برج میلاد

برج میلاد

برج میلاد تهران با 435 متر ارتفاع، بلندترین سازه در ایران است که در عین حال عنوان سومین برج بلند خاورمیانه و ششمین برج مرتفع مخابراتی جهان را نیز به خود اختصاص داده است. امروزه این برج مخابراتی علاوه برتامین نیازهای شبکه ای، اینترنتی و ایجاد پوشش تلویزیونی در تهران، به یکی از جاذبه های گردشگری پایتخت نیز تبدیل شده است و هر سال هزاران نفر از این برج که آن را با عنوان نماد شهر تهران در جهان می‌ شناسند، بازدید می کنند.

تاریخچه 

کلنگ احداث برج میلاد که در ابتدا “برج یادمان” نام داشت، در سال 1376 بر زمین زده شد و دكتر محمد رضا حافظي، استاد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه شهيد بهشتي، به عنوان معمار و طراح پروژه انتخاب گردید. از آنجا که ساخت برج میلاد همزمان با یکصدمین سالروز ولادت امام خمینی (ره) آغاز شده بود، در سال 1380 به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران، نام آن از برج یادمان به برج میلاد تغییر پیدا نمود.

برج میلاد کجا قرار دارد؟

 مجموعه برج میلاد تهران در زمینی به مساحت 4/74 هکتار بر روی تپه های کوه نصر در میان شبکه بزرگراهی شمال غرب تهران واقع گردیده است. برج میلاد از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از شرق به بزرگراه چمران و از غرب به بزرگراه شیخ فضل الله منتهی می گردد.

هدف از ساخت 

برج میلاد به هدف تسهیل و گسترش ارتباطات بیسیم (Wierless) در سطح تهران بزرگ، گسترش پوشش رادیو و تلویزیون، ایجاد زیرساخت های تلویزیون دیجیتال، هواشناسی، کنترل ترافیک و گردشگری احداث گردیده است.

قسمت های مختلف برج

برج میلاد از پنج بخش اصلی شامل پی(شالوده)، ساختمان پای برج (لابی)، بدنه اصلی برج (شفت)، ساختمان راس و دکل مخابراتی و تلویزیونی تشکیل شده است. از این پنج بخش تنها امکان بازدید از دو بخش لابی و ساختمان راس وجود دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

 ساختمان لابی، در شش طبقه بنا شده است و زیر بنای آن حدود 17 هزار متر مربع شامل بخش های اداری، تجاری، پشتیبانی و موزه است. به سازه ی بالای برج، “ساختمان راس” و یا “راس برج” می گویند و در 12 طبقه با زیر بنای حدود 000/12 متر مربع ساخته شده است. دسترسی به راس برج از طریق ٦ دستگاه آسانسور برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.  بزرگترین قطر راس برج 60 متر و با بیشترین سطح زیر بنا در بین برج های مخابراتی و تلویزیونی جهان می باشد.

 دو طبقه اول ساختمان راس (راس برج) به تاسیسات و پناهگاه برای موارد ضروری همچون آتش سوزی اختصاص یافته است. بخش‌های مختلف تفریحی، رستوران‌ها و موزه‌های برج میلاد از طبقه سوم تا هفتم قرار گرفته‌اند. طبقه‌های بالایی نیز محل قرار گرفتن تجهیزات مخابراتی و تاسیسات برج میلاد می باشد.

مهمترین بخش های تفریحی و گردشگری برج میلاد

سکوی دید بسته و موزه هدایا و دست ‌نوشته ‌های شهرداری تهران

در طبقه چهارم راس برج و در ارتفاع 261 متری، “سکوی دید بسته” با چشم ‌انداز زیبایی از شهر تهران در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. وسعت این قسمت در حدود ۸۸۰ متر مربع است و بازدید کنندگان می توانند ضمن مشاهده ی مناظر اطراف، از موزه هدایا و دست ‌نوشته ‌های شهرداری تهران نیز دیدن کنند. در این موزه دست‌نوشته‌های قدیمی ایران و هدایای شهرداری‌ شهرهای مختلف به شهرداری تهران در دوره‌های تاریخی متفاوت، به نمایش گذاشته شده است. کُره‌های قدیمی متعلق به قرن های 17 تا 20 میلادی از دیگر اشیای ارزشمند این موزه هستند که از موزه اختصاصی ژرژ پمپیدو خریداری شده‌اند.

موزه سکه

این موزه در طبقه چهارم راس برج قرار دارد و در آن سکه های مختلف از دوره ‌های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان به نمایش گذاشته شده است.

موزه مشاهیر

موزه مشاهیر در ارتفاع ۲۷۱ متری و در طبقه پنجم، یکی دیگر از جاذبه های دیدنی برج میلاد می باشد. در موزه مشاهیر مجسمه های سیلیکونی مشاهیر و مفاخر ایران زمین در اندازه های واقعی، توسط استاد علیرضا خاقانی با ظرافت خیره کننده ای خلق شده اند. تندیس پروین اعتصامی، ستارخان، کمال الملک، ‌پروفسور سمیعی، پروفسور حسابی، سیمین دانشور، جلال آل احمد، جهان پهلوان تختی و استاد شهریار از جمله مجسمه های این موزه هستند.

سکوی دید باز 

برج میلاد

سکوی دید باز را می توان جالب ترین و هیجان انگیز ترین بخش از برج میلاد دانست که در ارتفاع ۲۸۰ متری و در فضایی به وسعت ۳۰۰۰ متر مربع در طبقه هفتم برج قرار گرفته است. در این قسمت دوربین‌ هایی تعبیه شده اند که می توانید از آن ها برای تماشای نقاط مختلف شهر تهران استفاده کنید.

گنبد آسمان 

Ramtin Firouzian 09194759581

گنبد آسمان، سازه ای شیشه ای به رنگ آبی کبود است که در آخرین طبقه ساختمان رأس برج و در ارتفاع ۳۰۲ متری  قرار گرفته است. این گنبد زیبا با ۱۳ متر ارتفاع و معماری چشم نواز خود از بیرون به راحتی قابل تشخیص است، چرا که دکل مخابراتی برج میلاد از این طبقه شروع می ‌شود. ستونی در میان گنبد آسمان به چشم می خورد که با نقاشی ‌هایی نمادین از تاریخ کهن ایران باستان تا دوران اسلامی مزین شده است. این اثر هنری توسط هنرمند برجسته دکتر رضا یحیایی خلق شده است و در طراحی آن عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش و مفاهیم اخلاقی استفاده شده است.

رستوران گردان 

این رستوران بزرگ ‌ترین رستوران گردان جهان است و هر یک ساعت، یک دور کامل می‌ چرخد. لذت خوردن غذا در ارتفاع ۲۷۶ متری و مشاهده ی چشم‌انداز زیبایی از شهر تهران را در بازدید  از این برج تجربه کنید.

از دیگر امکانات تفریحی مجموعه برج میلاد می‌توان به زمین پینت بال، پل معلق، زیپ لاین، سینما ۶ بعدی، اتاق فرار انیگما و شهر مشاغل کودکان کاربازیا، اشاره کرد

دانستنی های جالب در مورد برج میلاد

  • ارتفاع کل برج 435 متر و معادل 5/1 برابر ارتفاع برج ايفل در فرانسه است.
  • برج میلاد ششمین برج بلند تلویزیونی و مخابراتی دنیا و همچنین نوزدهمین سازه بلند نامتکی (سازه‌های بدون نگه‌دارنده همانند سیم و دکل) در جهان است.
  • ٦ دستگاه آسانسور پرسرعت (٧متر بر ثانیه) وظیفه ی انتقال بازدیدکنندگان از لابی تا راس برج را برعهده دارند و در مدت زمان کمتر از ۵۰ ثانیه فاصله ی لابی تا راس برج را طی می کنند.
  • طول مسیر حرکت آسانسورها در حدود 300متر می باشد
  • دکل فولادی آنتن برج ميلاد با 120 متر طول، معادل ارتفاع يک ساختمان 40 طبقه است.
  • یک آسانسور دو نفره برای تردد مهندسین و نیروهای خدماتی در دکل برج میلاد تعبیه شده است
  • وزن تقریبی برج میلاد 150هزار تن است.
  • در ساخت این برج مخابراتی از ۱۷ هزار متر مربع شیشه، نه هزار چراغ و 100 هزار پيچ استفاده شده است.
  • تمامی قطعات بکار رفته در برج میلاد، دارای شناسنامه هستند.
  • 230 کیلومتر کابل در احداث برج به کار رفته است.
  • 25 کیلومتر :متراژ لوله مصرفي در برج ميلاد می باشد.
  • در برج میلاد دوربین‌های کنترل ترافیک و سنسورهای تشخیص میزان آلایندگی هوا نصبشده است.
  • برج میلاد تهران ۱۶۹۳ پله دارد و رکورد بالا رفتن از پله‌های برج در حدود ۱۱ دقیقه است.
  • ساخت این برج ۱۱ سال به طول انجامید.
  • ارتفاع برج از سطح دریا 1444 متر می باشد به طوریکه بزرگراه حکیم 60 متر پایین تر از سطح برج قرار گرفته است.
  • برج میلاد برای مقاومت در برابر زلزله ‌هایی با قدرت ۸ ریشتر طراحی و احداث شده است.
  • برج میلاد در برابر جریان های هوا با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت و تندبادهای لحظه ای با سرعت 220 کیلومتر بر ساعت مقاوم سازی شده است.
  • مالک برج میلاد شهرداری تهران است و هیچ یک از قسمت‌های اداری و تجاری برج میلاد فروشی نیستند و تنها امکان اجاره آنها وجود دارد.
  • در حالی که بازديد ‌هاي روزانه، حداکثر ۵۰۰ ميليون تومان عايدي ماهانه برای برج به همراه دارد، هر ماه حدود ۲ ميليارد تومان بابت نگهداري و مصرف خدمات آب و برق و گاز هزينه می شود.

.

آدرس: گذرگاه مجموعه برج میلاد، جنب بانک شهر

ساعات بازدید: 10 الی 23

هزینه بازدید: از 40000 تومان تا 60000 تومان برای هر نفر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *