استراتژی

گردشگری به استراتژی ملی نیاز دارد

پروفسور جعفری گفت: گردشگری در ایران به استراتژی ملی نیاز دارد و کشور می‌تواند از گردشگری در شرایط استانداردتر استفاده کند.

به گزارش ایسنا، بنیان‌گذار مجله علمی Annals of Tourism Research  درباره اثر «سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری» گفت: این رویداد علمی علاوه‌بر این‌که باعث پیشرفت و سرعت عمل بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری می شود، به اتحاد میان تمامی ذینفعان می‌انجامد.

پروفسور جعفر جعفری از جمله پیشگامان گردشگری است که در سال ۲۰۰۵ از سوی سازمان جهانی گردشگری به پاس یک عمر فعالیت ارزشمند، جایزه اولیس (Ulysses)  را دریافت کرد. او بنیان‌گذار و سردبیر مجلات علمی از جمله Annals of Tourism Research و مؤلف چندین کتاب و پایه‌گذار مؤسسات پژوهشی و شبکه‌سازی است و سهم بسزایی در آموزش دانشجویان و گسترش و پیوند علم و عمل گردشگری دارد. جعفری درحال حاضر استاد رشته مهمان‌نوازی و گردشگری در دانشگاه ویسکانسین استوت در آمریکاست و به عضویت وابسته دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ نیز درآمده است.

او  درباره اهمیت برگزاری «سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران» گفت: برای برنامه‌ریزی از قبل باید تاریخ گردشگری و ریشه‌های آن در ایران را درک کرد. برگزاری چنین سمپوزیومی که پیش از آن کارگاه‌هایی هم در جنبه‌های گوناگون آن برگزار شده است، دید یکپارچه‌ای از وضعیت صنعت گردشگری ایران می‌دهد و مسؤولان در این زمینه می‌توانند به منبع قابل اعتمادی که بیرون‌آمده از تحقیقات و بنیان‌های علمی است دست یابند.

این نظریه‌پرداز گردشگری در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور با بهره‌گیری از چنین رویدادهایی برنامه‌ریزی توسعه‌ای در این صنعت داشت؟ گفت: آن فرآیندی که باید اتفاق بیافتد این است که بخش‌های دولتی و خصوصی در گردشگری باید دیدگاه و رسالت مشترکی داشته باشند، از جمله این‌که گردشگری چیست و چگونه و در کجا می‌توان آن را توسعه داد. برگزاری این رویداد علاوه‌بر این‌که باعث پیشرفت و سرعت عمل بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری می‌شود، به اتحاد میان تمام ذینفعان می‌انجامد. امروزه ما نیازمند یک استراتژی ملی هستیم. با توجه به اهمیت مزایای اجتماعی و اقتصادی گردشگری، می‌توانیم در راستای بهره‌گیری بیشتر کشور از این صنعت در شرایط استانداردتر استفاده کنیم.

جعفری بیان کرد: توسعه این صنعت در کشورهای پیشرو موجب شده ارتباطات وسیع‌تری با جهان پیدا کنند. در واقع گردشگری می‌تواند پل ارتباطی مناسبی برای دولت‌ها در دهکده جهانی قرن ۲۱ باشد.

«سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران» که سه پیش سمپوزیوم را پشت سر گذاشته، ‌ قرار است ۲۷ و ۲۸ مهرماه برگزار شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *