آرامگاه خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع مزار ربیع بن خثیم از طایفه بنی‌اسد می­باشد که در حاشیه شمالی شهر مشهد و در کنار رودخانه کشف رود واقع شده است.

وی از زهاد هشتگانه صدر اسلام و از یاران و سرداران علی بن ابیطالب و گروه تابعین (افرادی که اصحاب پیامبر اسلام را درک کرده‌اند) بوده ‌است. خواجه ربیع از دیدگاه صاحب نظرانی همچون علامه حلی، محقق اردبیلی، میرزا محمد استرآبادی و مامقانی عارف و زاهدی برجسته شناخته می­شد، اما به دلیل خویشاوندی با معاویه پسر ابی‌سفیان، به هنگام اختلاف میان معاویه و امام علی در سال­های پایانی خلافت آن امام، به قصد انزوا و دوری از نزاع طرفین از عراق به خراسان هجرت کرده ‌است. وی در محله­ نوغان، مرکز ولایت توس در آن زمان، ساکن شد و در سال ۶۳ هجری قمری دیده از جهان فروبست و در روستای حسین‌آباد خواجه ربیع، واقع در یک فرسنگی شمال همان محله به خاک سپرده شد. در خلال سال­های 200 تا 203 هجری قمری امام رضا از مقبره وی زیارت کردند و در آغاز قرن یازده هجری قمری مصادف با سال‌های ۱۰۲۶ تا ۱۰۳۱توسط شاه عباس و با مشورت شیخ بهایی بنایی بر روی آرامگاه او ساخته شد که اساس این مقبره تا به امروز پابرجاست.

آرامگاه خواجه ربیع در انتهای خیابان خواجه ربیع شهر مشهد واقع شده و از قدیمی‌ترین مقبره رجال در شهر کنونی مشهد می­باشد. این بنا در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۴۲به‌ آثار ملی ایران رسید.

باغ و بنای موقوفه خواجه ربیع که یکی از قبرستان­های مهم شهر مشهد می­باشد پیشتر متولی خاص داشت اما امروزه زیر نظر آستان قدس قرار دارد. فتحعلی خان جد آغامحمدخان قاجار که در سال ۱۱۳۹ هجری قمری به دست  نادرقلی افشار در همان باغ خواجه ربیع به دار آویخته شده نیز در زیر گنبد مقبره خواجه دفن شده است.

معماری آرامگاه خواجه ربیع

بنای آرامگاه یک هشت ضلعی چهار ایوانی همراه گنبدی دو پوششه با ارتفاع ۱۸ متر می­باشد که کاشی‌های زیبای فیروزه‌ای رنگ آن زیبایی خاصی به مقبره بخشیده است. درون مقبره نیز با نقاشی‌های طلایی رنگ تزئین شده است.

چهار ورودی مقبره به شاه‌نشین‌ها راه دارند و ورودی اصلی آن یک ایوان بلند با دو طاق‌نما در پایین و بالا زیباسازی شده است. کاشی­کاری­ها متنوع از نوع یک رنگ و معرق و زیر رنگی با نقش‌های هنری و اسلیمی همراه با کتیبه­ ها و تزئینات جالب و چشمگیر جلوه خاصی به بنای مقبره بخشیده ­اند. نقل است بنای معروف تاج محل هندوستان که یکی از عجایب هفت گانه جهان می­باشد، الهام گرفته از مقبره خواجه ربیع می­باشد.

در مقابل در ورودی باغ خواجه ربیع، یک آب انبار قرار دارد که ساخت آن را به ام کلثوم و عهد شاه سلیمان صفوی نسبت داده ­اند و مستاجر موقوفه، آقامحمد صادق، از درآمد خود این آب انبار را تعمیر کرده است.

زمان بازدید از آرامگاه: 5:30 صبح تا 5 عصر

مدت زمان بازدید از آرامگاه 1 الی 2 ساعت

آدرس: مشهد ، بزرگراه قائم ، بلوار خواجه ربیع

تلفن تماس: 37419136-051

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *