حمام وکیل کرمان

حمام وکیل کرمان

حمام وکیل کرمان یکی از آثار به جای مانده از دوره قاجار است که به دستور “وکیل الملک اسماعیل خان نوری”، حاکم وقت کرمان، احداث گردید. وکیل‌الملک نوری در زمان حکومت خود بر کرمان آبادانی این شهر را سرلوحه ی کار خود قرار داده بود و بناهای عام ‌المنفعه بسیاری همچون حمام، قنات، کاروانسرا و بازار در زمان حکومت او در کرمان ساخته شدند. این بناها که امروزه از آن با نام “مجموعه وکیل” یاد می شود در بافت تاریخی شهر کرمان و در مجاورت مجموعه گنجعلی خان قرار دارند.

حمام وکیل کرمان در سال 1241 شمسی (1280 ه ق) در میانه‌های بازار وکیل ساخته شد. معماران کرمانی در ساخت حمام وکیل از حمام گنجعلی خان الهام گرفتند و در تزئینات حمام از کاشیکاری های زیبا استفاده کردند. حمام وکیل همچون سایر حمام های عمومی از بخش های مختلفی نظیر سربینه، گرمخانه و خزینه تشکیل شده است.

 

سربینه

همان رختکن حمام است و افراد پیش از ورود به خزینه، لباس ها و کفش های خود را در آنجا قرار می دادند. سربینه دیدنی ‌ترین و جالب ترین بخش حمام وکیل است که سقف و بدنه ی آن با هنر کاشیکاری ظریف زینت یافته است.

خزینه

نیز حوض آب گرم بزرگی است که برای شستشو و غسل مورد استفاده قرار می گرفت. آب خزینه توسط کوره حمام (گلخن ) گرم می شده است و افراد در خزینه با دلو (سطل) آب گرم را از خزینه برداشته، بر روی سر و بدن خود می ریخته و خود را با آن می‌ شستند.

 

از دیگر ویژگی های معماری در حمام وکیل کرمان می توان به ستون‌های سنگی زیبا و همچنین حوض بزرگی در قسمت خزینه اشاره کرد. حمام وکیل کرمان در آبان 1353 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در حال حاضر به عنوان چایخانه سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدید از حمام وکیل کرمان این فرصت را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد تا ضمن نوش جان کردن یک فنجان چای و یا پالوده کرمانی از معماری زیبا و تاریخی حمام نیز لذت ببرند.

آدرس: کرمان، خیابان شریعتی، شریعتی 28، سردار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *