باغ گلها - اصفهان

باغ گلها نگینی سبز رنگ در دل اصفهان

در گذشته های نه چندان دور سفر به شهر اصفهان و گشت و گذار در آن تنها به بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی این شهر همچون میدان نقش جهان، پل خواجو، سی وسه پل، مسجد امام و جاذبه های دیگر خلاصه می شد. اما مسئولان شهر اصفهان در دهه های اخیر تصمیم گرفتند تا با ایجاد جاذبه های جدید گردشگری در این شهر، پذیرای گردشگران بیشتری باشند و روحی تازه در کالبد این شهر تاریخی بدمند. یکی از این جاذبه ها  باغ گلها واقع در حاشیه ی زاینده رود است که با کارکردهای تفریحی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در دهه ی هفتاد خورشیدی افتتاح شد.

اگر در نقشه ی شهر اصفهان باغ گلها را جستجو کنید، این باغ را همچون نگینی سبز رنگ در مجاورت زاینده رود و حد فاصل پل های غدیر و بزرگمهر خواهید یافت. باغ گلهای شهر اصفهان با مساحت تقریبی 12 هزار متر مربع، در حدود 400 گونه از انواع گل ها و گیاهان تزئینی را در محیطی بسیار زیبا، با طراوت و چشم نواز در خود جای داده است و هر سال پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. در معماری باغ گلها از عناصر معماری سنتی استفاده شده است و در بخش هایی از باغ شاهد اِلمان های زندگی روستایی هستیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در گردشی کوتاه با مهمترین قسمت های مختلف باغ گلها آشنا شویم.

بخش های مختلف باغ گلها

  • پاویون ورودی: در ابتدای ورود به باغ گلها شاهد ساختمانی دو طبقه هستیم که به پاویون ورودی معروف است. طبقه ی اول این ساختمان به صورت یک ایوان ساخته شده و چشم انداز زیبایی رو به باغ دارد. در این طبقه انواع بروشور، اطلاعات باغ و بذرهای گیاهان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. طبقه ی دوم نیز به نمایش فیلم ها و اسلایدهای گیاهان اختصاص یافته است.
  • محوطه ی باغ: بازدیدکنندگان در این قسمت از باغ گلها شاهد انواع گل ها، درختچه ها و گیاهان زینتی خواهند بود. از دیگر دیدنی های این بخش می توان به آبنما های متعدد اشاره کرد که به طراوت و زیبایی مجموعه افزوده اند. وجود مسیر های سنگ فرش برای پیاده روی و نورپردازی مناسب نیز از دیگر امکانات این بخش اند.
  • فرش ایرانی: فرش ایرانی را می توان زیبا ترین بخش باغ گلها دانست که در مرکز این باغ قرار دارد. این فرش در زمینی به مساحت 1860 متر مربع با الهام از طرح و نقش فرش ایرانی ایجاد شده است. تمام تار و پود این فرش زیبا از گل های رنگارنگ بافته شده است و چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

باغ گلها

  • برکه ی باغ گلها: در ضلع جنوب شرقی باغ گل ها برکه ای به مساحت تقریبی 3500 متر مربع با هدف تلطیف فضا و هوای باغ احداث شده است. این قسمت از باغ گل ها به پرورش گیاهان آبزی همچون زنبق و نیلوفر آبی اختصاص یافته و چندین آبشار مصنوعی بر زیبایی آن افزوده اند.

باغ گلها

  • آمفی تئاتر روباز با ظرفیت 250 نفر جهت برگزاری مراسم های جشن و سخنرانی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گلخانه به مساحت 700 متر مربع واقع در شمال شرق مجموعه جهت پرورش گیاهان و گل هایی که در آب و هوای گرم و خشک شهر اصفهان امکان پرورش آنها وجود ندارد، احداث شده است.
  • باغ رز : باغ رز به ویژه در بین گردشگران خارجی محبوبیت بسیاری دارد. در این بخش انواع گل رز با تنوعی گسترده در رنگ های مختلف به نمایش گذاشته شده است.

از دیگر دیدنی های باغ گل های شهر اصفهان می توان به بخش های زیر اشاره کرد:

  باغ گیاهان دارویی و خوراکی، باغ سوزنی برگان، باغ گیاهان پیازی،  مجموعه ی گونه های زنبق و داوودی.

باغ گلها - اصفهان

اطلاعات بازدید از باغ گلهای شهر اصفهان:

 

بهترین زمان بازدید 

 فصل بهار زمانی که درختان جوانه می زنند، گل ها شکوفا می شوند و عطر خوش آنها فضای باغ را در بر می گیرد، بهترین زمان بازدید از باغ گلها به شمار میرود. در فصل تابستان نیز طراوت و زیبایی باغ دوچندان می شود و  قدم زدن در محوطه ی سرسبز باغ و مشاهده ی گل های رنگارنگ، اوقات خوشی را برای تمام اعضای خانواده ایجاد می کند. البته زیبایی و طبیعت رنگارنگ باغ گل ها در فصل پاییز را نباید فراموش کرد؛ در این فصل باغ گلها با رنگ های زرد، نارنجی و قرمز رنگ آمیزی می شود و منظره ای چشم نواز و مناسب برای عکاسی فراهم می آورد. به شما پیشنهاد می کنیم در فصل پاییز نیز از باغ گل ها دیدن نمایید و لذت قدم زدن بر روی برگ های خزان در زیر نم نم باران پاییزی را تجربه کنید.

آدرس باغ گلها اصفهان: اصفهان، میدان بزرگمهر، ابتدای خيابان سلمان فارسی

مسیر دسترسی: با استفاده از اتوبوس و خط BRT که از ایستگاه بزرگمهر عبور می کند.

ساعات بازدید از باغ گلها اصفهان: همه روزه از ساعت 7 الی 21

هزینه ی بازدید از باغ گلها اصفهان: شهروندان ایرانی 6 هزار تومان- گردشگران خارجی 50 هزار تومان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *