زورخانه صاحب الزمان

زورخانه صاحب الزمان

معرفی ورزش زورخانه ای و زورخانه صاحب الزمان

ورزش زورخانه ای که به آن ورزش پهلوانی یا ورزش باستانی نیز می گویند، به مجموعه حرکات ورزشی گفته می شود که از گذشته های دور تا به امروز در ایران رواج داشته است. ورزش زورخانه ای را قدیمی ترین ورزش بدنسازی در دنیا دانسته اند که هدف آن علاوه بر پروش جسم، پرورش روحِ ورزشکار نیز می باشد. ورزش زورخانه ای همچون بسیاری دیگر از رشته های ورزشی ابزار و وسایل مخصوص به خود را دارا می باشد که مهمترین آنها کباده، میل و تخته نام دارند. این وسایل ورزشی به جنگ افزار های روزگاران قدیم همچون کمان، گرز و سپر شباهت بسیار دارند و از این رو گفته می شود، در گذشته های دور این ورزش به منظور آماده سازی جنگجویان ایرانی بکار می رفته است.

 ورزش زورخانه ای در مکانی به نام زورخانه انجام می شود. زورخانه ها در بین اهالی این ورزش از قداست بسیار زیادی برخوردار هستند و حتی گاهی زورخانه را مسجد دوم نیز می نامند. پهلوان پوریای ولی – نامدارترین و محبوب ترین ورزشکار باستانی – در قرن هفتم خورشیدی در ایران می زیسته است و مطابق با برخی روایات، سازماندهی نخستین زورخانه ها را به وی نسبت داده اند. زورخانه صاحب الزمان یکی از معروف ترین زورخانه های ایران است که در شهر یزد و در میدان امیر چخماق قرار دارد. هر سال بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی بازدید از زورخانه صاحب الزمان را در برنامه سفر خود قرار می دهند تا با این ورزش باستانی و حال و هوای آن بیشتر آشنا شوند. با ما همراه باشید تا در بازدیدی کوتاه سری به این زورخانه بزنیم.

زورخانه صاحب الزمان یزد

میدان امیر چخماق در شهر یزد یکی از شاخص ترین و کامل ترین مجموعه بناهای این شهر است که  در دوران حکومت شاهرخ تیموری به دستور امیر‌اعظم جلال الدین چقماق، حاكم یزد، و با حمایت های همسرش، فاطمه خاتون، احداث گردید. مجموعه ی امیر چخماق از بنا ها و عمارت های مختلفی همچون میدان، مسجد، تکیه، بقعه، بازارچه و آب انبار تشکیل شده است. آب انبار ستی فاطمه خاتون که به آن آب انبار پنج بادگیر نیز می گویند، در ضلع شمالی میدان قرار دارد و به دستور فاطمه خاتون احداث گردید. این آب انبار به لطف وجود پنج بادگیر خشتی بر روی سقف آن به راحتی قابل شناسایی است.

آب انبار پنج بادگیر قرن ها آب مورد نیاز اهالی یزد را تامین می کرد، اما با پیشرفت های نوین و پس از لوله کشی و اتصال آب شهری به منازل مردم، این آب انبار کاربری پیشین خود را از دست داد و به مکانی متروکه تبدیل شد. در این بین اما پهلوان علی درهمی، یکی از پیشکسوتان و رتبه داران ورزش زورخانه ای، که به خاطر خصلت های پهلوانی و مردانگی اش به محمد مشتی شهرت یافته بود، تصمیم گرفت با تغییر کاربری آب انبار آن را به زورخانه ای در مرکز شهر یزد تبدیل کند. پهلوان علی درهمی سرانجام پس از سی سال تلاش مستمر در سال 1378 موفق شد مجوز تغییر کاربری را دریافت کند. سپس عملیات بازسازی و تبدیل به زورخانه در مدت زمان دو سال به اتمام رسید و سرانجام زورخانه ی جدید به نام صاحب الزمان در سال 1380 افتتاح گردید. این زورخانه هم اکنون به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار در شهر یزد شناخته می شود و این فرصت را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد تا در سانس های یک ساعتی آداب و حرکات ورزش های باستانی همچون آداب ورود به گود (رخصت، زمین بوسی و …)، کباده کشی، میل گیری، شنو رفتن، چرخ زدن و … را از نزدیک مشاهده کنند و با آنها آشنا شوند.

آدرس: یزد، میدان امیرچقماق، کوچه بازار مازاری

ساعات بازدید: هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب

ساعات ورزش: همه روزه بجز جمعه ها ساعت ۶ تا ۷ صبح، ۴ تا ۵ بعدازظهر، ۵ تا ۶ بعدازظهر و ۷ تا ۸ بعدازظهر

ورودیه: هزینه ورودی مشخصی ندارد ولی  متصدی مبلغ کمی برای بازدید دریافت می کند.

توجه داشته باشید ساعات بازدید و بهای بلیت ممکن است تغییر کند.

.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *