گردشگری خوراک

توسعه گردشگری خوراک راهی برای ترویج و انتقال فرهنگ‌ها

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس‌های ایران گفت: ترویج گردشگری خوراک، ترویج فرهنگ و اقلیم یک قوم برای هر گردشگر را به دنبال خواهد داشت که این مهم می‌تواند بزرگترین رسالت برای این صنعت باشد.

زهرا لاریجانی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز جهانی غذا به بررسی گردشگری خوراک و نقش آن در توسعه عمومی گردشگری پرداخت و اظهار کرد: اصولا گردشگری را مجموعه فعالیت‌هایی می‌دانند که فرد به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود سفر کند و حداقل یک شب تا حداکثر یک سال در آنجا اقامت داشته باشد. در این تعریف هدف از مسافرت، گذراندن اوقات فراغت است و اگر این گردشگری به قصد تجربه غذاها و نوشیدنی‌های مقصد باشد، آن را گردشگری خوراک می‌نامند.

وی اضافه کرد: اهمیت گردشگری خوراک یا شکم‌گردی تا آن‌جاست که غذا نقش مهمی در انتخاب مقصدهای گردشگری داشته باشد. شرایط اقلیمی، محیطی، فرهنگی و تاریخی یک منطقه در اهمیت ایجاد یک مقصد گردشگری خوراک نقش به سزایی دارد. همچنین این نوع از گردشگری در کنار مباحث مربوط به گردشگری فرهنگی قرار می‌گیرد تا جایی که حتی برخی خوراکی‌های محلی نیز تبدیل به میراث انسانی و فرهنگی یک منطقه می‌شود.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور ادامه داد: همانطور که می‌دانیم مصرف غذا و خوراکی در سفر هر گردشگر یک سوم هزینه کل سفر او را در بر می‌گیرد. از این رو باید به آن به عنوان بخش درآمدزای گردشگری نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. گردشگری خوراک می‌تواند ظرفیت بالایی در توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی یک منطقه داشته باشد که استان خراسان به خصوص شهر مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

قومیت‌های مختلف در استان خراسان رضوی تنوعی از غذاها را به وجود آورده‌اند 

لاریجانی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی بزرگترین استان در شرق کشور است و با داشتن آداب و رسوم و قومیت‌های مختلف قطعا می‌تواند تنوع غذایی بالایی را داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده شله مشهدی و غذای چنگالی از قدیمی‌ترین غذاهای این استان به حساب می‌آید. متاسفانه غذای چنگالی این روزها به فراموشی سپرده شده است. از دیگر غذاهای به نام مشهد می‌توان به کباب شیشلیک اشاره کرد که این نوع کباب علاوه بر مشهد در کشورهایی چون شوروی و مغولستان نیز طبخ می‌شود. این غذا ۶ تکه از ران گوسفند یا گوساله است. البته غذاهایی از جمله خورشت ریواس، آش بلغور، حلیم، دیگچه مشهدی، خورشت کدو شیرین، رشته پلو و اشکنه تخم‌مرغ از غذاهایی هستند که در این استان در حال فراموشی هستند.

وی تصریح کرد: این غذاها می‌تواند با ایجاد یک در آمدزایی خوب در جذب گردشگر بسیار موثر باشد. اجرای جشنواره‌های غذایی، به خصوص جشنواره‌ غذاهای آهسته که تمام غذاهای گفته شده همگی در این دسته قرار می‌گیرد، از اقدامات خوب برای رشد و رونق گردشگری خوراک است.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران تصریح کرد: ما می‌توانیم به وسیله این غذاها اقدام به برگزاری تورهای غذایی و همچنین دوره‌های کلاسی مانند «آشپزی کنیم» و نمایشگاه‌های محصولات خوراکی و جشنواره‌های غذایی برگزار کنیم. به عبارتی می‌توان با به راه‌اندازی جشنواره غذاهای سنتی و قدیمی خراسان رضوی مانند جشنواره آش و زعفران به توسعه این نوع از گردشگری در این استان کمک کرد.

ارتباط موثر گردشگری خوراک با دیگر انواع گردشگری

لاریجانی در خصوص ارتباط بین گردشگری خوراک و انواع دیگر گردشگری عنوان کرد: گردشگری خوراک می‌تواند رابطه‌ای مستقیم با گردشگری کشاورزی و سلامت نیز داشته باشد. ما می‌توانیم با ارائه غذاهای سالم و سنتی به سلامت و رژیم بدن خود کمک کنیم.

وی گفت: این روزها در گردشگری کشاورزی یا مزرعه با پدیده‌ای نوظهور به ‌نام «از مزرعه تا سفره» مواجه هستیم. متناسب با این پدیده در مزارع، محصولات کشت‌ شده در تازه‌ترین زمان ممکن به گردشگران ارائه می‌شود و گردشگران می‌توانند از محصولات متنوع محلی در آن منطقه استفاده کنند و از آنجایی که این موضوع  به سلامت بدن کمک می‌کند، رشد گردشگری سلامت را نیز شامل خواهد شد.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران بیان کرد: امروز جهت رشد و رونق گردشگری خوراک یک منطقه و توجه بیشتر به یک روستا، برگزارکنندگان تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی نه تنها از غذاهای فست‌فودی استفاده نمی‌کنند بلکه سعی دارند با ارائه غذاهای سنتی،  به خصوص در خانه‌های بوم‌گردی، در رشد گردشگری نقش موثری داشته باشند. در استان خراسان رضوی بالغ بر ۱۰۰ واحد اقامت‌گاه بوم‌گردی فعال است که می‌توان با برگزاری تورهای طبیعت‌گردی و در نهایت اقامت گردشگران در این اماکن در ترویج غذاهای سنتی و بومی محلی یک منطقه نیز موثر بود.

رشد گردشگری خوراک در سطح بین‌المللی با طبخ غذاهای محلی خراسانی  

لاریجانی افزود: از آنجایی که استان خراسان رضوی یک استان مذهبی با ظرفیت بالای گردشگری است، برگزاری مسابقات غذایی، آیینی و مذهبی می‌تواند در رشد و ترویج گردشگری خوراک و نشان دادن غذاهای محلی این استان بسیار مفید باشد. پذیرایی از گردشگران کشورهای مسلمان‌نشین همچون عراق و لبنان با غذاهای محلی خراسانی، رشد و ترویج این نوع از گردشگری در سطح بین‌المللی را فراهم خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ذی‌نفعان گردشگری خوراک به خصوص در استان خراسان رضوی افرادی چون هتل‌دارها آشپزها، رستوران‌دارها، کشاورزان، تولیدکنندگان مواد غذایی و گروه‌هایی از این قبیل هستند. در نتیجه ترویج گردشگری خوراک، ترویج فرهنگ و اقلیم یک قوم برای هر گردشگر است که این مهم می‌تواند بزرگترین کار ممکن و یک رسالت برای این صنعت باشد.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور تصریح کرد: با استفاده از مواد غذایی و غذاهای محلی اصیل می‌توانیم به طور مستقیم و غیرمستقیم در پایداری عناصر مختلف یک منطقه مشخص، کمک کنیم. این کمک و مشارکت می‌تواند حمایت از فعالیت‌های کشاورزی، تولید موادغذایی و حفاظت و بهره‌برداری از مواد غذایی اصیل، افزایش جذابیت مقصد و توانمندسازی جامعه، ایجاد غرور به طور خاص در مورد موادغذایی و همچنین تقویت هویت نام تجاری آن مقصد را با تمرکز بر تجربه‌های غذایی آن منطقه شامل شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *