باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان

منطقه ی جنگلی ناژوان واقع در غرب شهر اصفهان با وسعت 1200 هکتار، مجموعه ای از جذاب ترین جاذبه های طبیعی و گردشگری اصفهان همچون بزرگترین تونل آکواریوم ایران، تله سیژ، باغ خزندگان، باغ پروانه ها و بسیاری موارد دیگر را در خود جای داده است و تبدیل به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در شهر زیبای اصفهان شده است. امروز قصد داریم تا در گردشی کوتاه و مجازی به این پارک جنگلی برویم و یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در این پارک را به شما معرفی کنیم: باغ پرندگان اصفهان.

از آنجاکه باغ پرندگان اصفهان در پارک جنگلی ناژوان و در حاشیه ی زاینده رود واقع شده است، مکانی ایده آل و بسیار مناسب برای نگه داری از انواع پرندگان محسوب می شود؛ چرا که بسیاری از پرندگانی که در این باغ نگهداری می شوند، در شرایط عادی توانایی زندگی در محیط گرم و خشک و نسبتا آلوده ی شهر اصفهان را ندارند، اما محیط سرسبز و درختان سر به فلک کشیده ی پارک ناژوان در کنار طراوت زاینده رود، فضایی ایده آل و طبیعی را برای زندگی این پرندگان  فراهم آورده است.

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان در دهه ی هفتاد خورشیدی با هدف ایجاد فضایی فرح بخش برای خانواده ها، معرفی پرندگان مختلف و بعضاً کمیاب و همچنین تحقیق و پژوهش بر روی این پرندگان در زمینی به مساحت 17 هزار متر مربع تاسیس شد. امروزه باغ پرندگان اصفهان سکونتگاه پنج هزار قطعه پرنده از 130 گونه ی مختلف است و بازدید کنندگان می توانند در این باغ، با انواع پرندگانِ بومی ایران و دیگر کشورهای جهان همچون اندونزی، استرالیا، چین، تانزانیا و … آشنا شوند.

اولین چیزی که در هنگام ورود به باغ پرندگان، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند، سقف توری بسیار گسترده ای است که بخش اعظم باغ را در بر گرفته است و این امکان را برای بسیاری از پرندگان فراهم آورده تا آزادانه در محوطه ی باغ پرواز کنند.

باغ پرندگان اصفهان از بخش های مختلفی تشکیل شده است و در هر بخش تلاش شده تا حد امکان، محیط طبیعی پرندگان شبیه سازی شود. در ادامه شما را با این بخش ها آشنا می کنیم.

  • فضای سبز باغ: فضای سرسبز و پردرخت باغ پرندگان شهر اصفهان محل زندگی پرندگانی همچون قرقاول و طاووس است و این پرندگان زیبا در محیطی شبیه به جنگل آزادانه به گشت و گذار مشغول اند.
  • صخره: در این قسمت از باغ بر خلاف فضای سبز، پوشش گیاهی کمتری به چشم می خورد و همانطور که از نامش پیداست محل زندگی پرندگان مناطق بیابانی و سنگلاخی همچون کبک، تیهو و بلدرچین است.
  • قفس های فلزی محل زندگی برخی پرندگان شکاری مثل شاهین، عقاب، کرکس و جغد است. البته که مشاهده ی این پرندگان بسیار باشکوه و با عظمت در پشت حصارهای فلزی ناراحت کننده است، اما به دلیل ذات تهاجمی و شکارچی بودن این پرندگان و برای محافظت از سایر پرندگان باغ و حتی بازدیدکنندگان، لازم است این پرندگان پر ابهت در قفس های فلزی نگه داری شوند.
  • قفس های شیشه ای محل نگهداری پرندگان غیر بومی است که توانایی زندگی در آب و هوای شهر اصفهان را ندارند. در این قفس های شیشه ای با کمک وسایلی همچون دستگاه های تهویه و وسایل سرمایشی و گرمایشی محیط مناسب برای زندگی پرندگان فراهم شده است. برخی از مهمترین پرندگان حاضر در قفس های شیشه ای عبارتند از: طوطی، مرغ عشق و توکان.
  • برکه ها در این باغ محل زندگی پرندگان آبچر همچون فلامینگو، پلیکان، قو و اردک می باشد.

باغ پرندگان اصفهان

همانطور که پیشتر گفته شد یکی از اهداف احداث باغ پرندگان اصفهان، تحقیق و پژوهش بر روی پرندگان مختلف است. از این رو باغ پرندگان بخش های تخصصی و آموزشی همچون واحد کلینیک و بهداشت، واحد تکثیر پرندگان، واحد تغذیه و تاکسیدرمی را در بر دارد و محیطی مناسب برای محققان فراهم آورده است.

در سفر به شهر زیبای اصفهان، بازدید از باغ پرندگان و لذت شنیدن آواز دلنشین پرندگان در محیط جنگلی و سرسبز پارک ناژوان را از دست ندهید.

آدرس باغ پرندگان اصفهان: اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

شماره تماس: 37713500-031

ساعات بازدید از باغ پرندگان اصفهان: شش ماه نخست سال از ساعت 8:30 الی 18 – شش ماه دوم سال از ساعت 8:30 الی 16

هزینه ی بازدید: 15 هزار تومان (سال 98)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *