گردشگری

اهمیت ثبت جهانی دارابگرد/لزوم تداوم کاوش‌ تپه هیربدان

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان داراب، با یادآوری اینکه دارابگرد، یکی از آثار مهم تاریخی و تمدنی کشور به شمار می‌رود، تلاش برای ثبت جهانی این اثر را یک ضرورت دانست که باید زمینه و الزامات آن به عنوان یک مطالبه جدی مردمی، فراهم شود.

مرادی در گفت و گو با ایسنا، گفت: شهرستان داراب ۹۷ اثر ثبت شده ملی در زمینه آثار تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس دارد که ۹۲ مورد آن بناها، آثار و محوطه‌های تاریخی، ۳ مورد اثر ملی و ۲ مورد میراث ناملموس است.

او با یادآوری اینکه برای برخی آثار موجود دراین شهرستان، پرونده ثبت در فهرست ملی تشکیل شده یا در حال تشکیل است، گفت: بقعه دحبه کلبی، یکی از آثار تاریخی مذهبی مهم ایران و فارس به شمار می‌رود که هنوز ثبت ملی هم نشده است.

مرادی خاطرنشان کرد که مدیریت بقعه دحیه کلبی، در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه است، پیگیری ثبت این اثر در فهرست آثار ملی را یک ضرورت دانست.

او با اشاره به اینکه ۸۰ درصد آثار، بناها و محوطه‌های تاریخی ثبت شده داراب، نیازمند اقدامات مرمتی و حفاظتی است، گفت: اعتبارات تخصیص یافته به این بخش، کفایت نیازهای موجود را نمی‌کند.

مرادی با بیان اینکه نیازمند تغییر رویکرد در سطح کلان و ملی برای افزایش اعتبارات بخش میراث فرهنگی و گردشگری هستیم، گفت: علیرغم آنکه اعتبارات مصوب سالانه افزایش دارد اما میزان تخصیص این اعتبارات کامل و رفع کننده نیازها نبوده است.

او با بیان اینکه داراب یکی از شهرستان‌های دارای ظرفیت برای توسعه گردشگری به عنوان یک زیرساخت مهم بهبود و ارتقاء وضعیت اقتصادی است، گفت: برای تقویت گردشگری نیازمند ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها هستیم و یکی از اولویت‌های فارس و داراب همواره این موضوع بوده است.

مرادی اضافه کرد: هر ساله موضوع جذب اعتبارات برای ۵ جاذبه شاخص گردشگری طبیعی در شهرستان داراب را با همکاری و مساعدت فرمانداری دنبال کرده‌ایم. اما سال گذشته در بحث اعتبارات نفت و گاز، اصلا جذبی حادث نشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داراب با اشاره به اجرایی شدن طرح مرمت خانه سوخکیان به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهرستان، گفت: یکی از اقدامات بی‌نظیری که سال گذشته شاهد آن بودیم، اجرای فاز اول کاوش در تپه هیربدان بود.

مرادی با بیان اینکه فاز اول این کاوش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی اجرایی و انجام شد، دستاوردهای آن را ارزشمند ارزیابی و اضافه کرد: امیدوار هستیم که تا تخصیص و تامین و جذب اعتبارات لازم، فاز دوم این اقدام باستانشناسی و پژوهشی نیز اجرایی و انجام شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه کاوش باستانشناسی تپیه هیربدان، اولین کار پژوهشی جدی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در شهرستان داراب بوده است، یادآور شد که این محوطه باستانی حاوی آثاری از دوره تمدنی عیلامی مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *