کلوت های شهداد

کلوت های شهداد

در بازدید از کلوت های شهداد آنها را همچون سازه های مرتفعی خواهید یافت که شهری باستانی و کهن را در ذهن تداعی می کند؛ اما معماران این شهر کهن نه انسان ها بلکه نیروی قدرتمندِ فرسایشِ آب و باد است که همچون هنرمندانی ماهر و زبردست در طول هزاران سال این سازه های منحصر به فرد را خلق کرده اند و اثری جاویدان از خود در پهنه ی دشت لوت به یادگار گذاشته اند.

کلوت چیست؟

کلوت یا یاردانگ به عوارض و ناهمواری های طبیعی گفته می شود که به صورت سازه هایی با شکل های گوناگون در نواحی خشک و بیابانی دنیا طی هزاران سال پدید آمده اند. کلوت ها در واقع تپه هایی هستند که بر اثر نیروی آب و باد طی هزاران سال فرسایش یافته اند و به شکل های کنونی تبدیل گشته اند. برخی از کلوت ها مرتفع و برخی دیگر کم ارتفاع هستند؛ کلوت‌های بزرگ حاصل فرسایش آبی-بادی و کلوت‌های کوچک تحت تأثیر فرسایش بادی شکل گرفته‌ اند. کلوت‌ها در مناطق خشک دنیا از قبیل ایران، ایالات متحده، چاد، مصر و پرو در سطح وسیعی گسترش یافته‌اند و از جنبه ی زمین شناسی اهمیت بسیار دارند.

کلوت های شهداد

کلوت های شهداد بلندترین و زیباترین ترین کلوت ها در دنیا هستند که امروزه به یکی از برترین جاذبه های طبیعت گردی در ایران و دنیا تبدیل گشته اند و سالانه صدها گردشگر داخلی و خارجی ماجراجو برای مشاهده ی کلوت های شهداد به استان کرمان سفر می کنند. در بازدید از کلوت های شهداد آنها را همچون سازه های مرتفعی خواهید یافت که شهری باستانی و کهن را در ذهن تداعی می کند؛ اما معماران این شهر کهن نه انسان ها بلکه نیروی قدرتمندِ فرسایشِ آب و باد است که همچون معمارانی ماهر و زبردست در طول هزاران سال این سازه های منحصر به فرد را خلق کرده اند و اثری جاویدان از خود در پهنه ی دشت لوت به یادگار گذاشته اند. آنجا که باد با شدت بیشتری در جریان باشد، فرسایش کلوت ها بیشتر و در نتیجه شیب آن قسمت بیشتر از قسمت های پشت به باد می باشد و همین عوامل طبیعی است که کلوت هایی زیبا پدید آورده است.

کلوت های شهداد کجا قرار دارند؟

کلوت های شهداد در جنوب شرقي ايران (دشت لوت) در استان کرمان در فاصله ای نه چندان دور از شهر شهداد قرار دارند و وسعتی در حدود ۱۱ هزار کیلومتر مربع را پوشش مي دهند. کلوت های شهداد از شمال به جنوب گسترش یافته اند و با ۱۴۵ کیلومتر طول و ۷۰ کیلومتر عرض طولانی ترین کلوت های دنیا را پدید آورده اند.

ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو

جالب است بدانید بیابان لوت که کلوت های شهداد را در خود جای داده است به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده ‌است. در واقع آنچه که به ثبت جهانی بیابان لوت کمک کرده است شامل موارد زیر می باشد:

  • وجود بلندترین کلوت و طولانی ترین کلوت های دنیا در منطقه شهداد
  • گرم‌ترین نقطه جهان با دمای ۷۰٫۷ درجه سلسیوس
  • بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان در شرق بیابان لوت
تفریحات در کلوت ها

مشاهده ی کلوت های مرتفع و زیبا تنها جاذبه ی این منطقه نمی باشد. بیابان گردی با ماشین های آفرود و موتورهای چهارچرخ، شترسواری، اقامت در کمپ های کویری، رصد آسمان پرستاره و از همه مهمتر لذت بردن از آرامش و سکوت کویر مهمترین تفریحاتی هستند که انتظار شما را می کشند.

در بازدید از کلوت ها نباید فراموش کنیم که با منطقه ای خشک و خشن روبرو هستیم و اگر بدون آگاهی کافی و تجهیزات مناسب به این منطقه سفر کنیم، ممکن است برای خود و دیگران ایجاد دردسر کنیم.  بهترین راه برای بازدید از این مناطق، همراه شدن با تورهای گردشگری تخصصی  و استفاده از راهنمایان با تجربه و حرفه ای است. جهت رزرو تورهای گردشگری در استان کرمان و بازدید از کلوت های شهداد می توانید با مراجعه به سایت https://gashttour.ir از خدمات اقامتی و گردشگری ما بهره ببرید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *