ایران

گردشگری؛ اولین بخش غرفه ایران در اکسپو دبی

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پاویون گردشگری جمهوری اسلامی ایران به عنوان درگاه ورودی، نخستین بخش از ۹ بلوک غرفه کشور در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۱ به شمار می‌آید که قرار است از تاریخ ۹ مهر ماه ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در شهر دبی کشور امارات برگزار شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط‌عمومی معاونت گردشگری ولی تیموری در وبینار با مدیران‌کل و معاونان گردشگری استان‌های کشور که با حضور شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به عنوان مجری با هدف هماهنگی نهایی برنامه‌ها و جایگیری در ساختار کلی اکسپو دبی ۲۰۲۱  برگزار شد؛ گفت: پاویون جمهوری اسلامی ایران در متراژی بالغ بر دو هزار مترمربع از ۹ بخش یا بلوک تشکیل شده است.

بخش نخست  بلوک شماره یک، محل ورود و گرفتن ویزای مجازی کشور ایران و همچنین بخشی است که اطلاعات مربوط به پاویون ایران از جمله نقشه، برنامه‌ها و غیره ارائه می‌شود و سپس بلوک پاویون گردشگری کشور در متراژ ۵۷ مترمربع قرار دارد که در واقع اولین بلوک و محل  ورود به سایر پاویون‌ها به شمار می‌آید و بازدیدکنندگان به منظور مشاهده سایر بخش‌های غرفه ایران باید از بلوک گردشگری وارد شوند.

معاون گردشگری با تاکید بر هماهنگی و مدیریت برنامه‌ها طبق شعار واحد نمایشگاه اکسپو با عنوان  پیوند اذهان و خلق آینده افزود: «ادارات کل استانی شرکت‌کننده در اکسپو دبی ۲۰۲۱ در تلاش باشند تا با ارائه برنامه‌های باکیفیت و تمرکز بر اطمینان‌بخشی و متقاعدسازی، ضمن ایجاد امکان معرفی شایسته جمهوری اسلامی ایران، زمینه ورود گردشگران به کشور را در آینده ای نزدیک فراهم آورند.
تیموری تاکید کرد: ۱۹۸ کشور حاضر در این رویداد مهم بین‌المللی علاوه بر معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کنونی خود، آینده و چشم‌انداز روشن کشورشان را نیز معرفی می‌کنند.

وی یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته بهره‌مندی از فناوری اطلاعات در قالب اپلیکیشن‌ها، واقعیت افزوده و مبتنی بر استارت‌آپ‌های این حوزه منتهی به ارائه محتوای جدید به روش‌های نوین خواهد شد تا ظرفیت‌های گردشگری کشور در بلوک گردشگری ایران به عنوان بخش نخست از غرفه جمهوری اسلامی ایران عرضه شود.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه اکسپو دبی فرصتی طلایی برای عرضه ظرفیت‌های تمام دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها و به طور کل فعالان گردشگری کشور فراهم خواهد آورد؛ خاطرنشان کرد: همه استان‌ها و بخش‌های تابعه در این رویداد باید علاوه بر لحاظ کردن شعار سراسری گفته شده، سه زیرمجموعه فرصت، تحرک و پایداری را در برنامه‌های خود لحاظ کنند.
او تصریح کرد: محور فرصت با ایجاد ظرفیت برای آینده‌ای بهتر، شامل حوزه‌های آموزشی، اشتغال، صنایع و سرمایه‌گذاری مناسب‌تر، محور تحرک با شناسایی بخش‌های تحرک‌پذیر و در نهایت محور پایداری با نمایش مفهوم زندگی در تعادل بر روی سیاره زمین، زیر شاخه‌نوآوری و شیوه‌های حفاظت از اکوسیستم‌ها، مدیریت منابع و طراحی محیط‌ها و سیستم‌های اقتصادی برای کاهش تغییرات اقلیمی و ایجاد مزایای پایدار به نوعی هر کدام در ساختار پاویون گردشگری جمهوری اسلامی ایران لحاظ خواهد شد.
تیموری در تشریح خدمات گردشگری نوین در غرفه موردنظر گفت: در فضای پاویون گردشگری با استفاده از پروژکتور ۳۶۰ درجه و تصاویری که با همین نوع دوربین‌ها گرفته می‌شود؛ فضای دورتادور را تصاویر پر می‌کند به عنوان مثال اگر کاخ گلستان را در نظر بگیریم، بازدیدکننده خود را در داخل کاخ گلستان می‌بیند و برای اینکه فضا بیشتر القاء شود از عطرهایی که قابل استشمام و با فضای آنجا یکی هستند نیز استفاده می‌شود.
تیموری همچنین در ادامه توضیح خدمات فناوری اطلاعات در غرفه گردشگری ایران؛ افزود: هر بازدیدکننده‌ای که وارد پاویون گردشگری می‌شود بلافاصله با یک اپلیکیشن پیامی به او مبنی بر خوشامدگویی ارسال می‌شود و اعلام می‌کند برای اطلاعات بیشتر می‌تواند نرم‌افزاری را که لینکش فرستاده شده آپلود کند و درصورت انجام آن وارد فضای مجازی پاویون گردشگری قرار گیرد. در واقع این نرم‌افزار بستر مناسبی به شمار می‌آید که برای معرفی پلت‌فرم‌های الکترونیکی فعال در حوزه گردشگری و صنایع دستی به کار گرفته می‌شود.
همچنین معاون گردشگری ادامه داد: در میان بلوک‌های گوناگون پاویون ایران محلی برای اجرای نمایش‌ها، موسیقی، فیلم و پرفورمنس وجود دارد که از آن برای اجرای برنامه‌های متنوع استان‌ها، جشنواره‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی و هتل‌ها است که تمایل برای ارائه و اجرای برنامه‌های خود دارند؛ استفاده خواهد شد.
بنا به گفته معاون گردشگری اتاق تجارت یا B TO B نیز در حاشیه پاویون گردشگری ایران طراحی شده است تا فعالین این حوزه بتوانند با همپای بخش خصوصی و مشتریان خود ارتباط دو سویه برقرار کنند.
وی ادامه داد: در اختیار گرفتن ۷ روزنه چشمی از ۱۶ مورد موجود در غرفه ایران به عنوان شهرفرهنگ به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا با نگاه کردن در آن بتوانند بخشی از میراث‌فرهنگی هر استان را به صورت محتوای تصویری مشاهده کنند.
معاون گردشگری خاطرنشان کرد: استان‌ها، مناطق آزاد و شرکت‌کنندگان در اکسپو ۲۰۲۰ باید محتواهایی در ۹۰ ثانیه برای هر چشمی تولید و آماده کنند که به صورت لوپ تکرار و اجرا شود.
بنا به گفته تیموری کلیه برنامه‌ها در پاویون گردشگری به صورت عکس، تصویر، صدا و فضاهای مجازی برای بازدیدکنندگان آماده می‌شود و برای توضیحات شفاهی، فرد یا افرادی از هراستان می‌توانند حضور داشته باشند و به بازدیدکنندگان اطلاع و توضیح دهند.
وی افزود: همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تصمیم بر آن است تا با استفاده از فناوری واقعیت افزوده  (AR)، دیواری با عنوان دیوار برندها در غرفه گردشگری ایجاد شود. این دیوار، در حقیقت معرف مجموعه‌هایی از برندهایی است که برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده و تمایل دارند اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و تلاش‌های خود را به بازدیدکنندگان اکسپو ارائه دهند.
تیموری همچنین از برگزاری دو جشنواره استارت‌آپ‌های گردشگری و جشنواره هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ایران به عنوان دو رویداد مهم در حاشیه پاویون گردشگری ایران نام برد و گفت: در این دو رویداد در صورت تمایل بخش‌های علاقه‌مند و فعال خصوصی در دو بخش استارت‌آپ‌های گردشگری و تاسیسات تخصصی مرتبط می‌توانند با تمرکز بر پتانسیل‌های کارآفرینی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را عرضه و امکان ارتباط با سایر بخش‌های مشابه را بیابند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *