«گردشگری خوراک» گامی به سوی تنوعبخشی محصولات و توزیع سفر در کشور
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: با شکلگیری ساختار گردشگری خوراک به عنوان محصول و جاذبهای جدید در صنعت گردشگری کشور، گامی مهم به سوی دستیابی هدف تنوعبخشی به محصولات گردشگری و توزیع سفر در کشور برداشته میشود.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ولی تیموری در نشست هماندیشی گردشگری خوراک که با حضور جمعی از فعالان علمی و حرفهای این حوزه در محل سالن خلیجفارس معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: موضوع گردشگری خوراک از چندین جنبه برای توسعه صنعت گردشگری کشور دارای اهمیت است که یکی از مهمترین آنها برداشتن گامی دیگر به سوی تحقق هدف و سیاست کلی این حوزه یعنی تنوعبخشی محصولات و توزیع سفر به شمار میآید تا طبق این موضوع، گردشگری خوراک خود به عنوان جاذبهای جدید سبب هدایت گردشگران به سوی مقاصد متنوع و کمتر شناخته شده شود.
طرح شار به معنای شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی جاذبهها، محصولات و مقاصد گردشگری طی دو سال اخیر یکی از مهمترین بسترهای حرکت و سیاستگذاری در حوزه گردشگری بوده که از سوی معاونت گردشگری دنبال شده است. طبق پیشبرد این طرح که با همکاری مرکز تجارت جهانی (IPC) با هدف توسعه صادرات گردشگری انجام گرفته است؛ اولویتهای کاری طبق عرضه و تقاضای این صنعت مشخص شده است. از این رو بر مبنای برنامهریزی صورت گرفته موضوع گردشگری کشاورزی و خوراک در صدر برنامههای مربوط به محصولات جدید قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: طبق برنامهریزی صورت گرفته حاصل از پیشبرد طرح شار، زمان پرداختن به موضوع گردشگری خوراک در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود. پیش از این موضوع، گردشگری کشاورزی نیز با طی فرآیند اداری و عملیاتی به عنوان محصول جدید معرفی و بسیار مورد توجه قرار گرفت. از این رو انتظار میرود موضوع گردشگری خوراک نیز همانند کشاورزی بتواند با توجه به محبوبیت موضوع و در نظر گرفتن بحث عرضه و تقاضا در این زمینه به سرعت به پروتکلهای اجرایی مورد نیاز دست یابد.
تیموری تصریح کرد: طبق روال کار، فرآیند و مسیر حرکت جهت ورود رسمی گردشگری خوراک به یکی از جاذبهها و محصولات جدید قابل عرضه در این صنعت، ابتدا تشکیل کارگروهی متشکل از صاحبنظران، فعالان وتشکلهای حرفهای است. سپس همزمان با شکلگیری دبیرخانه مربوطه، تهیه سند بخشی مربوط به توسعه محصول و بازار در حوزه گردشگری خوراک انجام خواهد گرفت و بعد از آن تدوین دستورالعمل اجرایی صدور مجوزهای فعالیت در این حوزه صورت می پذیرد تا پس از آن با ورود بخشهای مربتط معاونت گردشگری از جمله اداره کل آموزش یا دفتر بازاریابی و تبلیغات، همزمان اقداماتی ازجمله تعریف کارگاههای آموزشی و نیز تهیه بستههای تبلیغاتی انجام گیرد.
معاون گردشگری در ادامه سایر ابعاد اهمیت موضوع گردشگری خوراک در صنعت گردشگری را برشمرد و گفت: تنوع و غنایی که در خوراک و غذاهای محلی و خانگی وجود دارد؛ در رستورانها و مراکز پذیرایی رسمی مورد توجه واقع نشده است؛ از این رو پرداختن به موضوع گردشگری خوراک میتواند این نقیصه را به صورت جدی رفع نماید و از ظرفیتهای متعدد آن در راستای توسعه گردشگری کشور بهره گرفته شود.
تیموری افزود: در حال حاضر گرایش قابلتوجهی هم در بعد داخلی و هم بینالمللی به موضوع غذا و جذابیتهای آن در حوزه گردشگری وجود دارد که این دیدگاه میتواند در رشد و تکامل این شاخه مهم گردشگری در کشور موثر واقع شود.
تیموری با اشاره به اینکه یکی از اقدامات پیشین که سبب حفظ اهمیت موضوع غذا در تاسیسات گردشگری شده است، لحاظ کردن این موضوع در فرآیند ارزیابی خدمات گردشگری است؛ گفت: به موازات تدوین ضوابط تخصصی برای هر مرکز پذیرایی و گردشگری که غذاهای بومی و محلی را در منوی خود وارد کنند؛ امکان اخذ رتبه بالاتر در فرایند ارزیابی لحاظ شده است.
معاون گردشگری موضوع گردشگری خوراک و نیز تشدید فعالیتها در این حوزه را نشانهای از اهمیت و جذابیت این موضوع خواند که میتواند به عنوان ظرفیت ملی کشور بدان پرداخته شود و دستاوردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گستردهای به همراه داشته باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.