باغ گیاه شناسی ملی

باغ گیاه شناسی ملی

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، به وسعت ۱۴۵ هکتار، بزرگترین باغ گیاه شناسی در منطقه ی خاورمیانه و یکی از ده باغ گیاه شناسی برتر به ‌لحاظ وسعت در جهان است که بیش از 25 مجموعه گیاهی و 4000 گونه گیاهی از رویشگاه های داخل کشور و سایر رویشگاه های شاخص دنیا، به همراه مجموعه های متنوعی از باغ های موضوعی را درخود جای داده است.

طراحی و ساخت باغ گیاه‌شناسی ملی ایران پیش از انقلاب در دهه چهل شمسی انجام شد و هدف از تاسیس آن علاوه بر بحث گردشگری، ایجاد مکانی جهت تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و همچنین محلی برای ذخیره ی ژنتیکی گونه‌ های گیاهی در معرض خطر انقراض، بود.

باغ گیاه شناسی ملی

باغ گیاه شناسی ملی در شمال غربی شهر تهران در دامنه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی در اراضی چیتگر واقع شده است و در طراحی آن سعی شده است تا از عناصر و ِالمان های موجود در طبیعت استفاده شود؛ از این رو بازدیدکنندگان در این باغ شاهد سه کوه که نشان دهنده ی کوه های زاگرس، البرز و هیمالیا می باشند، خواهند بود. همچنین شش دریاچه، دو رودخانه و دو آبشار که ریزش آب در آنها از بلندی ها و لابلای صخره ها صورت می گیرد، دیگر جلوه های بصری این باغ بزرگ و چشم نواز را تشکیل می دهند.

باغ گیاه شناسی ملی

باغ گیاه‌شناسی ملی از بخش های متعددی نظیر رویشگاه هیرکانی، رویشگاه زاگرس، رویشگاه البرز جنوبی، رویشگاه ایرانی تورانی، گلخانه جنوب ایران، باغ پیازهای ایرانی، باغ میوه های بومی، رویشگاه اروپا، چمن‌زارهای آمریکا، رویشگاه قفقاز، رویشگاه هیمالیا، رویشگاه چین و ژاپن و چندین باغ اقماری تشکیل شده است. در هر کدام از این بخش ها که مساحت برخی از آن ها به چندین هکتار می رسد، گیاهان و درختان بومی آن منطقه کاشته شده اند و بازدیدکنندگان می توانند با پوشش گیاهی خاص هر منطقه آشنا شوند.

باغ گیاه شناسی ملی

موزه حشرات باغ گیاه‌ شناسی ملی یکی دیگر از جاذبه های این باغ وسیع است که از دو بخش موزه علمی و موزه نمایشی تشکیل شده است. در این موزه بیش از ۳۰ هزار نمونه از گونه ‌های مختلف حشرات از ایران و سایر نقاط جهان در معرض نمایش قرار گرفته اند.

آدرس: اتوبان تهران­-كرج، خروجی پیكانشهر ، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع كشور

ساعات بازدید:  همه روزه از 9 الی 18

هزینه بازدید: قیمت خرید بلیط اینترنتی 9900 تومان (1400)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *