خانه تاریخی توکلی

خانه تاریخی توکلی

خانه تاریخی توکلی با قدمت تقریبی 180 سال، یکی از خانه­­ های تاریخی شهر مشهد می­باشد که امروزه در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی قرار دارد. این خانه در گذشته محل محل زندگی تاجر خشکبار مشهوری با نام کشمشیان بوده اما پس از آن فردی به نام توکلی آن را خریداری نموده و به همین دلیل اکنون این خانه را با عنوان خانه توکلی می­شناسند.

معماری بنای خانه تاریخی توکلی مشهد در سال 1221 توسط احسان خان قرایی صورت گرفت و در سال 1384 توسط  اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. شهرداری مشهد در خلال سال­های 1389 تا 1391، این خانه را مورد مرمت قرار داده است و اکنون با عنوان موزه مکتب خانه شناخته می­شود. در این موزه مجسمه مومی بانوان با لباس­های محلی، نحوه تحصیل و فلک زدن در مکتب خانه ­ها و همچنین آموزش خوشنویسی به نمایش گذاشته شده ­اند.

 

معماری خانه توکلی مشهد

خانه توکلی مشهد با الهام از معماری اروپایی، در دو طبقه با اسکلتی از چوب ساخته شده است و در ساخت تمام اتاق­های آن از چوب بهره گرفته شده است. درب ورودی، نمای داخلی و بیرونی بنا با کاشی‌های تماشایی و پنج ستون آجرکاری شده با کتیبه‌های مزین به آیات قرآن بخشی از دیدنی­های این خانه تاریخی را در برگرفته ­اند.

در زمان ورود به خانه حوضچه‌ای به همراه باغچه ­هایی با درختان قدیمی قرار دارد که زیبایی خانه را دو چندان می­کنند. این خانه تاریخی دارای دو بخش زمستانی و تابستانی بوده که در طی زمان فضای تابستانی آن تخریب گردیده است.

اصلی‌ترین شیوه ­های معماری خانه‌های زمان قاجار، استفاده از پله، کاشی‌کاری، آجرکاری، آیینه‌کاری، ایوان و ستون‌های گچ‌بری است که در معماری خانه‌ توکلی نیز این ویژگی­ها به چشم می­خورد.

پنجره‌های کشویی چوبی یا همان ارسی­ها، با شیشه‌های رنگی و مشبک، فضاهای داخلی خانه را از هم تفکیک می­کنند.

 

 شایعاتی پیرامون خانه توکلی

تعدد اتاق‌های خانه تاریخی توکلی و تودرتو بودن آن‌ها و همچنین روشنایی کم عمارت، موجب شده بود بسیاری از مردم این خانه را با نام خانه اجنه بشناسند و همین امر باعث گردید این خانه تاریخی مدت زیادی متروکه بماند و چندان شناخته شده نباشد.

 

محل خانه توکلی و جاذبه­ های اطراف آن

خانه توکلی در 550 متری درب نواب صفوی حرم امام رضا واقع شده است. به جز حرم مطهر خانه تاریخی داروغه نیز در نزدیکی خانه توکلی و به موازات بازار مسگرها قرار گرفته است. همچنین می­توان از مصلی قدیمی مشهد، گنبد خشتی و موزه نادری که در فاصله کمی از خانه تاریخی توکلی قرار گرفته­ اند بازدید کرد.

بازدید از خانه تاریخی توکلی برای عموم آزاد می­باشد و شامل هزینه نمی­باشد. بازدید از این خانه کمتر از یک ساعت طول می­کشد.

آدرس: خیابان نواب صفوی، نواب صفوی 7، خانه توکلی

شماره تلفن: ۳۳۶۶۳۷۳۸-۰۵۱

زمان بازدید: ۸ صبح تا 9 شب

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *