منطقه ییلاقی شاندیز مشهد، منطقه نمونه گردشگری ایران

منطقه ییلاقی شاندیز مشهد که در تقسیمات کشوری سال 1386 به همراه شهر طرقبه با عنوان شهرستان طرقبه-شاندیز شناخته می­شود در 20 کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. این شهر با وسعت تقریبی 38.725 کیلومتر مربع، در ارتفاع 1400 متری از سطح دریا قرار گرفته است و منطقه­ ای سردسیر با تابستان­های خنک و زمستان های بسیار سرد به شمار می­آید. جمعیت شاندیز بنابر سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۱۳٬۹۸۷ نفر است. این شهر از شمال به میان ولایت، از جنوب به نیشابور، از شرق به طرقبه و از غرب به چناران و گلمکان منتهی می­شود.

طبیعتی سرسبز، درختان انبوه، گل­های وحشی و رودخانه­ های جاری شهر شاندیز، در کنار امکانات و جاذبه­ های گردشگری دیدنی، این منطقه را به یکی از مطرح ­ترین تفرجگاه­های مورد علاقه گردشگران و مردم شهر مشهد تبدیل کرده است.

تاریخچه و وجه تسمیه شاندیز مشهد

از منظر پیشینه و قدمت تاریخی، این منطقه قبل از ورود دین اسلام به ایران نیز یک محیط مسکونی به شمار می­رفته و راه قدیم مشهد به نیشابور از این منطقه می­گذشته است. پیشتر شاندیز را با نام­های شاه‌دژ یا شاه‌دیز به معنای شاه قلعه می­شناختند. این قلعه محل زندگی مردم منطقه بوده و در زمان قاجار توسط حاکم خراسان، حسام السلطنه، به توپ بسته می­شود. از سال ۱۳۸۴ منطقه ییلاقی شاندیز منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری ایران معرفی گردید و درخت چنار ۲۷۰۰ ساله آن نیز به عنوان نمادی برای این شهر شناخته می­شود.

تفرجگاه ­ها و جاذبه ­های گردشگری شاندیز مشهد

وجود امکانات رفاهی متعدد به خصوص رستوران­ها اصلی­ترین جاذبه گردشگری این منطقه ییلاقی می­باشند.
از دیدنی­ های شهر شاندیز می­توان به مجموعه توریستی گلستان شاندیز، مجموعه رستوران­های پدیده شاندیز، پارک پردیس، رصد نجوم رضوی، بقایای قلعه تاریخی شاه، مسجد جامع تاریخی، آرامگاه شیخ حافظ ابردهی، بوستان طبیعت شاندیز، تفرجگاه چهل بازه، موزه رباط ویرانی، سنگ نگاره چندین هزارساله شترسنگ، پیست اسکی شیرباد و موزه شهرداری اشاره کرد.

از روستاهای این منطقه می­توان به روستاهای سرآسیاب، زشک، ارچنگ، خادر، شاندیز، ابرده پایین و ابرده بالا اشاره کرد و رودخانه­ های مایان، زشک، مغان، کنگ و جاغرق نیز از این منطقه عبور می­کنند.

یک پارک جنگلی با آب فراوان و درختان بی­شمار در انتهای شاندیز قرار دارد که محل مناسبی برای گردشگران در فصل تابستان می­باشد. در مسیر جاده مشهد به شاندیز ورزشگاه بزرگی به نام ثامن با امکاناتی نظیر زمین چمن فوتبال، زمین فوتسال، پیست موتور سواری و پیست اتومبیل­رانی وجود دارد که نقش به سزایی در جذب گردشگران به این مکان دیدنی ایفا می­کند.

مجتمع تفریحی و تجاری پدیده، یکی از جدیدترین مجموعه­ های تفریحی و تجاری است که در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار جهت سرگرمی، خرید و غیره در مرکز شهر شاندیز در حال ساخت می باشد. این مجموعه تفریحی و تجاری با امکاناتی از قبیل مجتمع بزرگ فرهنگی، هتل پنج ستاره، مجتمع اداری، پارک آبی، شهربازی سرپوشیده، باغ گل­ها، مجتمع آپارتمان­های مسکونی و مرکز خرید بسیار بزرگ، پیست پاتیناژ، خیابان سنگ فرش، خیابان غذا و رستوران­های ملل در حال ساخت می­باشد و از بزرگ­ترین و متنوع‌ترین مجموعه‌های خاورمیانه به شمار می­آید.

شهر شاندیز همچنین دارای شهرک صنعتی طوس می­باشد و هتل ­ها و اقامتگاه ­های بوم­گردی نیز در این منطقه به گردشگران خدمات ارائه می­دهند.

خوراکی­ها و صنایع دستی منطقه ییلاقی شاندیز مشهد

رستوران های زیادی در این شهر وجود دارد که غذای پرآوازه این منطقه یعنی شیشلیک را به میهمانان خود ارائه می­دهند. گیلاس شاندیز یکی از معروفترین میوه ­های شناخته شده شهر شاندیز است و البته باید گفت که اوایل بهار تماشای درختان گیلاس این منطقه که با شکوفه­ های زیبا سفیدپوش می­شوند بسیار دیدنی و چشم­ نواز می­باشد.

ظروف سنگی، پوست­های چرمی و پوستین دوزی از مهم­ترین صنایع و سوغات شاندیز محسوب می­شود. همچنین نمدبافی، گلیم و فیروزه تراشی از دیگر هنرهای مردم این منطقه است.

مسیر دسترسی به شاندیز مشهد

برای رفتن به منطقه ییلاقی شاندیز می توان از تاکسی­ های دربست و خطی، اتوبوس و خط ۱ مترو استفاده کرد. از مسیر انتهای بلوار وکیل آباد با پیمودن ۱۸ کیلومتر به دوراهی طرقبه-شاندیز می­رسیم و از جاده سمت راست به ییلاقات خوش آب و هوای شاندیز خواهیم رسید.

بازدید از شهر شاندیز ساعت خاصی ندارد و به صورت 24 ساعته می­توان از این شهر زیبا دیدن کرد. بهترین زمان سفر به این منطقه تماشایی فصل­های بهار و تابستان می­باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *