستین ساختمان‌های مدرن تهران بود. تاریخ نویسان می‌گویند ملک توران، قمرالملوک امیرسلیمانی، همسر سوم رضاشاه، دختر عیسی خان مجد السلطنه امیرسلیمانی و نوه مهدی قلی خان مجدالدوله از رجال دربار قاجار بوده است. او در سال ۱۳۰۱ در سن ۱۹ سالگی همسر رضاخان شد و در سال ۱۳۰۲ اندکی پس از تولد شاپور غلامرضا پهلوی، به دلیل ناسازگاری از رضاشاه جدا شد.

این خانه در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۵ تخریب شد. سازمان میراث فرهنگی در همان روز (۲۸ تیر ۱۳۹۵) پس از آغاز تخریب، این خانه را در فهرست آثار ملی کشور ثبت اضطراری کرد. اما در نهایت، خانه ملکه توران به طور کامل توسط مالک خصوصی تخریب شد.

ویلای ملک اصلانی (خیابان استاد شهریار)

ویلای ملک اصلانی در سال ۱۹۳۳ توسط زنده یاد گابریل گورکیان طراحی و ساخته شد. ابن بنا در خیابان استاد شهریار غربی نرسیده به تقاطع خیابان خارک قرار داشت. از این خانه مدتی به عنوان مدرسه، با نام مدرسه ایروانی، استفاده شد. ویلای ملک اصلانی (مدرسه ایروانی) در سال ۹۷ شبانه توسط مالک تخریب شد.

خانه زند نوابی (میدان فلسطین)

خانه زند نوابی مربوط به دوره پهلوی است و در ضلع شمال شرقی میدان فلسطین واقع شده‌است. این خانه در حدود نیمه اول دهه ۱۳۲۰ ساخته شده است. این ساختمان آجری شامل سه طبقه روی زمین و یک طبقه زیر زمین است.

در پی شکایت مالک بنا، دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۸۸ رأی به خروج ساختمان از فهرست آثار ملی ایران داد. با خروج این بنا از فهرست آثار ملی ایران، بخش بزرگی از بنا در سال ۹۹ توسط مالکان تخریب شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *