منطقه گردشگری چالیدره

منطقه گردشگری چالیدره مشهد

چالیدره با فاصله­ ای ۱۷ کیلومتری از شهر مشهد، در ابتدای جاده روستای نغندر و در ارتفاع ۱۴۳۳ متری از سطح دریا واقع شده است. دره چالیدره یکی از جاذبه­ های طبیعی شهرستان طرقبه می­باشد که با رودخانه جاغرق تغذیه می­شود. سد چالیدره یک سد خاکی با هسته رسی است که در سال 1381 به منظور توزیع عادلانه آب و تامین آب کشاورزی باغات منطقه و حفظ محیط­ زیست و اقلیم با ظرفیت حدود یک میلیون لیتر آب ساخته شد. این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری سد چالیدره در سال 1387 معرفی شد. منطقه گردشگری چالیدره با وسعت تقریبی ۱۶۰.۰۰۰ هزار مترمربع و آب و هوای ییلاقی، امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی در خود جای داده است که این امر سبب شده در سال­های اخیر یکی از قطب­های گردشگری شهر مشهد شناخته ­شود و روزانه بیش از 10 هزار نفر توریست ایرانی و خارجی را به سمت خود جذب ­کند. این منطقه گردشگری سوئیت‌های اقامتی دو خوابه برای اسکان مسافران و توریست‌ها را در خود جای داده است. فاز 2 مجموعه با امکانات ویژه در بهمن ماه سال 1394 افتتاح شد.

امکانات جذاب گردشگری چالیدره

فاز 2 مجموعه گردشگری چالیدره طرقبه شامل تله سیژ، بانجی جامپینگ، ترن، تله کابین، زیپ لاین، برج گردان،  رستوران کلاسیک، رستوران گیلانی، آموزش قایق­رانی و غواصی در دریاچه، عکاسخانه سنتی، دکتر ماهی، لمکده و چایخانه، کافی شاپ، امکانات تفریحی ویژه کودکان، ماهی­گیری در دریاچه، کشتی شناور تفریحی، اسکله تفریحی، پارکینگ بزرگ و دیگر امکانات جذاب رفاهی و گردشگری می­باشد.

  • تله سیژ

تله سیژ چالیدره که اولین تله سیژ آبی و خاکی شرق کشور شناخته می­شود با دارا بودن 47 صندلی دو نفره گردشگران را از مسیر 750 متری ارتفاعات منطقه به سطح آب دریاچه و مجموعه گردشگری چالیدره در فاصله زمانی 15 دقیقه می­رساند.

  • ترن

ترن چالیدره گردشگران را از پایین چالیدره به ارتفاعات منتقل می­کند.

  • تله کابین

تله کابین چالیدره با طول حدودی ۲۷۰ متری دارد از هر دو قسمت آبی و خاکی منطقه گذر می­کند.

  • زیپ لاین

زیپ لاین چالیدره شامل یک طناب است که به یک قسمت مرتفع روی کوه متصل شده و طرف دیگر آن به کمر وصل می­شود و فرد توسط یک قرقره در جهت شیب سر می‌خورد و از بالای کوه به پایین می‌آید.

  • برج گردان

این برج، اولین برج سه منظوره کشور می­باشد که با ارتفاع 40 متری، رستوران گردان ایرانی-فرنگی و بانجی جامپینگ را شامل می­شود. بانجی جامپینگ یکی از هیجان انگیزترین ویژگی­های چالیدره می­باشد که گردشگران می­توانند لذت پرش از ارتفاع را تجربه کنند. در این پرش با طنابی بلند برای لحظاتی معلق می­مانند.

  • آموزش قایق­رانی و غواصی در دریاچه

در فصل‌های گرم سال‌ تفریحات قایق­رانی با قایق­های پدالی و موتوری در دریاچه سد چالیدره انجام می­شود. همچنین استفاده از قایق­های پارویی و آموزش غواصی نیز در این دریاجه صورت می­پذیرد.

  • دکتر ماهی

در این مرکز  برای ماساژ و از بین بردن بافت‌های مرده پوست از یک نوع ماهی استفاده می­شود. این ماهی با مکیدن و ترشح نوعی آنزیم، به سلامت بیشتر پوست کمک می­کند.

برنامه های آینده شرکت در منطقه گردشگری چالیدره

  • توسعه و بهبود فضاهای خدمات گردشگری از جمله فضاهای اقامتی، شهر غذا، سالن­های کنفرانس و…
  • توسعه فضای سبز و ایجاد دیگر ظرفیت­های تفریحی و گردشگری با استفاده از طبیعت منطقه نظیر پیست اسکی، حیات وحش، بوم­گردی و…
  • ساخت شهربازی سرپوشیده و روباز و ایجاد فضاهای تفریحی و سرگرمی همچون بولینگ، اسکیت، پینت بال، ماشین­های کنترلی آفرود، سافاری کوهستان و…

بهترین فصل بازدید از مجتمع گردشگری چالیدره

همه روزه گردشگران می­توانند از این مکان دیدنی بازدید کنند اما بهترین زمان برای بازدید از آن فصل بهار و تابستان به ویژه از نیمه اردیبهشت تا نیمه مرداد می­باشد چرا که در فصول سرما با توجه به کوهستانی بودن منطقه چالیدره ، برخی از امکانات نظیر غواصی صورت نمی­گیرد. گرچه در فصل­های پاییز و زمستان نیز چالیدره زیبایی­های خاص خود را دارد.

دسترسی به مجموعه گردشگری چالیدره

برای رفتن به چالیدره می­بایست از بلوار وکیل آباد مشهد وارد جاده طرقبه شد و به طرف میدان طرقبه رفت. سپس در سمت راست میدان طرقبه، می­توان با بهره­ گیری از تابلوهای راهنما به این منطقه گردشگری رسید. همچنین می­توان با وسیله حمل و نقل عمومی از این منطقه بازدید کرد. بدین منظور باید به کمک مترو تا ابتدای طرقبه رفت سپس از تاکسی­ های موجود برای حرکت به سمت سد چالیدره استفاده کرد.

جاهای دیدنی در نزدیکی مجتمع گردشگری چالیدره:

باغ وکیل آباد: ۱۲ کیلومتر

سرزمین موج­های خروشان طرقبه: ۱۳ کیلومتر

بوستان مینیاتوری: ۲۱ کیلومتر

آدرس چالیدره: مشهد، طرقبه، کیلومتر 2 جاده نقندر، مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 12 شب

شماره تماس: ۰۵۱۳۱۴۲۴

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *