باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان یا باغ شاهزاده ماهان یکی از 9 باغ ایرانی است که در سال 2011 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این باغ منحصر به فرد واحه ای با درختان انبوه و سر به فلک کشیده است که همچون زمردی سبز در میان صحرای خشک و بی آب و علف خودنمایی می کند و روزگاری پذیرای کاروانیان و مسافران خسته از راه بوده است.

باغ شازده ماهان در فاصله 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان و در فاصله دو کیلومتری شهر ماهان در مسیر جاده کرمان به بم در نزدیکی ارتفاعات جوپار بنا گردیده است.

تاریخچه و وجه تسمیه 

باغ شازده ماهان در مسیر عبوری کرمان به بم و در راه جاده کهن ابریشم قرار داشت و همین موقعیت ویژه ی جغرافیایی سبب شد تا باغ شازده در این محل احداث گردد.

 این باغ قاجاری در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار به دستور حاکم وقت کرمان “محمدحسن خان سردار ایروانی” احداث گردید و در دوران حکمرانی “عبدالحمید میرزا ناصرالدوله” طی یازده سال حکومتش بر کرمان تکمیل گردید. عبدالحمید میرزا ناصرالدوله یکی از شاهزادگان قاجاری بود که از سال 1258 شمسی تا سال 1270 حکومت کرمان و ریاست قشون نظامی کرمان را بر عهده داشت. ناصرالدوله در سال 1270 شمسی درگذشت و به علت فوت ناگهانی وی آخرین مراحل ساخت سردر عمارت باغ شازده ماهان ناتمام باقی ماند. به افتخار این شاهزاده ی قجری این باغ را “باغ شازده یا باغ شاهزاده” نامیدند.

معماری 

باغ شازده ماهان نمونه ای از زیباترین باغ تخت ‌های ایرانی است که در زمینی شیبدار به مساحت تقریبی 5.5 هکتار احداث شده است. باغ تخت ها نمونه از باغ های ایرانی هستند که در زمین هایی با شیب تند به صورت پلکانی ساخته می شدند تا شیب زمین را خنثی کنند و باغ شازده ی ماهان نیز یکی از این باغ تخت ها می باشد. حرکت آب در این باغ در مسیر تراس بندی شده و به صورت آبشارهای کوچک می باشد.

باغ شازده ماهان باغی مستطیل شکل است که در دامنه ارتفاعات جوپار جای گرفته است و حصاری بلند آن را از بیابان های اطراف جدا ساخته است. طول کلی داخل باغ 407 متر و عرض آن 122 متر می باشد.

 باغ شازده ماهان یک باغ مسکونی است و از بخش های مختلفی نظیر کوشک اصلی، سر در ورودی، حمام، شبکه آب ‌رسانی و باغچه ها یا کرت های میوه تشکیل شده است. کوشک اصلی سکونتگاه دائمی و یا فصلی مالک باغ بوده است که در انتهای فوقانی باغ قرار دارد. کوشک اصلی در حال حاضر توسط بخش خصوصی به رستوران تبدیل شده است.  سر در ورودی باغ نیز در دو طبقه بنا گردیده است که طبقه فوقانی دارای اتاق هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش بینی شده اند.

شبکه آب ‌رسانی باغ شازده ماهان نیز از قنات و رودخانه تیگران از ارتفاعات کوه جوپار تامین می شود. این آب از بخش فوقانی باغ داخل می شود و در جهت طولی باغ به گونه ای توزیع می گردد که علاوه بر آبیاری کرت ها و درختان، باعث حفظ رطوبت و طراوت محیط نیز می شود. این آب پس از آبیاری باغ از پایین ترین قسمت باغ خارج شده و در زمین های پایین دستی جاری می شود تا باغ ها و کشت زارها را سیراب کند.

آدرس: استان کرمان، دو کیلومتری شهرستان ماهان و سی کیلومتری شهر کرمان، دامنه کوه های تیگران

روزهای تعطیلی: روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، ۲۱ رمضان شهادت امام علی، ۲۸ صفر رحلت پیامبر، ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی، ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق

بلیت ورودی: ایرانی 5000 تومان- خارجی 50000 تومان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *