فرش

فرش خودرنگ ایل سنگسری قابلیت جهانی شدن دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان بر معرفی روستاهای برند صنایع‌دستی در استان بر اساس همکاری مشترک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، تأکید کرد.

حمیدرضا دوست‌محمدی در دیدار مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اشاره به ظرفیت بالای صنایع دستی در استان از دستبافته‌های عشایری به عنوان یک سرمایه نام برد و اظهار کرد: فرش خودرنگ ایل سنگسری از جمله صنایع‌دستی این استان است که قابلیت جهانی شدن را دارد.

وی با اشاره به تنوع صنایع دستی در مناطق روستایی استان خاطرنشان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان به دنبال معرفی روستاهای برند در حوزه صنایع‌دستی است و این امر در زمینه معرفی ظرفیت‌ها و اشتغال‌زایی در روستاها و شهرهای کم جمعیت موثر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با تأکید بر اینکه بر اساس همکاری بین دستگاه‌ها دستاوردهای خوبی در استان صورت می‌گیرد، گفت: همکاری مشترک در زمینه ارتقا بخشی مهارت‌ها در حوزه صنعت و آموزش موثر است.

وی با بیان اینکه اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای دارای اهمیت بالایی است، افزود: ارائه گواهی‌نامه در حوزه‌های مشترک صنایع‌دستی و فنی و حرفه‌ای می‌تواند صورت گیرد.

دوست‌محمدی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی استان از جمله بافته‌های سنتی و فرش خودرنگ ایل سنگسر قابلیت جهانی شدن را دارند، گفت: با راه‌اندازی کمیته راهبردی، می‌توان زمینه همکاری مشترک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان را فراهم کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان نیز در این دیدار گفت: انجام کار اثربخش با مشارکت اتفاق می‌افتد و نتیجه بهتری برای خدمات‌رسانی بیشتر و جلب رضایت مردم دارد.

سید حسین شاهچراغ با تأکید بر اینکه امکان گسترش همکاری‌ها بین این دو اداره‌کل وجود دارد، افزود: ظرفیت بسیار خوبی به لحاظ همکاری مشترک به‌ویژه در آموزش صنایع‌دستی، آموزش روستایی و عشایری وجود دارد.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی دپارتمان فرش مهدی‌شهر و نان و شیرینی دامغان گفت: راه‌اندازی این دپارتمان‌ها نیاز به هم‌افزایی در زمینه برند سازی دارد.

به گزارش ایسنا در فرش خودرنگ سنگسری که دارای ۱۳ رنگ طبیعی منحصر به فرد است از طیف رنگی پشم گوسفند استفاده شده و از رنگ شیمیایی هیچگونه استفاده‌ای نمی‌شود. این فرش به ثبت ملی رسیده است.
گفته می شود که قدمت بافت فرش در استان سمنان به دوران ساسانیان باز می گردد و نخستین فرش های این منطقه در مهدیشهر و با هنر عشایر ایل سنگسر بافته می شد. همچنین تاریخ بافت فرش به شیوه نوین در استان سمنان به میانه قرن 13 هجری شمسی می رسد و هم اکنون در سرخه، سمنان، شهمیرزاد، شاهرود، دامغان و مناطقی نظیر خارتوران و طرود فرش بافته می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *