گاهشمار

رونمایی از گاهشمار صدسال گردشگری در تهران

 رئیس ستاد گردشگری شهرداری از رونمایی گاهشمار صدسال گردشگری در پایتخت به مناسبت هفته تهران خبر داد.

مهرشاد کاظمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره برنامه‌های این ستاد به مناسبت گرامیداشت هفته تهران اظهارداشت: این برنامه‌ها همه ساله از ۱۲ تا ۱۸ مهر برگزار می‌شود اما امسال به دلیل همزمانی با ایام سوگواری ماه صفر، بیشتر آنها به بعد از پایان ایام سوگواری موکول و از روز گذشته اجرایی شد.

وی با اشاره به رونمایی از «گاهشمار یکصد سال گردشگری تهران» گفت: در این گاهشمار تمام وقایع مرتبط با گردشگری از سال ۱۳۰۰ خورشیدی تاکنون به صورت روزشمار گردآوری شده است.

کاظمی افزود: نمایشگاه کاریکاتور «تهران و گردشگری» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گالری تهران این هفته برپا خواهد شد و در این نمایشگاه ۴۲ اثر از ۲۱ کاریکاتوریست برتر کشور با موضوع اماکن و جاذبه‌های گردشگری تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

وی گفت: ویژه‌نامه «روایت تهران(قصه ونک تا اختیاریه)» با هدف معرفی اماکن و جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری منطقه ۳ به مناسبت روز تهران منتشر شد و از طریق نشانی visit.Tehran.ir قابل دسترس است و در عین حال ویژه‌نامه «روایت تهران(جاده قدیم شمیران)» نیز منتشر می‌شود.

کاظمی با اشاره به رونمایی از قالب‌ جدید سامانه جامع گردشگری به نشانی visit.Tehran.ir اظهارداشت: به این سامانه، بخش‌هایی از جمله گردشگری سلامت، ۶۰ پادکست درباره تاریخ تهران و فیلم‌های تهران قدیم در تقویم تاریخ افزوده شده است.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران بیان کرد: روزهای یکشنبه و چهارشنبه(۱۸ و ۲۱ مهر) تور گردشگری با شعار «سلام تهران» برای ۸۰نفر از دانشجویان خارجی دانشگاه اهل بیت(ع)  که از کشورهایی همچون افغانستان، ترکیه، غنا، و عراق هستند با هدف آشنایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری، فرهنگ و سنن مردم تهران با مشارکت این دانشگاه، شهرداری منطقه ۱۲ برگزار می‌شود و دانشجویان از میدان مشق، موزه ارتباطات و موزه ملک دیدن خواهند کرد.

وی با اشاره به انتشار کتاب «تهران در جنگ» اظهارداشت: در این کتاب وقایع و جنگ‌هایی که در تهران در طول تاریخ رخ داده است از جمله در زمان صفویه، افشاریه، جنگ جهانی اول، دوم، هشت سال جنگ تحمیلی، نقاطی که بمباران شده و تعداد شهدا توسط مرتضی رحیم‌نواز گردآوری شده است و این هفته منتشر و رونمایی می‌شود.

کاظمی رونمایی از کتاب‌های «سیر تاریخی و نقش کلانشهرها در یکصد سال گردشگری ایران مورد مطالعه تهران» تالیف محمدحسین ایمانی خوشخو را از دیگر برنامه‌های ستاد گردشگری شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: همچنین با همکاری دانشگاه تهران ۲کتاب درباره کاروانسراهای ایران منتشر می‌شود که یکی از این کتاب‌ها به طور خاص به کاروانسرای ظل‌السلطان واقع در بازار تهران می‌پردازد.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران افزود: مناطق ۲۲گانه پایتخت نیز به مناسبت هفته تهران، برنامه‌های مختلفی را تدارک دیدند که عمدتا در فضای مجازی و به صورت وبینار و تورهای گردشگری و فوتوواک به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی اظهارداشت: منطقه پنج شهرداری تهران همایش هفته تهران و رونمایی از نشریه روایت تهران «قصه کن»، وبینار تخصصی تهران‌شناسی، پخش کلیپ گردشگری از تلویزیون‌های شهری منطقه، نمایشگاه عکس جاذبه‌های گردشگری و جشنواره عکاسی گردشگری ماجراجویانه را به مناسبت هفته تهران برگزار می‌کند.

کاظمی گفت: شهرداری منطقه هشت نیز برنامه‌هایی را در فضای مجازی برای گرامیداشت هفته تهران تدارک دیده است که وبینار گردشگری تاریخی محله‌های مجیدیه، کرمان، تهرانپارس، معرفی محله مدائن، کوچه هلند، مسجد جامع سمنگان و مقبره‌الشهدا فدک، برگزاری مسابقه و نمایشگاه مجازی عکس از جاذبه‌های گردشگری و برنامه فتوواک ویژه شهروندان منطقه از این جمله است.

وی با اشاره به برنامه‌های شهرداری منطقه ۱۱ به مناسبت هفته تهران افزود: این منطقه، ۱۶ مهر تور گردشگری دوچرخه‌سواری(گردش و ورزش) را از باغ موزه مقدم تا موزه جنگ برگزار کرد.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران بیان کرد: برنامه فتوواک(تور گردشگری عکاسی از جاذبه‌های تاریخی) ۲۳ مهر ساعت ۱۰ از میدان منیریه تا موزه حکمت و فلسفه، تورهای گردشگری حکمت و فلسفه ۲۲ و ۲۳مهر از ساعت ۱۰ تا ۱۶، تور گردشگری پیاده‌روی ۲۲ مهر ساعت ۱۰ از میدان منیریه تا میدان راه‌آهن برگزار می‌شود.

وی، امکان بازدید از باغ موزه مقدم به صورت نیم‌بها، موزه روانپزشکی ۱۷ تا ۲۲ مهر از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت رایگان، موزه جنگ ۱۷ تا ۱۹ مهر از ساعت ۹ تا ۱۶، موزه قرآن و سایر مراکز گردشگری منطقه، تهیه وقایع‌نگاری یکصد سال اخیر در منطقه ۱۱، تهیه و توزیع نقشه گردشگری منطقه با معرفی بیش از ۱۱۰ نقطه را از دیگر برنامه‌های شهرداری منطقه ۱۱ در هفته تهران عنوان کرد.

کاظمی گفت: همچنین تورهای مجازی به صورت تیزر و کلیپ با هدف معرفی اماکن و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری منطقه ۱۱ و شهر تهران در شبکه‌های اجتماعی برگزار و مجموعه مستندهای کوتاه «قصه‌های تهران» با موضوع تکایا، حسینیه‌ها و مراکز مذهبی با محوریت ماه‌های محرم، صفر با روایتگری استاد نصرالله حدادی منتشر می‌شود.

وی افزود: شهرداری منطقه ۱۵ نیز ضمن معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه در قالب کلیپ، مستند، پوستر وعکس وبینار تخصصی گردشگری با مشارکت انجمن دوستداران تهران، تور فتوواک با همکاری عکاسان علاقه‌مند به گردشگری در بوستان آزادگان، ویژه‌برنامه ورزشی با مشارکت اداره ورزش در کوشک امیرسلیمانی را در هفته تهران برگزار می‌کند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، برگزاری مسابقه عکاسی و نقاشی و برپایی نمایشگاه عکس از جاذبه‌های گردشگری منطقه، بیان تاریخ شفاهی و خرده روایت‌های تهران قدیم، تقدیر از فعالان حوزه گردشگری و معرفی کتاب در زمینه گردشگری را از دیگر برنامه‌های شهرداری منطقه ۱۵ برشمرد.

کاظمی اظهارداشت: معرفی مقاصد گردشگری(آستان مقدس امام زاده حسن، موزه مبل ایران، مسجد ابوذر، زورخانه هژبر، گذر طهران) در فضای مجازی، تهیه خرده روایت‌های تهران قدیم و انتشار در فضای مجازی، تجلیل از سمیه ستوده فعال گردشگری منطقه از برنامه‌های شهرداری منطقه ۱۷ به مناسبت هفته تهران است.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: تقدیر از مسئولان کانون‌های گردشگری، برگزاری تور بازدید از شهرک سینمایی غزالی، بازدید از پارک ملی هوا فضا، رویداد فتوواک از بوستان حضرت خدیجه(س) و روایتگری از تهران قدیم در فضای مجازی از جمله برنامه‌های شهرداری منطقه ۲۱ به مناسبت این هفته است.

وی افزود: سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی مرتبط از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اصناف نیز می‌توانند در هفته تهران در راستای شناخت و معرفی تهران و جاذبه‌های آن مشارکت و خدماتی که در یکصد ساله داشتند را اعلام کنند.

کاظمی با اشاره به پیشینه نامگذاری روز تهران گفت: پس از فرمان مشروطه، محمدعلی شاه قاجار در ۱۴ مهر ۱۲۸۶ متمم قانون اساسی مشروطه را امضا کرد که در اصل چهارم آن تهران پایتخت ایران نامیده شد، هر چند که از سال ۱۱۶۳، تهران پایتخت بود اما بعد از صد سال به صورت رسمی در قانون مشروطه تهران پایتخت اعلام شد.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران بیان کرد: چند سالی بود که تهران‌پژوهان و اعضای شورای اسلامی شهر قصد داشتند روزی را به صورت نمادین به نام تهران نامگذاری کنند تا بتوان این شهر، زیبایی‌ها، هویت فرهنگی، پیشینه، سنت و آداب و رسوم، اماکن تاریخی، مذهبی و گردشگری آن را بیشتر به مردم معرفی کرد که مغفول مانده و بیشتر مشکلات تهران دیده می‌شود.

وی اظهارداشت: سال ۱۳۹۵ در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران، با توجه به پیشینه تاریخی، ۱۴ مهر به عنوان روز تهران تصویب شد و بعد برای ثبت در تقویم رسمی کشور در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شد اما در این شورا با این نامگذاری به دلیل ملی نبودن این رویداد موافقت نشد، با این وجود هر ساله ۱۴ مهر به عنوان روز و ۱۲ تا ۱۸ مهر به عنوان هفته تهران گرامی‌ داشته می‌شود.

کاظمی گفت: با توجه به این رویداد، شهرهای دیگر کشور همچون رشت، یزد، قم و تبریز نیز روزی را به بهانه‌ای برای معرفی شهرشان نامگذاری کردند و برنامه‌های مختلفی را در این روز برگزار می‌کنند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *