قره سو

قره سو؛ دافعه گردشگران!

رودخانه قره سو که از دل شهر کرمانشاه می گذرد، می توانست به یکی از ظرفیت های مهم گردشگری این شهر تبدیل شود، اما شرایطی که طی سالهای گذشته برای این رودخانه رقم خورده، باعث شده تا گردشگران جرات نزدیک شدن به آن را پیدا نکرده و بیشتر برای گردشگران دافعه داشته باشد، تا جاذبه.

علیرضا مرادی بیستونی کارشناس گردشگری در این رابطه در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به وجود سراب ها، رودخانه ها و چشمه های مختلف در کرمانشاه،  اظهار کرد: در طول تاریخ، آبها همواره یکی از اساسی ترین نقش ها را در شکل گیری بسیاری از شهرها داشته اند که کرمانشاه نیز از این ظرفیت برخوردار است.

وی افزود: وجود رودخانه قره سو یکی از عوامل شکل گیری بدنه اصلی شهر کرمانشاه بوده و در دوره های گذشته استفاده های مختلفی از آن شده، اما هیچگاه نتوانسته ایم در بحث گردشگری از آن استفاده کنیم.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: امروزه بسیاری از شهرهایی که رودخانه ای از دل آنها عبور می کند و یا در کنار خود یک ظرفیت آبی را دارند، توانسته اند از این ظرفیت استفاده کنند و گردشگری‌شان را رونق دهند.

وی گفت: علاوه بر رودخانه قره سو،  تاق بستان و چشمه زیبای آن که به رودخانه قره سو می پیوندد نیز دیگر ظرفیت مهم گردشگری کرمانشاه است که می توانستیم با کمک این دو ظرفیت به بخش گردشگری شهرمان رونق ببخشیم.

مرادی بیستونی تصریح کرد: متاسفانه در بالادست رودخانه قره سو به طول چندکیلومتر آلودگی هایی وارد این رودخانه می شود و از طرفی آب چشمه تاق بستان پس از پیوستن به رودخانه چم بشیر و قبل از ورود به رودخانه قره سو هم دچار آلودگی می شود و همین باعث شده تا قره سو به جای یک رودخانه پاک، رودخانه ای آلوده باشد.

وی با بیان اینکه آلودگی های این رودخانه باعث شده تا در سالهای گذشته نتوان از آن استفاده گردشگری کرد، افزود: سالها پیش در زمان آقای هاشمی از استانداران اسبق کرمانشاه طرحی برای تبدیل قره سو به رودخانه پاک مطرح شد، اما اجرایی نشد.

این کارشناس گردشگری با تاکید براینکه رهایی قره سو از شرایط کنونی نیازمند هم افزایی و همراهی دستگاه های مختلف استان است، گفت: با تبدیل قره سو به رودخانه پاک، می توان ایده های گردشگری همچون ورزش های آبی و تفریحات مختلفی همچون ماهیگیری، جت اسکی، پل معلق، رستوران های سنتی، قایق سواری و … را در کنار آن اجرایی کرد.

وی خاطرنشان کرد: بعلاوه با اجرای فضای سبز در اطراف این رودخانه از نظر منظر شهری نیز می توانیم شهرمان را زیباتر کنیم.

مرادی بیستونی یادآورشد: اگر دستگاه های مختلف همچون شهرداری، منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقه ای و … پای کار بیایند، می توان قره سو را به یک برند گردشگری در کرمانشاه تبدیل کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *