پارک طبیعی هفت حوض

پارک طبیعی هفت حوض

یکی از زیباترین و بکرترین پارک‌های طبیعی ایران پارک طبیعی هفت حوض می­باشد که در هفت کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد و در میان کوه­های خلج واقع شده است. این جاذبه بسیار دیدنی هفت حوضچه­ طبیعی را در برگرفته است که فرسایش ­ها طی هزاران سال بر روی بستر آهکی و آسیب پذیر پوشش سنگی کوه ایجاد شده­ اند. مسیر جریان آب در این کوه از حوضچه­ ای به حوضچه­ پایین­تر سرازیر شده و امتداد می­ یابد. برخی از حوضچه­ های آن ابعادی در اندازه یک استخر کوچک دارند. در زمین‌شناسی به این پدیده طبیعی حوض‌ها یا دولین‌­ها می‌گویند.

بزرگ‌ترین حوضچه این پارک تک حوض نام دارد و محلی برای آب­تنی محسوب می­شود اما به دلیل دسترسی سخت به آن تا حدودی خلوت می­باشد. گستردگی منطقه هفت حوض نزدیک به ۵۷۰ هکتار را در خود جای داده است. در کنار تنگه فضای آرامی حاکم است و تنها صدای گوش­ نواز شنیده می­شود.

از نظر ساختار ظاهری تنگه این کوه را با تنگ واشی تهران مقایسه می­کنند گرچه تنگه واشی ارتفاع بسیار بیشتری دارد. کوه­های خلج که در اطراف منطقه قرار دارند برای فعالیت صعود و کوه­نوردی مناسب هستند اما نیاز به آمادگی جسمانی لازم دارند. همچنین قله شیخ ‌بها  با ۱۴۳۵ متر ارتفاع و قله چینگ کلاغ نیز با ارتفاع ۱۳۳۳ در این منطقه واقع شده ­اند.

 در ارتفاعات خلج می­توان مناطق بکر و زیبایی تماشا کرد و در دامنه­ های آن روستاهای دیدنی قرار گرفته­ اند که بازدید از آن­ها لذت­بخش خواهد بود. برخی از این روستاها همانند روستاهای شمال و غرب ایران پلکانی هستند. در روستای مج­ یا مجد این ارتفاعات می­توان از گورستان پهلوانان و گبرها و چشمه­ سارها دیدن کرد. غار مغان، واقع در روستای مغان نیز یکی از دیدنی­های دیگر اطراف این منطقه است. در روستای اردمه یا اردیمه نیز قلعه ­ای تاریخی و دیدنی قرار گرفته است.

پیست سنگ نوردی و صخره نوردی، تنوره و کتیبه خلج به همراه پارک هفت سنگ که امکانات رفاهی تا حدودی در آن وجود دارد جاذبه ­های دیگر پارک هفت حوض مشهد هستند.

در منطقه هفت حوض امکانات رفاهی و خدماتی مانند رستوران، سرویس بهداشتی یا پناهگاه وجود ندارد و همین امر تا حدودی موجب بکر ماندن منطقه شده است.

مسیر دسترسی و زمان بازدید از پارک هفت حوض مشهد

دسترسی به پارک طبیعی به هفت حوض از طریق شهرک سیدی و جاده خلج صورت می­گیرد. پس از طی کردن بزرگراه کلانتری یا بزرگراه غدیر به یک دو راهی رسیده که مسیر سمت چپ آن به میدان هفت حوض منتهی می­شود. سپس  می­بایست فاصله­ ای نزدیک به 2 کیلومتر را پیاده طی کرد تا به حوضچه اول منطقه رسید.

فاصله میان حوضه اول تا حوضچه هفتم نزدیک به 1600 متر می­باشد که این مسیر به دلیل صاف و صیقلی بودن سنگ­های آن نیاز به احتیاط و امکانات کوهنوردی مناسب است و قبل از تاریکی هوا باید بازدید از منطقه را تمام کرد.

گل‌های شقایق به همراه آواز پرندگان در فصل بهار جلوه زیبایی به این منطقه می­دهند و زلالی و خنکای آب آن بسیار روح­ نواز است. در شش ماه دوم سال به دلیل سرما و لغزندگی بهتر است که به این منطقه سفری صورت نگیرد اما در فصل تابستان برای فرار از گرما محل بسیار مناسبی می­باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *