شهر طرقبه

شهر طرقبه مکانی دیدنی در نزدیکی مشهد

شهر طرقبه در 16 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده و یکی از شناخته شده­ ترین مناطق تفریحی برای گردشگران و زائران مشهد به شمار می­اید. نام قدیم این شهر “ترغبذ” بوده است که از دو قسمت “تُرُق” و “بَذ” به معنای آبادی بزرگ تشکیل می­شود. این شهر در همسایگی منطقه ییلاقی شاندیز واقع شده و از سمت شمال و غرب به کوه تخت رستم و کوه بینالود منتهی می­شود. طرقبه منطقه ­ای ییلاقی و کوهستانی با آب و هوایی مطبوع و همچنین محل تفریح ساکنین مشهد در ایام تعطیل می­باشد. این شهر جاذبه‌های تفریحی و تاریخی فراوانی را در خود جای داده است که ییلاقات، روستاها، باغ­ها، ابنیه ­ها، مراکز تفریحی و پذیرایی گوناگونی را در برگرفته است. طرقبه دارای رستوران‌های متنوع می­باشد که غذاهایی با کیفیت عالی و رنگارنگ مخصوصا انواع کباب نظیر کباب بره، جوجه کباب، خورشت گوشت، کباب سلطانی و شیشلیک، فسنجان، قورمه و دیزی سنگی ارائه می­دهند.

از رستوران های خوب و معروف طرقبه می­توان به رستوران­های تشریفات، سران، آرتیمان و گنجعلی خان اشاره کرد. همچنین فست فود بزرگ دیدار یکی از بهترین فست فود­های این منطقه می­باشد. لذت تست آش هیزمی از آشکده جاده جاغرق و بستنی طرقبه نیز می­تواند به تجربه ­ای به یاد ماندنی تبدیل شود.

 

جاذبه ­های تفریحی طرقبه

شهر طرقبه امکانات تفریحی بسیاری دارد. از جمله این اماکن می توان پارک سنگی نصوح آباد، استادیوم ورزشی ثامن، آرامگاه امام زاده سید ناصر و سید یاسر، مجموعه تفریحی ویلاشهر با امکانات متنوعی نظیر قایق سواری، اسکی و شهربازی- را نام برد.

پیست اتومبیل­رانی و باشگاه سوارکاری ارشاد از تفریحگاه­های مهیج این منطقه هستند و در کنار آن­ها پیست اسکی “ابرده” یکی از تفریحگاه­های زمستانی است که هیجانات خاص خود را دارد.

مجموعه تفریحی چالیدره با امکاناتی عالی نظیر قایق سواری، قایق موتوری، ماهیگیری، زیپ لاین، بانجی جامپینگ، تله کابین و تله‌سیژ نیز از جمله جاذبه­ های بی­شمار طرقبه است.

رودخانه طرقبه

رودخانه پرآب و زیبای پنج دره شهر طرقبه با جاری شدن از رشته کوه‌های بینالود، عبور از دره‌های پرپیچ و خم ارغوان، آبیاری باغ­ها و پیوستن به رودخانه­ های دیگر مانند رودخانه بار، به سمت بند گلستان سرازیر می­شود و منطقه­ ای ییلاقی و زیبا با طبیعتی چشم­ نواز به وجود می آورد.

شهر طرقبه، روستاهای زیبا و بسیار خوش آب و هوایی دارد که با عنوان محلی مناسب و محبوب در میان طبیعت گردان شناخته می­شود. در ادامه به معرفی چند روستای مشهور طرقبه می­ پردازیم:

روستای کنگ

روستای کنگ طرقبه شباهت زیادی به روستای ماسوله استان گیلان دارد. معماری خانه­ های روستا پلکانی و سقف هر خانه حیاط خانه بالایی را شامل می‌شود. آبشار زیبای حمام گبر، چشمه مقدس، باغ­های زیبای گردو و گیلاس به همراه رودخانه و جاذبه‌های تاریخی نظیر قلعه حصار و قلعه فلسکه ، رباط شاه عباسی، تکیه، حسینیه و قبرستان تاریخی، آرامگاه ­های عبدالله انصاری و بی بی آمنه از دیدنی­های این روستا به شمار می­روند.

روستای نغندر

نغندر روستایی سرسبز و قدمت­ دار است و آثار تاریخی خاصی نظیر: قلعه قدیمی نغندر، گورستان تاریخی و مقبره شیخ جمال الدین محمد نغندری طوسی را در خود جای داده است. نام روستا از واژه نوغان به معنی ابریشم گرفته شده و این روستا پیشتر نوغان دره شناخته­ می­شد. درختان توت روستای نغندر بستر مناسبی برای پرورش کرم ابریشم از دیرباز تا امروز بوده ­اند.

روستای جاغرق

روستای جاغرق با آب و هوای بسیار دلپذیر، لذت تفریح در تابستان­ی خنک و فرح بخش را برای گردشگران ارائه می دهد. البته به دلیل مرتفع و کوهستانی بودن منطقه زمستان­های بسیار سردی دارد. درخت چنار ۷۰۰ ساله با قطر نزدیک به دو متر مهمترین جاذبه این روستاست.

روستای دهبار

دهبار یکی دیگر از روستاهای کوهستانی طرقبه می­باشد که باغ­های متعدد زیبا و رود­های پرآب به همراه دره­ دیدنی آن گردشگران و طبیعت­ گردان را به سمت خود جذب می­کند. سیب، گیلاس، گردو و گلابی عمده محصولات باغی این روستا را شامل می­شوند.

روستای مایان

روستای مایان یا مایون یکی دیگر از روستاهای پلکانی طرقبه است که خانه‌های آن با سقف‌های شیروانی و رنگی در کنار رودخانه و طبیعت دامنه­ های دیدنی بینالود، چشم هر گردشگری را به خود خیره می­کند. بهار و پاییز این روستا بسیار تماشایی­ست. ساکنین روستا از راه دامداری و کشاورزی امرار معاش می­کنند و آلبالو، گردو، توت و ارغوان عمده محصولات باغی روستاست. از دیدنی­های این روستا می­توان به مزار امامزاده میرزا عرب، سنگ قبرهای تاریخی و درختان کهن ارس اشاره کرد.

روستای ازغد

ازغد یکی دیگر از روستاهای باصفای شهر طرقبه است که ابنیه باستانی و تاریخی ویژه ­ای را در خود جای داده است؛ از این میان می­توان به مقبره های چندهزار ساله و مساجد تاریخی به جای مانده از دوران تیموری اشاره کرد.

روستای حصار

این روستا که به علت حصار کوه­های اطراف آن به روستای حصار معروف می­باشد، از روستاهای خاص طرقبه است که پتانسیل­های طبیعی و چشم اندازهای زیبایی دارد. آب و هوای روستا در تابستان خنک و معتدل است اما به دلیل کوهستانی بودن، زمستان­های سردی دارد. ساکنین این روستا به شغل‌هایی نظیر دامداری، کشاورزی، باغداری و قالی‌بافی مبادرت می­ورزند.

روستای کلاته آهن

روستای کلاته آهن باغ­های زیادی را در خود جای داده است. در این باغ­ها می­توان به وفور درختان سیب، گیلاس، گردو و آلو را تماشا کرد. همچنین در این روستا درختان تمشک، درختچه‌های سماق و زرشک به وفور یافت می­شود. شغل عمده مردمان روستا کشاورزی و دامپروری است.

 

پارکهای دیدنی و تفریحی طرقبه

طرقبه پارک­های زیبایی نیز دارد که در دامه به چند مورد اشاره می­کنیم:

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد با وسعت زیاد و طبیعت سرسبز و فضاسازی زیبا در نزدیکی جاده مشهد به طرقبه واقع شده و امکانات مختلفی همچون آلاچیق، رستوران، بوفه را شامل می­شود. قناتی که پارک را آبیاری می­کند نیز قابل بازدید است.

پارک کمر مقبولا

پارک کمر مقبولا، نه یک پارک سرسبز! بلکه یک پارک سنگی طبیعی است که در آن سنگ‌های آتشفشانی گوناگون همراه با نقوش و حجاری‌های مختلف قابل بازدید است.

این پارک که از آن به عنوان اولین پارک سنگ نگاره­ های ایران نام برده می­شود دارای دست افزارهایی سنگی متعلق به عصر پارینه سنگی و نقوشی از شکار و شیوه­ های زندگی انسان­های اولیه می­باشد.

پارک جنگلی بهمن

پارک جنگلی بهمن با درختانی بلند در ابتدای منطقه طرقبه جای گرفته است. این پارک مکانی دلپذیر برای گذران اوقات در طبیعت است. وسایل بازی و تفریح کودکان نیز در این پارک تعبیه شده است.

پارک پونه

پارک پونه در جوار رودخانه طرقبه با آب­نماهای دیدنی و امکانات متعدد پذیرایی و تفریحی یکی از معروفترین پارک­های طرقبه می­باشد.

بند گلستان

بند گلستان طرقبه در منطقه ­ای تاریخی از دوران تیموری قرار گرفته است. امکانات طبیعت گردی به همراه قایق پدالی، کافه و رستوران برای استفاده گردشگران در این مکان مهیاست.

دره ارغوان

عمده شهرت دره ییلاقی و خوش آب و هوای ارغوان، درخت ها با بوته­ های سرخابی و بنفش رنگ ارغوان است. با بازدید از این منطقه در نیمه­ ی بهار شاهد دشتی زیبا و صورتی رنگ خواهیم بود.

 سوغاتی­ های مشهور شهر طرقبه

مجتمع تجاری ویلاژ توریست و مجتمع تجاری گیلاس از مراکز خرید خوب طرقبه هستند. فروشگاه‌ بزرگ صنایع دستی یا همان بازار بین‌المللی بعثت را می­توان محل مناسبی برای خرید سوغات‌های خاص طرقبه همچون: قالی، سبدهای حصیری، لوخ بافی، گلدوزی، زیورآلات نقره، کیف و کفش با پوست­ های طبیعی و تابلوهای حکاکی شده دانست. گلخانه­ های متعددی نیز در طرقبه فعالیت دارند که می­توان از آن­ها جهت تهیه نهال، گیاهان گلدار، سبزیجات و بذر بازدید کرد. انواع خوراکی سوغاتی­ را نظیر ادویه جات، خشکبار، لواشک و آبنبات قیچی می­توان از طرقبه خریداری نمود.

مسیر دسترسی و زمان بازدید از منطقه

برای رفتن به طرقبه باید از انتهای غربی بلوار وکیل آباد وارد بلوار امام رضا شد. می‌توان با استفاده از خط یک مترو مشهد به ایستگاه وکیل آباد رفت و سپس با اتوبوس یا تاکسی به شهر طرقبه سفر کرد.

گردشگری این شهر در تمامی ایام سال پر رونق است اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه و آب و هوای سرد آن شش ماه اول سال با دارا بودن هوای خنک و مطبوع، زمان مناسبی برای سفر به این شهر می­باشد.

اقامت در طرقبه

هتل بزرگ طرقبه بهترین هتل واقع در این منطقه می­باشد در کنار آن هتل ثامن و هتل پارک حیات مشهد به همراه اقامتگاه بوم گردی طرقبه بهترین اماکن اقامتی نزدیک به طرقبه را شامل ­می­شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *