مجموعه تفریحی کوهسنگی

مجموعه تفریحی کوهسنگی

مجموعه تفریحی کوهسنگی یکی از اماکن زیبا و دیدنی شهر مشهد می­باشد. کوهسنگی یا کوه سنگی به شکل دو کوه کله قندی در جنوب شهر مشهد و جدای از رشته کوه بینالود قرار گرفته است. از بالای این کوه ها تمام شهر دیده می شود و چشم ‌انداز زیبایی از نقاط گوناگون شهر نظیر حرم مطهر و باغ‌­های مشهد قابل مشاهده است. کوهسنگی پس از پارک جنگلی ملت، دومین پارک بزرگ این شهر است که دارای یک مجموعه ­ی تفریحی و علمی می­باشد که سنگ، سبزه، آب و نور عناصر چهارگانه زیباساز این پارک دیدنی هستند. مجموعه کوهسنگی پس از حرم مطهر و آرامگاه فردوسی به عنوان سومین محل مهم گردشگری مشهد شناخته می­شود. از جاذبه‌های طبیعی این منطقه می­توان به آب و هوای معتدل،  کوه‌هایی که صعود به آن به راحتی میسر است، فضای سبز، مناظر طبیعی و درختان انبوه اشاره کرد. حتی اگر اهل ورزش و کوهنوردی نباشید باز هم می‌توانید به بالای کوه برسید.

باغ فرهنگی کوهسنگی یا به اصطلاح هفت باغ از بخش­های مختلفی همچون موزه بزرگ خراسان، مجموعه کودک و آینده، نمازخانه و آمفی تئاتر، باغ سنگی شامل کوهسنگی و آبشار، باغ طبیعی شامل دریاچه‌ها، باغ ورزشی، باغ تفریحی، باغ آرامگاهی، باغ پذیرایی شامل رستوران سنتی و فست فود و غیره تشکیل شده است.

موزه بزرگ استان خراسان با الگو برداری از معماری کاخ کلات نادری با اشیا باستان­شناسی مربوط به استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی در این مجموعه قرار گرفته و در معرض نمایش عموم گذاشته شده است. وجود مقبره هفت تن از مشاهیر مشهد مانند شیخ اسدالله یزدی، آقامیرزا عسکری، شیخ سیف اللهی ایسی و علاوه بر آن مدفن شهیدان گمنام در بلندای کوه سبب شده که کوهسنگی را با نام جبل النور نیز نام­گذاری کنند. از آنجا که امروزه کوهسنگی بخشی از شهر مشهد شناخته می­شود دسترسی به آن با سهولت امکان­پذیر است.

تاریخ مختصر کوهسنگی

شاه عباس، تاج شاهی خود را در سن ۱۶ سالگی و توسط مرشد قلی استاجلو در کوهسنگی بر سر گذاشت. مصالح آرامگاه نادر شاه افشار نیز که در شهر مشهد قرار دارد از سنگ‌های سخت خارا یا گرانیت کوهسنگی که به سنگ هرکاره مشهور می­باشد تهیه شده است. ناصرالدین شاه قاجار در سفرش به مشهد از آرامگاه‌های واقع در کوهسنگی دیدن کرد. این مکان تا سال ۱۳۱۰ خورشیدی به عنوان یک منطقه ییلاقی برای مردم مشهد شناخته شده بود. در سال ۱۳۱۸ خورشیدی مهندسین آلمانی در این منطقه یک بنای دو طبقه ایجاد کردند تا همراه با جدول­ کشی خیابان‌ها، نرده­ کشی و ایجاد فضای سبز و گل­کاری این محوطه به یک پارک طبیعی تبدیل شود. چندین تندیس در همان زمان از سوی شهردار شهر میلان ایتالیا به شهردار مشهد هدیه داده شد. تعدادی از این تندیس­ها دو مجسمه انسانی کنار استخر بزرگ کوهسنگی و دو عدد شیر سنگی در ورودی پارک را شامل می­شدند که مجسمه­ های انسانی و تاج سر در پارک پس از انقلاب اسلامی برچیده شدند.

همراه با توسعه شهر مشهد در سال ۱۳۴۰ خورشیدی، این مجموعه توسط یک خیابان اصلی و بزرگ که تا مدتی طولانی یکی از خیابان های برتر کشور بود به شهر مشهد وصل می­شد. این خیابان از مجموعه تفریحی کوهسنگی تا میدان راه آهن امتداد داشت و با رستوران­ها و تالارها گوناگون به تفرجگاهی تبدیل شده بود. نخستین باغ وحش مشهد نیز در قسمت غربی کوهسنگی بنا شد اما به مرور ساخت و سازهای مسکونی و تجاری جایگزین آن گردید.

این پارک بی­نظیر با تالار و رستوران مجلل در زمان پهلوی تفرجگاه شاه و ثروتمندان نیز بوده است. امروزه در همین تالار و رستوران امکان برگزاری مراسم وجود دارد. گردشگران نیز می‌توانند در این رستوران غذای مورد علاقه ­ی خود را سفارش دهند؛ ضمن اینکه دیزی سنگی یکی از محبوبترین غذاهایی است که طعم لذیذ آن را می­توان در این محل تجربه کرد.

در سال­های اخیر امکانات سیاحتی و تفریحی جدید و قابل توجهی شامل استخر، ایجاد قنات و توسعه فضای سبز را در این پارک فراهم کرده ­اند. تلاش­های زیاد صورت گرفته، نظیر اجرای نخستین نورافشانی‌های شهر مشهد در کوهسنگی باعث جذب روزافزون گردشگران به این مکان شده است.

از دیدنی­ های مجموعه هفت باغ کوهسنگی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

استخر بزرگ پارک، رستوران­های متعدد در اطراف مجموعه، مراکز خرید، مراکز ورزشی و تفریحی و شهربازی، موزه بزرگ خراسان

همچنین موارد زیر از طرح های در دست اجرای این محوطه تماشایی هستند:

شهر بازی تابستانی، شهر بازی سرپوشیده، رستوران‌های مختلف بر فراز کوه و کنار دریاچه، دریاچه مصنوعی، جزیره پرندگان، باغ موزه طبیعی، باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ سنگی، باغ آرامگاه، باغ ورزشی، باغ تفریحی و مسیر منوریل تفریحی در اطراف کوه‌ها

آدرس: بخش جنوب غربی شهر مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی

قابل بازدید در تمام 24 ساعت شبانه روز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *