موزه فرش ایران

هنر فرش بافی در ایران از دیرباز بخشی از تاریخ هنر این سرزمین را تشکیل داده است و قالی ایرانی همچون بوستانی پر نقش و نگار زینت بخش خانه های ایرانی بوده و تبدیل به یکی از اجزای جدایی ناپذیر آنها شده است. موزه ی فرش ایران در سال 1356 با هدف نمایش سیر تاریخی هنر قالی و گلیم بافی در ایران افتتاح گردید. ایجاد یک منبع اصلی جهت پژوهش در سوابق، بررسی تحولات کیفی هنر قالی بافی و صنعت فرش مخصوصا فرش ایرانی، گردآوری و خریداری نمونه ی انواع قالی‌های دست بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های موقت از فرش ایران و سایر نقاط جهان را نیز می توان از دیگر اهداف مهم این موزه برشمرد.

موزه فرش ایران در ضلع شمال غربی پارک لاله، در فضایی به وسعت ۱۲٬۰۰۰ متر مربع واقع شده‌ است. ساختمان اصلی موزه ۳٬۴۰۰ متر مربع مساحت دارد. این موزه در سال ۱۳۴۰ به منظور گالری فرش ساخته شد. بنای ساخته شده به مدت ۱۵ سال به صورت متروکه باقی ماند. سپس در اوایل سال ۱۳۵۵، کار تعمیرات و تغییرات کلی آن آغاز و در نهایت در تاریخ ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۶ رسماً افتتاح گردید. طراح بنای این موزه، عبدالعزیز فرمانفرمائیان است. نمای بیرونی ساختمان موزه شبیه دار قالی است.

موزه فرش ایران، مجموعه ای از نفیس ترین فرش های ایرانی شامل قدیمی ترین، بزرگترین، کوچترین و ریز بافت ترین فرش در ایران را در خود جای داده است.

موزه فرش ایران

این موزه ی از دو تالار نمایش تشکیل شده است. تالار طبقه همکف به نمایشگاه دائمی و تالار طبقه دوم به برگزاری نمایشگاه های موقت اختصاص یافته است. در نمایشگاه دائمی این موزه حدود 150 تخته فرش‌ بسیار نفیس از نمونه های شاهکار قالی ایران، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان و جز آن‌ها، از سده دهم هجری قمری تا دوره معاصر به نمایش گذاشته شده است.

از آثار برجسته ی این موزه می توان به تابلوفرش‌های نفیس بافت تبریز و نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامهٔ بایسنقری نیز اشاره نموده. این آثار گوشه‌هایی از ادبیات، اسطوره، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌دهد.

فرش های موجود در موزه از طریق خرید از بازارهای داخلی و خارجی و همچنین انتقال از موزه ها و کاخ های گلستان و سعد آباد، گردآوری شده اند. کتابخانه موزه با حدود 7000 عنوان کتاب با موضوعات متفاوت از قبیل فرش، هنر، ادبیات، تاریخ و مذهب به زبان های فارسی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و … یکی دیگر از بخش های موزه ی فرش می باشد.

 

آدرس: تهران، خیابان دکتر فاطمی، شمال پارک لاله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *