کرملین

«کرملین»، قدیمی‌ترین و مستحکم‌ترین قلعه مسکو

هر ساله تا قبل از شیوع گسترده کرونا تعداد زیادی برای سفر کشور روسیه و به ویژه مسکو را انتخاب می‌کردند تا هم با طبیعت بکر این منطقه و هم تاریخی که در کوچه پس کوچه‌هایش به یادگار مانده آشنا شوند و تجربه‌های جدیدی را به دست آورند.

کشور روسیه پهناورترین کشور جهان است و این گستردگی سبب تنوع فرهنگی و هنری این کشور شده است. روسیه، یکی از سردترین کشورهای جهان به شمار می‌رود، اما آثار و اماکن ادب و هنر موجود در آن گرمایی به این کشور می‌بخشد که علاقه‌مندان و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

کاخ کرملین که یکی از بزرگترین بناهای ساخته شده در تاریخ اروپا است در زبان روسی قلعه یا دژ معنا می‌شود. کرملین در سال ۱۸۳۷ میلادی تأسیس شده و در ابتدا سازه‌ای چوبی به طول ۸۵۰ متر و مساحت سه هکتار بوده است.

سازه چوبی کاخ کرملین متاسفانه در دوره حمله نظامی مغول نابود شد اما در قرن ۱۴ میلادی جایگزین شدن اسکلت فلزی به جای سازه‌های چوبی این کاخ برای دومین بار ساخته شد و این بار محبوبیت بیشتری نیز پیدا کرد.

نکته‌ای جالب در مورد کاخ کرملین روسیه این است که کرملین مجموعه‌ای از کاخ‌ها و کلیساهای مختلف را در بر می‌گیرد و کاربردهای متفاوتی داشته و دارد. برای مثال این کاخ مدتی به عنوان خانه تزارهای روسیه قرار می‌گرفته و در حال حاضر نیز میزبان رئیس جمهور این کشور است.

از ویژگی‌های کرملین همچنین می‌توان به ۷۰۰ اتاق مختلف آن اشاره کرد که تعدادی از آن‌ها مربوط به نسخه قدیمی کرملین هستند. گفتنی است که به سبب امکانات و ویژگی‌های مختلف این کاخ، دولت روسیه رویدادهای گوناگونی را در این مجموعه برگزار می‌کند.

یکی مهمترین بناهای کرملین کاخ «ترم» است که به عنوان قدیمی‌ترین سازه کرملین نیز شناخته می‌شود. این ساختمان پیش از انتقال پایتخت روسیه به سنت‌پترزبورگ، محل زندگی تزارها بوده است.

گفته می‌شود که زوایای ناهماهنگ مثلثی شکا دیوار کرملین محوطه‌ای به مساحت ۲۷۵.۰۰۰ متر مربع ایجاد می‌کند و دیوارهای کرملین و برج‌ها در طی سال‌های ۱۴۸۵ تا ۱۴۹۵ توسط استادان با سابقه ایتالیایی ساخته شده‌اند.

در ابتدا کرملین تنها ۱۸ برج داشته که در قرن ۱۷ این تعداد به ۲۰ عدد افزایش پیدا می‌کند و باید گفت که بلندترین برج این مجموعه «اسپاسکایا» نام دارد که در سال ۱۶۲۵ با ارتفاع ۷۱ متر ساخته شده است. همچنین سه ساختمان این مجموعه به صورت گرد و سایر ساختمان‌ها به صورت چهارگوش طراحی و ساخته شده‌اند.

میدان کلیسای اعظم، قلب کرملین به حساب می‌آید و توسط ۶ساختمان که سه کلیسای اعظم را شامل می‌شود احاطه شده‌ است. یکی از این کلیساها «دورمیشن» نام دارد که در سال ۱۴۷۹ ساخته شد و از اصلی‌ترین کلیساهای مسکو به شمار می‌رود و در گذشته به دلیل اهمیتی که داشته مراسم تاج‌گذاری تزارها در آن انجام می‌شده است.

کلیسای اعظم «بشارت» نیز با سه گنبد درخشان، دیگر اثر تاریخی است که در سال ۱۴۸۹ تکمیل شد و در سده بعد به عنوان یک کلیسای نه گنبده مورد بازسازی قرار گرفت. در بخش جنوب شرق میدان نیز کلیسای اعظم «آرچانگل میخائیل» بنا شده است که بنای آن بسیار بزرگتر از سایر کلیساها و ساختمان‌ها است و داخل آن پادشاهان مسکو از ایوان کالیتا تا ایوان پنجم مدفون شده‌اند.

دو کلیسای داخلی «متروپلیتن‌ها» و «پدرسالاران» مسکو و تعدادی کلیسای دیگر در این مجموعه ساخته شده‌اند و نشانه‌ها و نقاشی‌های آبرنگ عالی سال‌های ۱۶۲۷ تا ۱۶۴۴ در آن‌ها به نمایش درآمده است.

از دیگر مشخصه‌های برج کرملین می‌توان برج «زنگ ایوان کبیر» در ضلع شمال شرق میدان را نام برد که گفته می‌شود نشان مرکز دقیق مسکو بوده و به یک شمع در حال سوختن شباهت دارد. این بنا که در سال ۱۶۰۰ ساخته شده، دارای ۸۱ متر ارتفاع است. گفتنی است که در زمان جنگ ۲۱ زنگ این برج هنگام حمله دشمنان به صدا در می‌آمده و به نوعی آغاز جنگ را اعلام می‌کرده است.

البته بازدیدکنندگان این کاخ معتقدند که وجود اسلحه‌خانه‌ای بزرگ در کاخ کرملین، بر جذابیت این مجموعه افزوده است و باعث شده هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید ‌کنند.

همچنین یک موزه‌ تسلیحات نظامی در کنار اسلحه‌خانه قرار دارد که شامل یونیفرم‌ها، زره‌ها، سلاح‌های سرد و گرم و لباس حاکمان سلطنتی و سربازهای معمولی می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *