فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد دومین فرودگاه پر رفت‌وآمد کشور پس از فرودگاه­ بین‌المللی مهرآباد تهران می­باشد. این فرودگاه در جنوب شرقی شهر مشهد، قطب گردشگری شمال شرق کشور و مهمترین شهر مذهبی ایران، قرار گرفته و رتبه سوم تعداد پروازهای ورودی و خروجی ایران را داراست. در تعطیلات نوروزی و مذهبی به دلیل قرارگیری حرم امام رضا در شهر مشهد، ورود و خروج گردشگران به این شهر شدت می­پذیرد.

تاریخچه

فرودگاه مشهد در سال ۱۳۳۰ خورشیدی با دو باند موازی در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار طراحی و ساخته شد و پس از اتمام جنگ ایران و عراق نام آن به فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد تغییر یافت. در سال ۱۳۴۶ خورشیدی باند بتنی فرودگاه و پایگاه پدافند نیروی هوایی به فرودگاه هاشمی‌نژاد افزوده شد و یک پرواز نوع DC3، روزانه مسیر تهران تا مشهد را طی می­کرد. همچنین مورد استفاده پروازهای آموزشی و نظامی نیز بود. در سال 1357 خورشیدی و همزمان با افزایش پروازها، ورود هواپیماهای DC8، ایرباس و بوئینگ­های ۷۰۷، ۷۲۷ و ۷۳۷، پارکینگ، ترمینال جدید، برج مراقبت و ساختمان‌های جانبی اما ناتمام فرودگاه به آن افزون گشت و بعد از انقلاب تکمیل شد.

آمارهای فرودگاه هاشمی نژاد

مطابق آمار سال 2016 میلادی، در فرودگاه هاشمی‌ نژاد نشست و برخاست ۷۰٬۰۸۴ هواپیما و جابجایی ۱۰٬۰۳۰٬۲۳۰ نفر مسافر و ۸۶٬۶۸۱٬۰۱۰ کیلوگرم بار صورت گرفته است. حداقل ۱۷۰ و حداکثر ۲۴۰ پرواز در روز و به طور متوسط 22 هزار مسافر داخلی و خارجی از فرودگاه هاشمی‌ نژاد مشهد استفاده می‌کنند که بیش از یک پنجم آن­ها مسافران خارجی می­باشند.

امکانات فرودگاه شهید هاشمی نژاد

فرودگاه هاشمی نژاد دارای سه ترمینال است و به جز ایرباس 380، ظرفیت پذیرش انواع هواپیماها تا رده بویینگ ۷۴۷  را دارد.

این فرودگاه امکان اجاره خودرو در داخل و خارج از کشور را توسط شرکت یوروپکار در ترمینال یک تدارک دیده است. همچنین فرودگاه دارای یک پل ارتباطی با هواپیما جهت سهولت مسافران قرار دارد.

بزرگترین و مجهزترین مرکز هوانوردی مشهد با نام مرکز آموزش علوم فنون و خدمات هوایی در فرودگاه هاشمی‌ نژاد مشهد قرار دارد. فعالیت­های این مرکز در زمینه­ های خلبانی­، تعمیر و نگهداری هواپیما، دیسپچ، اویونیک و مهمانداری می­باشد. چند هواپیمای آموزشی و آشیانه بزرگ جهت تعمیر و نگهداری هواپیما جهت استفاده دانشجویان از دیگر امکانات این فرودگاه می­باشد. فرودگاه هاشمی‌ نژاد در سال 1394 خورشیدی به خط ۱ مترو مشهد اتصال داده شد. تاکسی و اتوبوس‌های شهری نیز برای خدمت­رسانی به مسافران در فرودگاه حاضر هستند. اولین پارکینگ طبقاتی فرودگاهی ایران با ظرفیت 400 خودرو، پارکینگ ترمینال یک با ظرفیت 2000 خودرو، پارکینگ ترمینال دو با ظرفیت 500 خودرو، پارکینگ ترمینال سه با ظرفیت 2000 خودرو در این فرودگاه قرار دارد.

فروشگاه­های غذا و نوشیدنی، پوشاک و صنایع دستی، نقره و زیورآلات، سوغات و اسباب­بازی فروشی، دفاتر ترافیک و فروش بلیت شرکت‌های هواپیمایی و رزرو هتل، به همراه صندلی ماساژ، آرایشگاه، اتاق سیگار در کنار بخش­های CIP، بخش نگهداری بار امانات و اشیای گمشده، خدمات بانکی، خدمات اورژانس، خدمات بسته­ بندی بار و باربری دیگر امکانات فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد محسوب می­شوند.

پروازهای­ فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد

علاوه بر پروازهای نظامی و آموزشی به این فرودگاه، پروازهای قریب به بیش از ۱۶ ایرلاین خارجی و ۱۴ ایرلاین داخلی از طریق فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد صورت می­گیرد.

ایرلاین­ های داخلی و خارجی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

ایرلاین های داخلی فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد شامل شرکت­های: آتا، آسمان، ایرتور، ایران ایر، کیش­ ایر، تابان، پویا، زاگرس، قشم، کاسپین، ماهان، معراج، ساها، سپهران و وارش می شود.

ایرلاین­ های خارجی فرودگاه شامل شرکت­های: کویت­ایرویز، جزیره ایرویز، کام‌ایر، القطریه، قطر ایرویز، ایرعربیا، امارات، فلای بغداد، فلای دبی، سان اکسپرس، جرمینا، ترکیش­ ایر، افغان جت، آریانا، صافی، عمان ایر، شاهین اینترنشنال، عراق ایرویز و العربیه می­باشند.

ترمینال پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه هاشمی‌ نژاد

ترمینال یک فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد با مساحت نزدیک به 38 هزار متر مربع، به منظور انجام پروازهای داخلی در بخش شرقی فرودگاه واقع شده است. البته پذیرش بار، دریافت کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما از بخش غربی فرودگاه صورت می­گیرد.

ترمینال دو فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد با مساحت 21 هزار متر مربع جهت خروج پروازهای خارجی ایجاد شده است.

ترمینال ورودی پروازهای خارجی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

ترمینال سه فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد با مساحت 10 هزار متر مربع جهت ورود پروازهای خارجی در نظر گرفته شده است.

مسیر پروازهای فرودگاه بین الملی شهید هاشمی‌ نژاد مشهد

پرواز به فرودگاه­های داخلی:

از فرودگاه هاشمی نژاد مشهد پروازهای داخلی به مقصد فرودگاه­های مهرآباد، امام خمینی، سردار جنگل رشت، شهید دستغیب شیراز، شهید صدوقی یزد، شهید بهشتی اصفهان، كاشان، اراک، شهید مدنی تبریز، زنجان، ساري، گرگان، نوشهر، كرمان، كرمانشاه، چابهار، زابل، زاهدان، اهواز، آبادان، ماهشهر، ایلام، بندرعباس، بوشهر، بيرجند، همدان، اردبيل، اروميه، عسلویه، قشم و کیش صورت می­پذیرد.

پرواز به فرودگاه های خارجی:

از فرودگاه هاشمی نژاد مشهد پروازهای خارجی به مقصد شهر­های آدانا، استانبول، بغداد، نجف، بصره، جده، بیروت، دبی، دوحه، شارجه، مسقط، لاهور، قندهار، کابل، هرات، مزار شریف، دهلی نو و کویت انجام می­گردد.

نحوه دسترسی به فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد در جنوب شرقی مشهد و بلوار جمهوری اسلامی قرار گرفته و دسترسی به آن از طریق خودروی شخصی و سامانه حمل و نقل عمومی امکان پذیر است. برای رسیدن به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر خط یک مترو، خط 77 اتوبوسرانی و همچنین تاکسی­ های عبوری و فرودگاهی و با عبور از میدان پانزده خرداد واقع در خیابان امام رضا به بلوار جمهوری اسلامی می­رسیم. در انتهای این بلوار فرودگاه مشهد قرار دارد.

آدرس: بعد از میدان پانزده خرداد، انتهای بلوار جمهوری اسلامی

تلفن: ۳۳۴۰۰۰۰۱-۰۵۱

اطلاعات پرواز: ۱۹۹

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *