ایزدخواست

بازگشت کاروانسرای شاه‌عباسی ایزدخواست به مدار گردشگری

کاروانسرای شاه‌عباسی ایزدخواست، بنایی تاریخی واقع در شمال فارس با همکاری بخش خصوصی به شکل کامل مرمت شد و بعد از سال‌ها وارد مدار خدمت‌رسانی به گردشگران شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس، یکشنبه 18 مهر در آیین بهره برداری از کاروانسرای شاه عباسی ایزدخواست که با حضور نمایندگان و بازرسان سازمان جهانی یونسکو برگزار شد، گفت: این مکان، یک موقوفه و مربوط به عصر صفوی است.

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی با یادآوری اینکه، در دوره تاریخی صفویه، این بنا در کنار قلعه ایزدخواست، از نقاط پررونق ایران محسوب می‌شده است، گفت: این بنا در دره ایزدخواست و در نقطه اتصال استان‌های فارس و اصفهان واقع شده است و می‌تواند مرکزی برای پذیرش گردشگران باشد.

موسوی افزود: این کاروانسرای ارزشمند تاریخی با عرصه سه هزار و ۹۴۰ مترمربع و با مساحت اعیان دو هزار ۷۰۰ مترمربع در قالب سرمایه گذاری بخش خصوصی طی سال های ۹۴ تا ۹۹ بطور کامل مورد مرمت و احیاء قرار گرفت و هم اکنون در دهه وقف آماده بهره برداری، استفاده و ارائه خدمات به گردشگران و مسافران است.

او با بیان اینکه برای احیاء این کاروانسرا بیش از ۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است، گفت: با واگذاری این کاروانسرا موقوفه با کاربری بوم گردی و گردشگری به بخش خصوصی علاوه بر احیاء این میراث ارزشمند کشور برای بیش از ۱۰نفر در این مجموعه اشتغال زایی انجام شد و امروز نیز مجموعه کاروانسرای تاریخی شاه عباسی شهر ایزدخواست به منظور ثبت جهانی شدن و مورد حمایت سازمان جهانی یونسکو قرار گرفتن مورد بازرسی و ارزیابی نماینده یونسکو قرار می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف فارس تاکید کرد: موقوفات متعدد ارزشمند تاریخی بصورت عرصه و اعیان وقف در سراسر کشور و از جمله فارس  وجود دارد که می‌توان با همکاری بخش خصوصی و کارشناسان فنی در حوزه‌های میراثی و تاریخی ضمن احیاء و مرمت این مظاهر ارزشمند تمدنی موجب رونق اشتغال در بخش‌های گردشگری شد که از جمله آنها کاروانسراهای تاریخی و آب انبارها در استان فارس است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *